הפתעה: מדד המחירים לחודש אוגוסט ירד ב-0.3%

מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-4.9% ■ מדד מחירי הדירות עלה ב-0.1% ובסך-הכול עלה בקצב שנתי של 6%

נדל"ן/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נדל"ן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש אוגוסט ב-0.3%, קצב האינפלציה השנתי שלילי בשיעור של 0.7%. מדד מחירי הדיור עלה ב-0.1%, מה שמשקף לו קצב שנתי של 6%.

הירידות הבולטות היו בסעיפי ההלבשה וההנעלה שירדו ב-4.9%, מחירי הפירות הטריים ירדו ב-2.5%, ומחירי התחבורה והתקשורת ירדו ב-1.3%.

עליות מחירים נרשמו במחירי הירקות הטריים שעלו ב-3.3%.

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון: "מחירי הדירות לרכישה (סקר נפרד לא כלול במדד מחירים לצרכן) מצביע על התמתנות בחודשים האחרונים.  בשני הסקרים האחרונים מסתמנת יציבות במחירי הדיור.

"למרות המדד הנמוך מאד באוגוסט לא צפוי שינוי בריבית בנק ישראל או שימוש בכלים לא קונבנציונליים (למעט המשך רכישת מט"ח). לאחרונה פורסמה שורה של נתונים מאוד חיוביים במשק הישראלי כולל זינוק במדד מנהלי הרכש ועלייה בשיעור המשרות הפנויות. בנק ישראל צפוי לשמור על מדיניות של אי שינוי בריבית עד תחילת 2018 לפחות, כשציפיות האינפלציה במשק יעלו למרכז היעד".

גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות: "מדד המחירים לצרכן היה נמוך באופן חריג מהצפי. למעשה הפעם האחרונה בה המדד היה נמוך ב-0.3% מצפי החזאים היה לפני למעלה משנתיים. ההפתעה במדד הגיעה משני סעיפים עיקריים - הפירות והירקות אשר עלו באופן מתון בלבד וסעיף הדיור (שנמדד בעזרת שכר הדירה) אשר הפתיע כלפי מטה והקצב השנתי בסעיף התמתן וירד לפחות מ-2%. אם מישהו חשב שעליית הריבית בישראל מתקרבת, אז זהו, שלא.

"התמתנות נוספת נרשמה גם במדד מחירי הדירות - ב-12 החוד' האחרונים עלו מחירי הדירות ב-6.0%. נזכיר, רק לפני חודשיים הקצב עמד כבר על 8.0%. בעקבות העלייה הדרמטית בריבית למשכנתאות אנו מצפים להמשך התמתנות קצב עליית מחירי הדירות. עם זאת, נתוני הבנייה החלשים שפורסמו אתמול הן עדות נוספת לכך שצד ההיצע אינו מגיב חזק מספיק וללא עליית מדרגה משמעותית בהתחלות הבנייה אנו לא רואים את מחירי הדירות יורדים אלא עולים בקצב מתון יותר".

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות נאמנות מאפסילון אמר בתגובה לירידת המדד כי "ירידת המדד באוגוסט מחזקת את הערכה שהמשק הישראלי צועד לקראת שנה שלילית ברציפות של אינפלציה שלילית. השינויים המבניים שעוברים על המשק ימשיכו לתמוך בסביבת אינפלציה נמוכה וכנגזרת מכך גם שמירה על רמת ריבית נמוכה".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי, בית ההשקעות הלמן-אלדובי אמר כי "על אף התוצאה החלשה וההפתעה לשלילה, להערכתנו בנק ישראל לא צפוי לנקוט בצעדים משמעותיים לעת עתה.  

"מדד אוגוסט יצא נמוך מהתחזיות המוקדמות אשר חזו לפחות יציבות באינפלציה. המדד מצביע על כך שסביבת האינפלציה ממשיכה להיות נמוכה בצורה עקבית מהרף התחתון של יעד האינפלציה מה שיחייב בעתיד את בנק ישראל לחשוב על שימוש בכלים מוניטריים נוספים, אולם על אף התוצאה החלשה וההפתעה לשלילה, להערכתנו בנק ישראל לא צפוי לנקוט בצעדים משמעותיים לעת עתה.

"בנק ישראל נמצא במלכוד בו אינו יכול להעלות את הריבית מצד אחד, בשל תכניות ההרחבה המסיביות באירופה ובריטניה ואי הוודאות בנוגע למועד העלאת הריבית בארה"ב, ומנגד, אנו ממשיכים להאמין כי בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית בתקופה הקרובה למרות המדד הנמוך, זאת לאור מחירי הנדל"ן הגבוהים, שוק עבודה טוב ושער חליפין יציב יחסית. הגורם העיקרי אשר עשוי להוביל להורדת ריבית הינו שער החליפין. במידה והשקל יוסיף להתחזק ובנקים מרכזיים בעולם יוסיפו לתמוך מוניטרית בכלכלות, יתכן ונשמע מבנק ישראל נימה שונה ויתכן ובחודשים הקרובים הרחבה מוניטרית תחזור לשיח הציבורי".