אחרי המשבר הכלכלי ב-2008: איסלנד מנפחת בועה חדשה?

אחרי הבועה הבנקאית לפני 8 שנים, התחום החדש שעלול לצאת מכלל שליטה באיסלנד הוא התיירות: מספר התיירים צפוי לעלות השנה ב-40% ובעוד 35% ב-2017; מספר התיירים יעלה פי שבעה על מספר התושבים

משטח החלקה על הקרח של ברייקיאוויק / צילום: רויטרס
משטח החלקה על הקרח של ברייקיאוויק / צילום: רויטרס

המספר הגדל של המבקרים שנמשכים לקרחונים, להרי הגעש ולחיי הלילה של רייקיאוויק עזר לתיירות להדיח את הדיג ועיבוד האלומיניום מצמרת התעשיות הכלכליות באיסלנד, אבל על רקע ניקוי שאריות הבועה הבנקאית שיצאה מכלל שליטה לפני שמונה שנים, האי הצפון-אטלנטי מתחיל אולי כבר לנפח בועה חדשה.

"תיירות היא אחד המגזרים המבטיחים ביותר באיסלנד היום", אומר טרגבי תור הרברטסון, יועץ ראש הממשלה למשבר הפיננסי, שהוא גם שותף במסעדה במרכז רייקיאוויק. הוא אומר שהוא "לא מודאג במיוחד" מאפשרות של קריסה כלכלית באי, אבל מודה ש"זה יכול לקרות".

"אם זה יקרה, זה יקרה, אבל במבט של שנתיים-שלוש קדימה, זה הימור טוב", אומר הבנקאי וחבר הפרלמנט לשעבר על המסעדה שלו.

עסקים מכל הבא ליד הם אולי חלק ממנטליות לאומית במדינה שנבנתה בעבר על דיג. זה בהחלט עוזר להסביר את ההיסטוריה של גאות ושפל באי, ועדיין לא ברור מה יקרה בהמשך. סוכנות מודי'ס העלתה לאחרונה את דירוג החוב הריבוני של איסלנד, אבל הסוכנות היריבה S&P עדיין מדרגת אותו ב-BBB פלוס, שלוש דרגות מעל "זבל". בנוסף, הבחירות לפרלמנט יתקיימו ב-29 באוקטובר, והן עלולות להחליש את מפלגות הממסד.

לפי שעה, התחזית נראית ורודה. מספר התיירים שפוקדים השנה את איסלנד צפוי לעלות כמעט ב-40% ביחס לשנה שעברה, שבה נרשם מספר שיא של 1.3 מיליון ביקורים. התחזית ל-2017 היא עלייה של עוד 35% במספר התיירים, העריך איסלנדסבנקי, הבנק השני בגודלו במדינה, ב-7 בספטמבר. במילים אחרות, מספר התיירים יעלה על מספר התושבים, 330,000, פי שבעה.

הבנקים, שהבריאו בינתיים אחרי שמוטטו את הכלכלה ב-2008, נכנסים גם הם לעסקי התיירות. לנדסברף, ששייך ללנדסבנקין ומנהל נכסים בהיקף 870 מיליון דולר (100 מיליארד קרונות מקומיות), הקים קרן תיירות איסלנדית ייעודית בהיקף של 4.1 מיליארד קרונות. המשקיעים כוללים קרנות פנסיה ואת חברת התעופה איסלנדאייר.

שוק התיירות ברייקיאוויק כבר קרוב לרוויה, ותעשיית התיירות מעבירה את תשומת ליבה אל המרחבים הבתוליים של האי. אחד הפרויקטים המדהימים ביותר הוא מנהרה של 500 מטר שנחפרה בתוך קרחון לנגיוקול, במרחק 65 ק"מ מהעיירה הקרובה ביותר.

המיזם הזה, בהשקעה של 500 מיליון קרונות, שנחנך ביוני 2015, משך 22,000 מבקרים בשבעת חודשי התפעול הראשונים. "השנה אנחנו צופים כ-40,000 מבקרים", אמר סיגורדור סקרפדינסון, מנכ"ל המנהרה שנקראת "לתוך הקרחון".

הביקור המתוקשר של קים קרדשיאן ובעלה קניה ווסט באיסלנד באפריל מיקד אור זרקורים גם על מלון נידח, ראנגה, שקרוב יותר אל הר הגעש הידוע לשמצה בפליטת האפר שלו, אייפילאיוקול, מאשר אל עיר הבירה.

הלגי יוליוסון, שמנהל את קרן התיירות האיסלנדית, רואה שפע של הזדמנויות השקעה, בהתחשב בכך ש"מגזר התיירות עדיין מפוצל למדי". הקרן שלו כבר קנתה החזקות בחברת "בוראה אדבנצ'רס", שמציעה סקי וטיולי קיאקים בצפון מערב איסלנד, וב"לתוך הקרחון". יוליוסון צופה מיזוגים ורכישות גם במגזר התחבורה.

מגזר התיירות באיסלנד מצליח עד כדי כך שהוא עלול להפוך לקורבן של ההצלחה הזו, אומר גרימור סמונדסן, מנכ"ל האטרקציה הידועה ביותר באי, "הלגונה הכחולה". הוא אמנם רואה "ביקוש אדיר להזדמנויות השקעה", אבל החשש העיקרי שלו הוא מהתחזקות הקרונה, שנובעת מהיצוא.

"בכל תעשיות היצוא, שער החליפין הגבוה הוא כבר סף של כאב", אומר סמונדסן. "מה שהממשלה צריכה לעשות זה להמשיך להסיר את הפיקוח על ההון, ולהוריד את שערי הריבית".

חשש נוסף הוא היצע-יתר של שירותים. מספר חברות התעופה שמשרתות את איסלנד עלה בשבע השנים האחרונות מ-7 ל-25. מספר הרישיונות לרכב להשכרה עלה פי שלושה בשנים 2003-2015. 2,450 חדרי מלון חדשים יצטרפו להיצע הקיים עד 2018, לפי איסלנדסבנקי. למרות שחברות התיירות טוענות שתיירות היא עסק יציב יחסית, היא עדיין חשופה לשינויים באופנה ובטעמי הקהל.

בסוף שנות ה-60 במאה שעברה, דיג מוגזם בצפון האוקיינוס האטלנטי הוביל להתדלדלות אחד ממוצרי היסוד של איסלנד, ההרינג. המלאי התחדש רק אחרי עשרות שנים. לכן, אי אפשר לזלזל בסיכון של עודף שירותים לתיירים.

"תמיד רציתי להגיע לאיסלנד", אומר סטיב רוז, צעיר מלונדון, לפני שהוא מתלונן על כך שיש יותר מדי תיירים ברייקיאוויק. "המקום הזה נראה כמו עיר תיירים אחת גדולה".