שבעה גופים יתחרו על פרויקט מחשוב לצה"ל במיליארד שקל

הפרויקט: איחוד עשרות מרכזי המחשוב הקיימים היום בצבא ■ המכרז ייצא לדרך מחר, ויסתיים בעוד כחצי שנה ■ בין המתחרות: תע"א, אלביט, מוטורולה ועוד חברות מהגדולות במשק

המכרז הטכנולוגי הגדול ביותר בתולדות מערכת הביטחון, לאיחוד עשרות מרכזי המחשוב של צה"ל בהשקעה של כמיליארד שקל, יוצא לדרך: מחר (ה') יפרסם משרד הביטחון את המכרז, שיקרא לקבלת הצעות מחברות ישראליות, שאחת מהן תהיה הקבלנית הראשית שתוביל את התוכנית המורכבת. במסגרת התוכנית, החברה הישראלית שתזכה במכרז תתקשר עם חברה זרה שתהיה שותפה למיזם, שבמסגרתו יאוחדו עשרות מרכזי המחשוב של צה"ל לכמה מרכזי מחשוב חדישים שישמשו את כלל יחידות הצבא.

על הזיכיון להוביל את המיזם צפויות להתמודד 7 קבוצות וחברות מהמובילות במשק: התעשייה האווירית, אלביט מערכות, מוטורולה, קבוצת בינת, בזק בינלאומי, ECI וחברת רפאל מערכות לחימה, שמתמודדת במסגרת קבוצה המשותפת ל-EMC וחברת IBM.

על פי הערכות, הזכיין ייבחר בעוד כחצי שנה, ובמשך שנת 2018 יוקם בישראל מרכז המחשוב הראשון מבין כמה מרכזי מחשוב חדשים שישמשו את צה"ל בעשורים הבאים. במשרד הביטחון סירבו לפרט היום (ד') את המקומות שבהם יוקמו מרכזי המחשוב החדשים ואת מספרם, אך גורמים מקצועיים אמרו בשיחה עם כתבים כי המרכזים החדשים יוקמו בפריסה ארצית.

מרכז אחד כל שנתיים

במשרד הביטחון הבהירו היום כי בשל רגישות המיזם ומורכבותו, במכרז יורשו להשתתף רק חברות ישראלית, שכאמור יסתייעו בחברות זרות כקבלניות-משנה. זאת, באופן שיאפשר פתיחת מאות מקומות עבודה ברחבי הארץ - הן בשנים שבהן יוקמו המרכזים החדשים, הן בשנות התחזוקה וההפעלה שלהם. עם השלמת מלאכת הבנייה של המרכזים, הזכיין שיבנה אותם יפעיל אותם למשך תקופה של עשר שנים, עם אפשרות להאריך תקופה זו ב-7 שנים נוספות. המרכזים ייפתחו בקצב של אחד בכל שנתיים.

המכרז עצמו מונה כ-1,500 עמודים ועשרות מומחי תוכן מכלל זרועות הצבא עסקו במשך חודשים בכתיבתו. בד בבד עם מלאכת גיבוש המכרז המורכב, קיימו מובילי התוכנית מפגשים רבים להחלפת ידע עם כלל חברות הטכנולוגיה הישראליות שעתידות להשתתף בהליך המכרזי. נוסף על כך, משרד הביטחון שכר את שירותיה של חברה זרה, שסיפקה בעבר שירותי ייעוץ לצבא ארה"ב בעת שהוביל מיזם דומה, להקמת מרכז מחשוב באחת המדינות באסיה.

במשרד הביטחון אמרו היום כי ברחבי העולם מתפרסמים רק מדי כשנתיים מכרזים כמו זה שעתיד להתפרסם מחר בישראל. "המכרז טומן בחובו הזדמנויות רבות לתעשיות הביטחוניות ולחברות ההיי- טק הישראליות לשנים רבות קדימה", אמר ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר. "עמדנו על כך שבמכרז יוכלו להתמודד רק חברות IT ישראליות, במטרה להבטיח שהידע וכספי הפרויקט המוערכים במאות מיליוני שקלים יישארו בישראל, ויאפשרו לפתוח כאן מקומות עבודה רבים".

עוד אמרו במשרד הביטחון כי מרכזי המחשוב החדשים יהוו פלטפורמה שתשמש את כלל זרועות הצבא - את חילות האוויר, הים, הרגלים והמודיעין - ויכילו את כלל המרכיבים הטכנולוגיים הנדרשים למתקני הליבה של צה"ל. במשרד הוסיפו וציינו כי מרכזים אלה יאפשרו סטנדרטיזציה תכנונית ותפעולית לכלל היחידות, תוך הקפדה על חדשנות טכנולוגית וגמישות למגמות עולמיות עתידיות, באופן שיאפשר להכיל בעתיד שינויים הצפויים בתחום זה.