השכר החודשי הממוצע של עובדי הבורסה בת"א קפץ

מצבת עובדי הבורסה, שנמנים על העובדים המתוגמלים ביותר במשק, עמדה אשתקד על 240 איש (כולל מנהלים) ■ ובינתיים, בבורסה מחפשים מנכ"ל במקום יוסי ביינארט

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בת"א פתחה היום באופן רשמי בהליך למציאת מחליף למנכ"ל הפורש יוסי ביינארט. לאחר שביינארט, מנכ"ל הבורסה מתחילת 2014, הודיע אתמול על פרישה בשל מחלתו אישר דירקטוריון הבורסה, בראשות אמנון נויבך, הקמת ועדת איתור למציאת מחליף. בבורסה מסתייעים בחברת השמה חיצונית, ואולם בכל מקרה צפוי שההליך ייקח זמן וכניסתו לתפקיד של המנכ"ל הבא תתרחש כנראה רק בעוד מספר חודשים.

בד בבד מעמיק הסכסוך בין הנהלת הבורסה לעובדים. ל"גלובס" נודע כי בתחילת החודש נערכה פגישה בין יו"ר הבורסה לבין נציגי העובדים ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. בפגישה הציג היו"ר נתונים המצביעים על מצבה הקשה של הבורסה, ועל הצורך, לתפיסתו, של העובדים ליישר קו עם המציאות ולהסכים לשינוי בתנאים להם הם זוכים.

בתגובה שלח השבוע ועד העובדים מכתב לניסנקורן בו הוא תוקף את התנהלות הבורסה וטוען שמצבה הקשה נובע מבעיות ניהול ולא מתנאי העובדים. העובדים טענו בתגובתם לניסנקורן כי "היו"ר התלונן על מצב הבורסה, וטען שהדרך היחידה המתבקשת להבראתה הינה פגיעה בזכויות מוקנות של עובדי הבורסה לאורך שנים. היו"ר מודע היטב לעובדות האמתיות שהובילו את הבורסה למצבה. ברור כי לא שכרם של העובדים ולא תנאי עבודתם הובילו למצב זה".

ואולם, שכרם של עובדי הבורסה והתנאים להם הם זוכים - שכוללים בין היתר מנגנון "טייס אוטומטי" של גידול קבוע בשכר - עלולים להכביד על הבורסה אף יותר בעתיד. בין השנים 2000 ל-2015 עלתה עלות השכר החודשי של עובדי הבורסה מכ-17 אלף שקל לכ-45 אלף שקל - שיעור גידול שנתי יוצא דופן של כ-6.7%.

מצבת עובדי הבורסה, שנמנים על העובדים המתוגמלים ביותר במשק, עמדה אשתקד על 240 איש (כולל מנהלים). סך הוצאות השכר של הבורסה הסתכמו ב-2015 בכ-145 מיליון שקל (8% יותר מב-2014). מדובר בעלות עובד ממוצעת, כולל מנהלי הבורסה, של כ-50.4 אלף שקל לחודש.

למאבק בין העובדים להנהלה יש תג מחיר שעל העובדים לשלם: מסי הוועד שנגבים מעובדי הבורסה עלו מ-75 שקל לחודש קודם למשבר הנוכחי, ל-200 שקל עתה - זינוק של כ-167%. באומדן גס מדובר על תוספת תשלום של יותר מ-300 אלף שקל לשנה.

מהבורסה נמסר היום (ה') בתגובה ש"הוועד מסרב לראות את המציאות נכוחה ונלחם כדון קישוט את מלחמות האתמול. מצבה הקשה של הבורסה מחייב את הוועד להבין כי אין דרך אחרת מלבד הידוק החגורה. חשוב יותר כי הוועד יפנים זאת במהרה וישקיע את משאביו לבניית דיאלוג מקצועי ואחראי לטובת כלל עובדי הבורסה".

מוועד עובדי הבורסה נמסר בתגובה: ״הכישלון המתמשך של יו״ר הבורסה הנוכחי להחיות את הבורסה, הוא כיום עובדה מוגמרת ומוחלטת. מן הראוי שתוקם ועדת איתור לבחירת יו״ר לצד בחירת מנכ״ל. היו״ר שכשל, אמנון נויבך, מאשים את כולם ומסרב לעשות חשבון נפש. מר נויבך מסרב להכיר בעובדה שהעובדים מעולם לא היו הבעיה ומוכנים להיות שותפים מלאים לפתרון. דמי הועד מנוצלים למאבק כנגד כשלי ההנהלה וחשיפת מסכת המחדלים והבזבוזים".