החששות מפני הברקזיט שככו: קרנות נדל"ן מחדשות פעילות

האפקט המיידי של ההצבעה היה פגיעה קשה בשוק ■ כמה מקרנות הנדל"ן הגדולות ביותר נשארו סגורות

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

כמה קרנות נדל"ן בריטיות מחדשות את פעילותן שהוקפאה אחרי הצבעת הברקזיט בסוף יוני.

חברת ניהול הנכסים קולומביה תרדנידל איננסטמנטס מסרה בשבוע שעבר שקרן הנדל"ן הבריטית שלה תיפתח מחדש עוד החודש. החברה הבריטית הקפיאה את המסחר בקרן שלה בתחילת יולי, כאשר המשקיעים מיהרו לפדות ממנה כספים אחרי החלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי.

מוקדם יותר החודש ביטלה חברת קנדה לייף את השעיית הפדיונות מקרן הנדל"ן הבריטית שלה. חברת ניהול הקרנות אברדין אסט מנג'מנט פתחה מחדש את קרן הנדל"ן שלה במחצית יולי. חברה זו נקטה גישה קצת שונה בעקבות הצבעת הברקזיט: היא השעתה את פעילות הקרן שלה לזמן קצר, וגבתה עמלה גבוהה ממשקיעים שרצו לפדות את כספם.

כמה מקרנות הנדל"ן הגדולות ביותר נשארו סגורות, כולל הקרנות של סטנדרד לייף אינבסטמנטס, אביבה אינבסטורס ו-G&M אינבסטמנטס. אביבה מסרה למשקיעים באוגוסט שהיא לא תפתח מחדש את הקרן שלה עוד חצי שנה לפחות.

אך הפתיחה מחדש של כמה קרנות מאותתת שחששות המשקיעים מפני השלכות הצבעת הברקזיט על שוק הנדל"ן בבריטניה שככו במקצת מאז ההצבעה שהייתה ב-23 ביוני, שהאפקט המיידי שלה היה פגיעה קשה בשוק. מלבד הקרנות שהשעו את המסחר בהן, מניות של חברות ניהול נדל"ן צנחו, עסקאות בוטלו ועסקאות שבוצעו נעשו במחירי הנחה.

עד כה, השוק הבריטי החזיק מעמד יותר מכפי שחשבו מומחי נדל"ן. ההנחות על המכירות לא היו גדולות כמו במצבי ירידה קודמים בשוק, והמניות התאוששו. היציבות הזו שכנעה כמה חברות ניהול נכסים לחדש את העסקים.

"כל אפקט שיהיה להצבעת הברקזיט על הכלכלה הבריטית הרחבה, שלילי או לא, ייקח חודשים רבים אם לא שנים להשפיע, ושק הנדל"ן יהיה האחרון בתור", אמר דון ג'ורדיסון, מנכ"ל יחידת הנדל"ן בקולומביה תרדנידל.

קרנות נדל"ן פתוחות או סחירות פופולריות בקרב משקיעים מפני שהן מציעות תשואות של נדל"ן ללא התנודתיות שמאפיינת את מניות חברות הנדל"ן הבורסאיות. מחיר הקרן מבוסס על שערוך חודשי של הנכסים שהיא מחזיקה.

אבל הקרנות הללו סופגות ביקורת על המבנה שלהן: הן מבטיחות למשקיעים את היכולת לפדות את כספם מדי יום, למרות שנכסים כמו בנייני משרדים או קניונים נמכרים רק אחרי חודשים רבים. בזמני מתח בשוק, זהו סידור בעייתי. אחרי הברקזיט, חברות ניהול נכסים החליטו להקפיא את פדיונות קרנות הנדל"ן שלהן כדי למכור נכסים תחילה.

אברדין נפתחה מחדש אחרי שקבעה הליך חדש לפדיון תעודות הקרן שלה. משקיעים שרוצים לקבל את כספם צריכים לשלם עמלה של 17%. במקביל מכרה החברה נכסים, לעיתים קרובות בהנחות גדולות, כדי לממן את הפדיונות.

עמלת היציאה מאברדין הופחתה בינתיים ל-5%. קולומביה תרדנידל מכרה או הסכימה למכור 25 נכסים תמורת 167 מיליון ליש"ט (221 מיליון דולר) מאז יולי, לפי הודעתה. מחירי הנכסים שנמכרו היו נמוכים ב-1% בלבד בממוצע מהשערוכים שלהם לפני הצבעת הברקזיט.

כאשר הפעילות שלה הושעתה, הקרן של קולומביה תרדנידל הייתה שווה 1.3 מיליארד ליש"ט. הקרן הזו תיפתח מחדש למסחר ללא עמלות פדיון ב-26 בספטמבר.

נגיד בנק אוף אינגלנד, מארק קרני: "הלילה של ההצבעה היה הקשה ביותר בכהונתי"

הלילה שבו נודעה תוצאת משאל העם על הברקזיט בבריטניה היה הלילה הקשה ביותר של הנגיד הבריטי מארק קרני בכהונתו. הוא מלא שבחים לתגובתם של קובעי המדיניות להצבעה הזו.

קרני השיב לשאלות תלמידים בבית ספר בקובנטרי במפגש שצולם על ידי הבי.בי.סי. הוא אמר שחש "אחריות אדירה" לשמור על תפקוד המערכת הפיננסית כאשר התברר שהבריטים החליטו ב-23 ביוני לעזוב את האיחוד האירופי.

הנגיד סיפר שהוא חטף תנומה של שעתיים לפני שצפה בתוצאת הראשונות של המשאל בטלוויזיה, ויצא למטה הבנק המרכזי הבריטי ברחוב תרדנידל בלונדון ב-3.30 לפנות בוקר בערך כדי לעזור לפקח על פעולות הבנק ועל התיאום שלו עם בנקים מרכזיים אחרים בעולם.

"התגובה שלי הייתה לוודא שהתוכנית הגדולה והשמנה שהייתה לנו תבוצע", אמר קרני. "זוהי האחריות שלנו ב-BOE להיות מוכנים לרגעים כאלו. כולם בעולם הפיננסי התמקדו באירוע הזה, והיינו צריכים שהכול יתנהל כפי שצריך. זה מעניין, זה מרגש, זה חשוב והצלחנו לעשות הכל היטב בצורה מוחלטת".

קרני אמר שמדינות רבות רוצות לסחור עם בריטניה אחרי עזיבת גוש הסחר של האיחוד האירופי, וההזדמנויות "גדולות מאוד", עם הטכנולוגיה החדשה שמאפשרת לחברות קטנות יותר לעשות יותר עסקים בחו"ל.