יוצאת לדרך חממת הביומד מדקס שבה משקיע גם ביל גייטס

בחממה שותפים הראל גדות, אינטלקטואל וונצ'רס, שיבא ובוסטון סיינטיפיק ■ גייטס הוא אחד המשקיעים בחברת אינטלקטואל וונצ'רס

חממת מדקס, בה שותפים חברת ההשקעות MEDX Ventures, חברת המכשור הרפואי העולמית בוטסון סיינטיפיק, בית החולים שיבא וחברת ההשקעות האמריקאית אינטלקטואל וונצ'רס בה שותף ביל גייטס, הושקה רשמית ונמצאת בתהליכי חיפוש פרויקטים. ההשקעה העקיפה של גייטס בחממה נחשפה לראשונה ב"גלובס".

מדקס היא אחת הזוכות במכרז החממות של המדען הראשי. את החממה מנהל ד"ר זאב וינפלד, שהחזיק במספר תפקידי ניהול בחברות בינלאומיות למכשור רפואי וניהל בעבר את רמות, החברה למסחור טכנולוגיות של אוניברסיטת תל אביב.

לדברי הראל גדות, מנכ"ל מדקס המובילה את קבוצת השותפים בחממה, החממה כבר נמצאת בשלבי בדיקה מתקדמים של 4-6 חברות ובכוונתה להגיש לבחינת רשות החדשנות 3-4 פרויקטים בחודשים הקרובים. גדות: "החממה מתמקדת בשלב הראשון במכשור רפואי קלאסי עם דגש על מכשור לא פולשני. כל המוצרים שאנחנו בוחנים מיועדים לשווקים גדולים מאוד או לשווקים בהם החדשנות שנביא תאפשר לשוק לגדול".

בהמשך הדרך ייבחנו פרויקטים גם מהתחום שבין מכשור רפואי לבריאות דיגיטלית. "כל מוצר שיאפשר להפוך את המכשור הרפואי לחכם יותר. מוצר כזה יכול להיות נקז שיש בו חיישן שנותן מידע האם יש בו סתימה. מידע כזה חוסך הקרנות חוזרות או ניתוחים חוזרים כדי לדעת אם יש בעיה. ההתראה יכולה לתת מידע לרופא, וגם לחולה".

לדברי גדות, החממה כבר הקצתה תקציב למימון החברות מעבר למימון המשלים הדרוש בהסכם של חממת מדען ראשי.

הוא מוסיף כי: "באופן שהפתיע אותי מעט, אנחנו נהנים משיתוף פעולה פורה וחיובי מכל מוסדות המחקר בארץ, ללא יוצא מן הכלל. כולם רואים את הערך המוסף שהחממה מביאה. בעבר הייתי יותר ביקורתי כלפי הגופים הללו בהתנהלות שלהם מול משקיעים, אבל משהו השתנה כנראה בגישה שלהם, וספציפית לגבי מיזמים בחממה טכנולוגית. כנראה שמודל החממה מעודד את כולם להתאחד סביבו בשיתוף פעולה חיובי".

גדות מציין כי בנוסף לעבודה מול מוסדות מחקר ובתי חולים, החממה גם מקבלת פניות מיזמים עצמאיים.

החממה מצפה להשקיע ב-40 מיזמים לאורך 8 שנים, אולם גדות מדגיש כי: "אנחנו לא נמדוד את עצמנו בפרמטר של כמה חברות חממה נקים אלא כמה מהחברות שנקים יהיו ברות קיימא גם מחוץ לחממה. אנחנו נערכים לדאוג למימון לחברות המצליחות לאחר שלב החממה. נבנה תוכנית פעולה ואבני דרך עם כל היזמים. והיזמיות! - אנחנו פתוחים לארבעת המינים. המטרה היא שפרויקטים שיצליחו לעמוד בתוכנית, לא יצטרכו לדאוג ברמה הכספית".

גדות מספר כי חממה בעצם תמיד הייתה חלק מן החזון של מדקס. "תמיד התמקדנו בחברות צעירות יחסית ועתירות סיכון, שדורשות מעורבות ניהולית גבוהה. תמיד האמנו ששותפות משלב מוקדם עם גורמים אסטרטגיים היא המודל הנכון לבנייה של חברות מכשור רפואי. ממילא מדקס מנוהלת קצת כמו חממה, כשכל החברות הבנות שלנו מקבלות שירותי פיננסים, רגולציה, קניין רוחני ועוד מצוות מרכזי. בינתיים החברות של מדקס כבר בגרו מעט ובחממה נשקיע בחברות עוד יותר צעירות ומסוכנות, ואפילו ברעיונות שעדיין אינם חברות. יש לנו אפשרות אפילו לתמוך ברופא שמגיע ללא פתרון, אבל עם הגדרה מדויקת של בעיה. גיבשנו צוות חשיבה רב תחומי של מומחים בתחום המכשור הרפואי מכל העולם, שנפגש מעת לעת ויכול לבנות את הפתרון.

"כשנפתח מכרז החממות, בעצם נוצרה ההזדמנות הזו למסד את המודל שאנחנו מאמינים בו. לשני השותפים הבינלאומיים היה רצון להעמיק את הנוכחות שלהם בישראל".

גדות מציין כי הקשר עם שיבא נוצר משום שהיכולות של הגופים הם משלימות. "יש לבית החולים יכולות שחלקן ייחודיות בארץ - היכולת שלהם לקבל מענקים מארה"ב, יכולות קליניות וגם יכולות יזמיות. בזכות שילוב השותפים, כל יזם שייכנס לחממה לא יצטרך לחפש שום שירות בחוץ אלא אם הוא מעוניין, אלא יקבל הכל תחת קורת גג אחת".

מה השתנה במודל החממות הטכנולוגיות לעומת לפני חמש שנים נניח, שהעלה את האטרקטיביות שלו במידה שאפשרה לגייס לו גופים כמו בוסטון סיינטיפיק ואיטלקטואל וונצ'רס אצלכם וגופים מובילים נוספים בחממות האחרות.

"המדען דורש מהזכיינים יותר - יותר יכולות כלכליות, יותר התחייבויות, שותפים עם יכולות ליבה שונות ומשלימות. הרשות עשתה עבודה יפה בלאתגר את המתמודדים שיהיו בעלי היכולות הנכונות, לשם המטרה שהיא להקים חברות בוגרות חזקות.

"צעד מעניין קדימה יכול להיות מציאת דרך לשיתוף פעולה בין החממות: להראות זה לזה פרויקטים שבהם אפשר לשתף פעולה, לעזור לחממות אחרות בתחומים שכבר למדנו. ישנם רעיונות שלבד אין להם זכות קיום וכשמחברים ביחד יותר שילוב מדהים, והשאלה היא איך יכולים לגרום לזה לקרות. כבר שוחחתי עם כמה חממות בעניין זה והגישה היא מאוד חיובית. זה לא דבר שראיתי בעבר".