אופטימיות גבוהה ביחס לשוקי המניות בישראל, ארה"ב ואירופה

לדברי אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים: "נראה שהמדד מגלם הנחה כי הריבית תישאר נמוכה עוד לזמן רב" ■ נמשכת האופטימיות גם לגבי שוק האג"ח הקונצרניות והממשלתיות בישראל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מדד המוסדיים של "גלובס" ושל קסם מדדים מקבוצת אקסלנס, שמודד את הסנטימנט של ציפיות מנהלי ההשקעות המוסדיים ביחס לתוצאות אפיקי ההשקעה המרכזיים בחודשים הקרובים, מראה אופטימיות גבוהה סביב שוקי המניות בישראל, בארה"ב ובאירופה, כשלמעשה מדובר בגידול רוחבי באופטימיות בכלל אפיקי ההשקעה המרכזיים ביחס לינואר השנה.

"כנראה שהמדד מגלם בתוכו הנחה של מנהלי ההשקעות המוסדיים לפיה הריבית תישאר נמוכה עוד לפרק זמן ניכר", אמר אבנר חדד, מנכ"ל קסם מדדים שבשליטת בית ההשקעות אקסלנס, שנשא דברים בכנס "הפודיום" של "גלובס" וקסם מדדים שנערך אתמול (ג') בבורסה.

"הסקר בוצע בנקודה הגבוהה של השווקים בחודשים האחרונים, והשתתפו בו 104 גורמים מהשוק המוסדי", אמר חדד והוסיף כי "לגבי שוק המניות בארץ, אנו רואים עלייה באופטימיות מאז ינואר השנה, וגם עכשיו יש המשך למגמה האופטימית, כשהרוב צופים עלייה ורק שליש צופים ירידה בשוק". כלומר, מדד המוסדיים לחודש ספטמבר מצביע על "עלייה עקבית במידת האופטימיות סביב שוק המניות בישראל מחודש ינואר ועד ספטמבר".

מדד המוסדיים הוא "תמצית חוכמת ההמונים של הגופים המוסדיים בישראל", ומטרתו לספק אינדיקציה לגבי מה שחושבים המשקיעים הגדולים ביותר במשק ולשמש אותם, ואת יתר המשקיעים, לקבלת החלטות מושכלת יותר. המדד בוחן האם המוסדיים פסימיים או אופטימיים ביחס למה שיקרה במספר אפיקי השקעה מרכזיים, והוא נעשה מדי רבעון על מנת לשמש למעקב אחר הציפיות שרווחות בקרב מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים, ביחס לאפיקי ההשקעה השונים, במטרה לאפיין את מה שחושבים מקבלי ההחלטות בשוק ההון.

קפיצה באופטימיות בנוגע לאירופה

כך, האופטימיות ממשיכה גם לגבי שוק האג"ח הקונצרניות והממשלתיות בישראל, כשפחות משליש מהנשאלים פסימיים. על פי המדד הנוכחי, 34% צופים עלייה בשוק האג"ח הממשלתיות ו-33.5% ניטרליים, ו"רק" 32.5% צופים ירידה בטווח הקרוב.

בשוק האג"ח הקונצרניות מדובר על 39.8% הצופים עלייה למול 29.4% שצופים ירידה, כשהיתר צופים אי שינוי. לדברי חדד, "בינואר נרשמה פסימיות כבדה, אך מאז חלה עלייה עקבית במידת האופטימיות ביחס לשוק האג"ח הקונצרניות בישראל".

גם ביחס לשוק המניות בארה"ב, "אנו רואים אופטימיות, שנמשכת מאז ינואר", עם 49.7% ציפיות לעלייה. ומה לגבי אירופה? לדברי חדד, "זה יותר מעניין. בעקבות הברקזיט אנו רואים קפיצה גבוהה במידת האופטימיות בנוגע לאירופה, עד כדי שוויון ביחס לארה"ב. אירוע הברקזיט נמחק לגמרי ולא משפיע, ארבעה חודשים בלבד אחרי". כך, המדד מצא נכון לספטמבר 42% ציפיות לעליות בשוק המניות באירופה למול 28% צפי לירידות.

אופטימיות לגבי שערי המט"ח

לגבי השקל-אירו אומר חדד כי "יש ניטרליות לאחר פסימיות במדד הקודם. לגבי השקל-דולר יש המשך אופטימיות". הוא ציין כי ישנה "התאוששות מרשימה במידת האופטימיות גם בנוגע למטבע האירופי".

חדד סיכם ואמר כי "כל האופטימיות שנמשכת מינואר ועד ספטמבר משקפת תמונה לפיה הריבית לא תעלה, לדעת המוסדיים. האופטימיות נובעת מהנחת יסוד שהריבית הולכת להיות נמוכה עוד הרבה זמן. בדצמבר האחרון דיברו על ארבע העלאות ריבית, ועד כה הייתה רק אחת". לאור זאת, ולנוכח התמשכות המציאות של הריביות האפסיות ואף השליליות, אמר חדד, שמנהל חברת תעודות סל, כי "זו תקופה מאוד רגישה, ולכן יש להיזהר, לא להיכנס לפינות בשוק ולא להמר".

מדד המוסדיים 21.9.16
 מדד המוסדיים 21.9.16