האוניברסיטה הטובה ביותר בעולם: אוקספורד הבריטית

לראשונה אוניברסיטה שאינה אמריקאית נמצאת בצמרת הדירוג היוקרתי של Times Higher Education

בוגרי אוניברסיטאות. מבחן התנהגותי שנמשך 20 דקות ומתבצע בצורה מקוונת (צילום: בלומברג)
בוגרי אוניברסיטאות. מבחן התנהגותי שנמשך 20 דקות ומתבצע בצורה מקוונת (צילום: בלומברג)

לארה"ב יש כמה מהאוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם, אך לפי דירוג עולמי חדש אין לה את הטובה מכולן.

אוניברסיטת אוקספורד - האוניברסיטה הקדומה ביותר במדינות דוברות האנגלית - זכתה במקום הראשון בדירוג האוניברסיטאות העולמי (World University Rankings, WUR) שמפרסם מדי שנה המגזין Times Higher Education. האוניברסיטה הבריטית, שהחלה את קיומה ב-1096, הדיחה מהמקום הראשון את המכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech), מוסד קטן ופרטי בפסדינה, ששמר על המקום הראשון במשך חמש שנים רצופות.

לראשונה מאז הוחל בפרסום הדירוג לפני 13 שנה זכתה במקום הראשון אוניברסיטה מחוץ לארה"ב.

בנוסף לחילופי הדירוג בין אוניברסיטת אוקספורד ל-Caltech, נותרה צמרת הדירוג פחות או יותר זהה לאשתקד. אוניברסיטת סטנפורד קיבלה את המקום השלישי, ואחריה מופיעה אוניברסיטת קיימברידג', מוסד בריטי נוסף שהוקם בימי הביניים.

אוניברסיטת אוקספורד זכתה במקום הראשון הודות לסכום גבוה באופן יוצא דופן שהשיגה למימון מחקר, וכן הודות לשיתוף פעולה עולמי. אוניברסיטת אוקספורד השיגה סכום שיא למימון מחקר בסך 522.9 מיליון ליש"ט, או 679 מיליון דולר על בסיס שער החליפין של היום, ממממנים חיצוניים בשנה האקדמית 2014-2015, לדברי לואיז ריצ'רדסון, סגנית נשיא אוניברסיטת אוקספורד.

הדירוג לשנה הנוכחית משקף גם את התחזקותן של מערכות ההשכלה הגבוהה באסיה, ואוניברסיטאות בסין ובהונג-קונג העפילו כלפי מעלה כאשר כמה מהן מבצעות קפיצות דו-ספרתיות בדירוג. מספר האוניברסיטאות הסיניות ב-200 המקומות הראשונים הוכפל השנה ל-4. האוניברסיטה המובילה בסין, אוניברסיטת פקינג (מס' 29) - מוסד ציבורי בבייג'ין עם כ-30 אלף סטודנטים - זכתה בדירוג גבוה יותר מאוניברסיטת ניו-יורק (מס' 32).

ב-8 השנים האחרונות השקיעה סין סכום ששווה לכ-3 מיליארד דולר בפיתוח קבוצת אוניברסיטאות יוקרה במסגרת שתי יוזמות ממשלתיות.

אוניברסיטת צינשואה הסינית (מס' 35), אוניברסיטה ציבורית גדולה נוספת שנמצאת בבייג'ין, זכתה בדירוג גבוה יותר מאוניברסיטת בראון האמריקאית. אוניברסיטת הונג-קונג (מס' 43) ואוניברסיטת המדע והטכנולוגיה של הונג-קונג (מס' 49) זכו גם הן בדירוג גבוה יותר מאוניברסיטת בראון, שדורגה במקום ה-51.

אחת הסיבות לעלייתה של סין היא שהאוניברסיטאות מייחסות חשיבות רבה יותר לסקרים כגון WUR, וכן המאמצים לפתות חוקרים סינים וחוקרים אמריקאים ממוצא סיני לעזוב אוניברסיטאות אמריקאיות לטובת האוניברסיטאות בסין.

האוניברסיטה בעלת הדירוג הגבוה ביותר באסיה היא האוניברסיטה הלאומית של סינגפור, מוסד שבו לומדים כ-38 אלף סטודנטים, ושתוכניות לימודי התואר האקדמי שלו זוכות לסבסוד כבד מצדה של ממשלת העיר-מדינה, על פי אתר הממשלה. האוניברסיטה, שזכתה במקום ה-24, מדורגת גבוה יותר מהלונדון סקול אוף אקונומיקס אנד פוליטיקל סיינס.

בכל זאת, מוסדות ההשכלה האמריקאיים שמרו על נוכחותם הדומיננטית בדירוג, והם מהווים כשליש מ-200 המוסדות המובילים - כפי שהיה אשתקד. אוניברסיטאות בריטיות מהוות 16% מהרשימה - ירידה של 1% לעומת אשתקד, והאוניברסיטאות הגרמניות מהוות 11% - עלייה של 1%.

בין המוסדות המצטיינים במיוחד בארה"ב נמצאות אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ששבה לעשירייה הראשונה לאחר שזכתה - יחד עם אוניברסיטת שיקגו - במקום העשירי.

בין האוניברסיטאות שהצליחו להיכנס השנה לרשימת 200 המובילות נמצאת אוניברסיטת אילינוי בשיקגו, שדורגה במקום ה-200, ואוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון, שדורגה במקום ה-182. המוסדות האקדמיים שנפלטו מרשימת 200 המובילות כוללים את אוניברסיטת יוטה ו-בוסטון קולג'.

מקרב המוסדות האקדמיים בישראליים, רק האוניברסיטה העברית בירושלים נכללת בדירוג 200 הטובים ביותר, ונמצאת במקום ה-186.

האוניברסיטאות הטובות בעולם 22.9.16
 האוניברסיטאות הטובות בעולם 22.9.16