הנה באות הרכבות: ההשקעה בתחום חוזרת להיות אטרקטיבית

תחום הרכבות - שסבל מתשואות חסר בשנה האחרונה - מתחיל להתאושש הודות לעליית מחירי הגז הטבעי, שמחזירה את הביקוש לשינוע פחם, והזרמת סכומי ענק לפרויקטים רבים של תשתיות בתחום

רכבות / צילום: בלומברג
רכבות / צילום: בלומברג

המגמה החיובית שאפיינה את חודשי הקיץ בעולם נבלמה החודש, והמשקיעים מנסים להעריך את הצעד הבא מצד הבנקים המרכזיים, בהובלת הפד, וכן את סיכויי בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות. טראמפ, שלא חוסך ביקורת מהבנק המרכזי בארה"ב, אחראי לחלק לא מבוטל מהעלייה האחרונה בתנודתיות בשווקים.

תנודתיות זו צפויה להימשך לפחות עד הבחירות בארה"ב, בעוד שברקע נתוני מאקרו מעורבים בארה"ב ובאירופה, והתאוששות בסין ובשווקים מתעוררים אחרים.

השבתת חלק קריטי בקווי רכבת ישראל באזור תל אביב בימים אלה, שלחה אותנו לבחון מה נעשה בתחום זה ברחבי העולם. תחום הרכבות, שהשיא תשואת חסר לעומת המדדים המובילים בעולם בשנה האחרונה, מתחיל להתאושש בחודשים האחרונים. בשבוע שעבר הודיעה ממשלת יפן, כי בכוונתה להנפיק את חברת הרכבות הממשלתית KYUSHU RAILWAYS בהנפקה שצפויה להיות הגדולה מאז 1993, אז גייסה חברת רכבות יפנית ממשלתית אחרת, EAST JAPAN RAILWAYS, 7.2 מיליארד דולר.

למשקיעים רבים זכורה העסקה מנובמבר 2009, שבה השקיע וורן באפט 26.5 מיליארד דולר ברכישת חברת הרכבות השנייה בגודלה בארה"ב, BERLINGTON NORTHEN SANTA FE, רכישה שהוסברה על-ידי ביקוש גואה להובלת נפט ברחבי ארה"ב. תשתית הצינורות שהייתה פרוסה באותה עת לא עמדה בביקוש, ותעריפי ההובלה ברכבות זינקו.

הגורמים לירידה בהיקפי השינוע

בשנתיים האחרונות, בעקבות צניחת מחיר הנפט, והירידה שבאה בעקבות כך בתפוקה - לצד המשך התפתחות תשתית הצינורות - ירד חדות הביקוש להובלת הנפט. גם התחרות מצד ציי המשאיות גוברת, בשל ירידת מחירי האנרגיה, המהווה מרכיב חשוב בתובלה במשאיות. מנגד, החיסכון לרכבות בעקבות ירידת מחירי האנרגיה, נבלע בתוך צניחת הכמויות שהובלו.

רכבות מובילות באופן טבעי גם כמויות משמעותיות של פחם, וכן כלי רכב, עצים, מוצרי תעשייה, כימיה וכמובן נוסעים. השיפור במצב הצרכן בארה"ב היה אמור להגדיל את הביקוש לשינוע מוצרי צריכה שונים, והגידול בפעילות הכלכלית היה אמור להגדיל את שינוע מוצרי התעשייה והכימיה.

בפועל, שינוע הסחורות החקלאיות בארה"ב אמנם עלה בשנה האחרונה ב-10.2%, ושינוע מתכות עלה ב-9%, אולם שינוע נפט ומוצריו צנח ב-27.2%, שינוע הפחם נפל ב-13.4% ושינוע סך המוצרים התעשייתיים ירד ב-6.8%.

גם הקיטון בהשקעה בציוד ובמפעלים, שבא לידי ביטוי במדד מנהלי הרכש לתעשייה, והקיטון בהשקעות במוצרי בני-קיימא, הפחיתו את הצורך בשינוע בעזרת הרכבות. סך שינוע הסחורות ירד ב-4.5%, ומנגד נרשמה עלייה במהירות הובלת הסחורות.

תחום הולכת הפחם גם הוא חשוב לרכבות המשא, אך הוא סבוך לניתוח לא פחות - ואולי אף יותר - מתחום הנפט. הכמויות המובלות, וכמוהן גם התעריפים - שנמצאים כאמור תחת לחץ מטה - מושפעים מלבד ממחירי הנפט גם ממחירי הגז הטבעי, המהווה תחליף הולך וגדל לשימוש בפחם.

הכפלת מחירי הגז הטבעי מהשפל של מארס השנה מחזירה את הביקוש לפחם, ואת הצורך בהובלתו. מחיר הפחם לא עלה מאז השפל של מארס, והעלייה החדה במחיר הנפט והגז תומכת בסך הכול בהגדלת השימוש בו, בעיקר בסין ובהודו.

פרויקטים במאות מיליארדי דולרים

רכבת ישראל אינה לבד: פרויקטים של רכבות ב-352 מיליארד דולר מבוצעים ברחבי המזרח התיכון, בהובלת כווית, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות - השקעות שצפויות לתרום לתוצר מדינות אלו שיעור דו-ספרתי עד 2018. הודו, אשר לה תשתית רכבות ענפה, הודיעה בתחילת השנה על תקציב רב-שנתי ענק של 137 מיליארד דולר לחידוש ושיפור תשתית הרכבות הישנה.

גם בסין מודעים לחשיבות תשתית הרכבות, והמדינה אישרה בתחילת השנה תקצוב מיידי של 8.44 מיליארד דולר להשקעה בתשתיות רכבת עירוניות, בניסיון לבלום את ההאטה בצמיחת המדינה.

ממשל אובמה אישר אף הוא, בתחילת השנה שעברה, תוכנית חומש בהיקף 281 מיליארד דולר, להשקעה בתשתיות התחבורה שהוזנחו בשנים שמאז המשבר. מתוך תקציב זה, 10 מיליארד דולר בלבד אמורים להיות מושקעים ברשת הרכבות האזרחית (AMTRAK).

המס על הדלק בארה"ב, שלא עלה מאז 1993, ועומד על 18.4 סנט לגלון, אינו מצליח לכסות את הוצאות ההכרחיות לתחזוקת התחבורה בארה"ב.

מחקר שהתפרסם החודש על-ידי אוניברסיטת טוסון במרילנד, בחן לראשונה את התוספת הכלכלית של תשתית הרכבות בארה"ב. לפי המחקר, התוספת השנתית ב-2014 עומדת על 274 מיליארד דולר, נוסף על 33 מיליארד דולר מיסים ותעסוקה ל-1.5 מיליון עובדים.

חברות הרכבות בארה"ב מוציאות כ-28 מיליארד דולר בשנה על הוצאות הוניות ותחזוקה, שהן כמחצית מכל מה שמוציאה המדינה על תחבורה באופן כללי. אפשרות של הגדלת ההוצאה על תשתיות לאחר הבחירות בארה"ב, וכן בחלק ממדינות אירופה ואסיה, היא תזת השקעות הצוברת תאוצה בקרב בתי השקעות שונים בתקופה האחרונה. תשתית הרכבות באופן טבעי צפויה להיות בין המובילות במקרה שתוכניות אלו יצאו לפועל.

הניסיון להיחשף לתחום הרכבות דרך מכשיר מפוזר כתעודת סל הוא בעייתי. מדד התחבורה בארה"ב (סימול DJT) כולל כ-30% חברות רכבות, כ-20% חברות לוגיסטיקה וחלפים, אך גם חברות תעופה, שמטות את ביצועי המדד מטה.

החברה המובילה במדד היא FEDEX, שמשקלה בו כ-12%, כך שהמדד אינו מהווה את החלופה האופטימלית לתחום. בעולם נסחרות חברות רכבות רבות, שלצדן נסחרות גם חברות רבות מתחומי הלוגיסטיקה ותפעול הרכבות, בניית רכבות, ספקיות חלפים ועוד.

חברות רבות מומלצות ב"קנייה", עקב תמחור היסטורי נמוך ביחס למדדים המובילים, והניתוח הפרטני חשוב, עקב השונות שבין תחומי הפעילות ורמת ההתייעלות השונה שעברו החברות בשנתיים האחרונות. ההתייצבות האחרונה בפעילות ובתעריפי ההובלה סימנה תחתית בחלק מהחברות, וההתייעלות התפעולית שעברו חברות רבות צפויה לבוא לידי ביטוי בתוצאות השנים הבאות.

ואלו המומלצות

מבין החברות הנסחרות בצפון אמריקה מומלצות בקנייה על-ידינו  - KANSAS CITY SOUTHERN  KSU, חברת NORFOLK SOUTHERN - NSC, וחברת CANADIAN PACIFIC - CP. זאת בעוד UNP, CSX ו-CNR מומלצות בהמלצת "החזק".

KSU היא חברת רכבות הפועלת בארה"ב ובמקסיקו, ומחברת את מרכז ארה"ב מקנזס עם מפרץ מקסיקו באזור מיסיסיפי, לואיזיאנה ועד מקסיקו סיטי. לחברה קו הרכבות היעיל ביותר מבין חברות הרכבות ויותר מ-1,000 קטרים, והיא מפוזרת בין תחומי ההובלה השונים.

מניות החברה אמנם התאוששו חדות מאז השפל של פברואר, אך היא נמצאת מרחק רב מהשיאים שאותם רשמה בסוף 2014. רווחי החברה צפויים לעלות בכ-15% בשנה הקרובה.

חברת NSC היא חברת הרכבות השנייה בגודלה בארה"ב, והיא מחברת את החוף המזרחי של ארה"ב עם קו הרכבות בקנזס שבמרכז ארה"ב, וכן עם הקווים בשיקגו, בניו אורלינס ועוד.

לחברה 4,200 קטרים, והיא חשופה פחות להובלת נפט, אך חשופה להובלת פחם, למוצרי תעשייה ולתוצרת חקלאית. רווחי החברה צפויים לצמוח בשנה הקרובה בכ-12%, והיא מחלקת דיבידנד נאה של 2.7% השנה.

CP מפעילה קווי רכבת ברחבי קנדה ובצפון מזרח ארה"ב, ויש לה 1,650 קטרים. החברה עוררה עניין לאחרונה כאשר בעל מניות גדול מכר את כל החזקתו, והותיר את ביל אקמן כמשקיע בולט בהנהלה המורחבת.

קיצוץ הוצאות מסיבי, שבוצע במחצית הראשונה של השנה, צפוי לבוא לידי ביטוי בצמיחת רווח חזקה במחצית השנייה. רווחי החברה צפויים להערכתנו לצמוח בכ-15% בשנה הקרובה.

לסיכום, התנודתיות בשווקים צפויה להיות מנת חלקנו לפחות עד הבחירות בארה"ב, ומומלץ למשקיעים לבחון היטב את נתוני המאקרו שיתפרסמו בשבועות הקרובים - בדגש על אירופה וארה"ב, וזאת לאור כמה נתונים חלשים שהתפרסמו לאחרונה.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המלצות הקנייה של UBS
 המלצות הקנייה של UBS