שת"פ בינלאומי לטבע לפיתוח ומסחור של טיפול בכאבים

טבע ו-Regeneron Pharmaceuticals הודיעו כי חתמו על הסכם גלובלי לפיתוח ומסחור של Fasinumab, נוגדן לטיפול בכאבים הנובעים מאוסטיאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית)

ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי

עסקה משמעותית לטבע   בתחום הטיפול בכאב: טבע דיווחה היום (ג') על שיתוף-פעולה עם חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית Regeneron לפיתוח ומסחור של Fasinumab, נוגדן ה-NGF שנמצא כיום בשלב III (המתקדם ביותר) של הניסויים הקליניים. טבע תשלם לריג'נרון מקדמה של 250 מיליון דולר, ותקבל על עצמה עלויות מחקר ופיתוח בשווי של כחצי מיליארד דולר. בעתיד, על בסיס עמידה באבני דרך בתחום הרגולטורי (כ-460 מיליון דולר), ולאחר מכן במכירות התרופה כשתגיע לשוק, טבע תשלם לריג'נרון סכומים נוספים - שבתרחיש המכירות האופטימי עשויים להגיע עד ל-1.9 מיליארד דולר. כלומר, סך כל הסכום שתשלם טבע כולל עלויות הפיתוח עשוי להגיע ליותר מ-3 מיליארד דולר.

ההסכם הוא גלובלי אך אינו כולל מספר מדינות באסיה (ביניהן יפן וקוריאה) שבהן לריג'נרון יש הסכם קודם עם חברת התרופות Mitsubishi Tanabe. ריג'נרון תוביל את הפיתוח הגלובלי והמסחור בארה"ב, והחברות יתחלקו ברווחים שווה בשווה. מחוץ לארה"ב טבע תהיה אחראית לפיתוח ולמסחור. ריג'נרון נסחרת בנאסד"ק בשווי 43.2 מיליארד דולר, וטבע נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי של 46.3 מיליארד דולר.

התרופה שבמוקד ההסכם מיועדת לטיפול בשתי התוויות רפואיות - בכאבים הנובעים מאוסטיאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) וכאבים כרוניים בגב התחתון (בהתוויה השנייה היא נמצאת בשלב II של הניסוי). Fasinumab הוא נוגדן חד-שבטי מואנש המתמקד ב-NGF, חלבון הממלא תפקיד מרכזי בוויסות של איתותי כאב, ולדברי טבע, יש ראיות שאצל אנשים הסובלים מכאב כרוני רמות ה-NGF גבוהות.

"זוהי עסקה משמעותית לטבע ואנו מצפים לשיתוף-הפעולה עם ריג'נרון, חברה מובילה בתחום המחקר והפיתוח של תרופות ביולוגיות חדשניות, תחום התואם לאסטרטגיה הכללית שלנו. הודות לנוכחות המסחרית שלנו, נוכל לספק באופן נרחב מידע לרופאים ומטפלים אודות אפשרות טיפול חדשה זו, כאשר תהפוך לזמינה", אמר ד"ר רוב קורמנס, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הייחודיות הגלובלית של טבע.

צפי לשוק של 31.3 מיליארד ד' ב-2024

ד"ר מייקל היידן, המדען הראשי של טבע, הוסיף כי "הוספת ההבטחה של Fasinumab לצבר מוצרי הכאב בפיתוח שלנו, מספקת אבן פינה אסטרטגית וחזקה לתחום הכאב של טבע. לתרופה יש פוטנציאל להעניק אפשרות טיפול ללא הסכנות של שימוש לרעה, התמכרות ושימוש לא נכון באופיואידים".

אם הניסויים יתקדמו כמתוכנן, המוצר צפוי לקבל אישור שיווק בארה"ב ובאירופה בשנת 2020 ולאבד בלעדיות ב-2032-2033. עם זאת, לפייזר יש מוצר דומה שצפוי להגיע לשוק כשנה לפני Fasinumab, ובטבע לוקחים זאת בחשבון. כניסה לשוק שבו כבר יש מוצר, היא מצד אחד בעייתית בשל התחרות במוצר שכבר מצא את מקומו בקרב המטופלים והרופאים, אך עשויה להיות חיובית משום שהמתחרה כבר תבצע את רוב "חינוך" השוק וביסוסו.

שוק הכאב הכרוני הגיע ב-2014 ל-23.3 מיליארד דולר, 42% מהם אופיואידים, שבהם יש חשש לשימוש לרעה. הצפי הוא לשוק של 31.3 מיליארד דולר ב-2024, שמתוכם 22% יהיו נוגדני-NGF.