מחוקקים רפובליקאים: ניאבק בהסכם הסיוע לישראל - בחקיקה

סנטור לינדסי גרהאם, שעומד בראש הקבוצה: "רגע דרמטי ביחסי ישראל ארה"ב; הקונגרס לא ישב בצד" ■ ברקע: דרישת המחוקקים להוסיף עוד 1.5 מיליארד דולר לסכום הסיוע, למרות התנגדות הממשל

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

ערב הפגישה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו במרכז האו"ם, הכריזה קבוצת סנטורים רפובליקאים, חלקם ידידיו האישיים של נתניהו, מלחמה על הנשיא, ובעקיפין גם על רה"מ, בגין חבילת הסיוע החדשה לישראל. המחוקקים טוענים כי החבילה קטנה מדי ואינה עונה על צרכיה הצבאיים של המדינה. יתר על כן, היא גוזלת מהקונגרס את סמכותו לתקצב כספים, הם אומרים.

כזכור, חתמו ישראל וארה"ב על מזכר הבנות - המסד הלגאלי של חבילת הסיוע - ביום ב' שעבר. המזכר הזה הרתיח את הסנטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, יו"ר ועדת משנה של הסנט שאחראית על ניסוח חוקי סיוע החוץ ואחד מהידידים הנאמנים ביותר של ישראל על גבעת הקפיטול. כמה ימים לאחר טקס החתימה הוא מתח ביקורת חריפה ביותר על נתניהו בגלל החלטתו לחתום על ההסכם.

הסנטור טען אז, שנתניהו היה צריך להמתין ולחתום על העסקה עם הנשיא/ה הבא/ה. לדבריו, בהחלטתו לחתום על מזכר ההבנות "זנח" נתניהו את המחוקקים הפרו-ישראליים בקונגרס (או, בתרגום מילולי, "משך את השטיח מתחת לרגליהם").

אתמול העצים גרהאם את מאבקו במזכר, בלי להתחשב בכך שהוא מציב את נתניהו בין פטיש ידידיו הרפובליקאים בקונגרס לבין סדן הממשל. המזכר קובע מפורשות, שישראל אינה יכולה לבקש סיוע נוסף מהקונגרס מעבר לסכום שנקוב במסמך - 38 מיליארד דולר ל-10 שנים - ושאם המחוקקים יקציבו תוספות לסיוע ביזמתם, ישראל תחזיר את התוספות (לפחות בשנות הכספים 2017 ו-2018; מה שיקרה ב-10 השנים שלאחר מכן - נוסח המסמך מותיר בערפל, כנראה במכוון).

כמה סנטורים רפובליקאים - ג'ון מקיין, טד קרוז (שהתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות) וקלי איוט - הצטרפו לגרהאם ואתמול הם קיימו מסיבת עיתונאים שבה הם קראו תיגר לא רק על נשיא ארה"ב אלא גם על ראש ממשלת ישראל. הארבעה הכריזו על כוונתם לבצע תרגיל פרלמנטרי סבוך, שלדעתם יאלץ את הממשל לבטל כמה מסעיפי מזכר ההבנות ו"יכריח" את ישראל לקבל תוספת של 1.5 מיליארד דולר בשנה (מעבר לסכום הנקוב במזכר - 3.8 מיליארד דולר).

 

"זה רגע דרמטי ביחסי ישראל - ארה"ב, ביחסים בין הקונגרס לבין ישראל; הקונגרס אינו מתכונן לשבת בצד", אמר גרהאם, על פי דיווח ב"ג'ואיש ג'רנל". "איך הייתם אתם מגיבים לו הנשיא היה בא ומנשל אתכם מהתפקיד שאתם אמורים לבצע? הנשיא מסתובב בקונגרס, ומנסה להניע נשיא של מדינה זרה (הכוונה לנתניהו - ר.ד.) לשתף עמו פעולה במזימה הזו כדי לשלול מכם את הזכות לתקצב כספים".

והוא קרא בדרמטיות: "לנשיא, אם הצעת הוק הזו אינך מוצאת חן בעיניך, הטל עליה וטו. לסנטורים: אם אתם חושבים שזה יותר מדי, הצביעו נגד הצעת החוק".

הסנטור קרוז אמר במסיבת העיתונאים, כי מזכר ההבנה החדש הוא "נקודת מוצא חשובה", אך "הקונגרס חייב לשמור על זכותו להחליט על הגדלת הסיוע אם הנסיבות יצדיקו זאת".

קרוז אמר, כי נתניהו אולץ לחתום על מזכר ההבנות עם הממשל הנוכחי. "אני מבין מדוע ישראל חשה שאין לה ברירה אלא לחתום על ההסכם, אך אלה זמנים קשים לישראל והיא זקוקה להפגנת תמיכה מצד הקונגרס".