אבו מאזן באו"ם: "ישראל מבצעת בנו טיהור אתני"

יו"ר הרשות הפלסטינית: "הרחבת ההתנחלויות תחסל את פתרון שתי המדינות"

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם הערב (ה') בעצרת האו"ם בניו-יורק. אבו מאזן שהוזמן לבמה כ"נשיא פלסטין", קרא לישראל להפסיק את "ההתקפות על אל אקצא", כדבריו. בהמשך תקף אבו מאזן את מדיניות הבניה של ישראל וטען כי "ישראל מבצעת בנו טיהור אתני".

נשיא אירן רוחאני נאם מוקדם יותרבכינוס של העצרת הכללית של האו"ם ותקף את ארה"ב. "ארה"ב לא ממלאת אחר התנאים שהתחייבה להם בעסקת הגרעין", אמר רוחאני. "זה בגלל הציונים שמשפיעים על הקונגרס האמריקני וגורמים למוסדות הגבוהים להפר את החוק הבינלאומי".

רוחאני תקף את מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים ותיאר אותה כאפרטהייד. "אחרי עשורים של כיבוש, הטרור עדיין ממשיך והפלסטינים נתונים למדיניות אפרטהייד של המשטר הציוני".

הנשיא האירני לא חסך גם ביקורת מיריבתו הסונית הגדולה - ערב הסעודית. "ערב הסעודית חייבת להפסיק להפיץ אידיאולוגיות של שנאה ולהתעלם מזכויות שכנותיה".

היום השלישי לכינוס העצרת הכללית של האו"ם מעורר עניין רב היום בניו-יורק. אחרי נאומו של נשיא אירן רוחאני, גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וראש הממשלה נתניהו צפויים לנאום בקרוב. עד כה מלחמת האזרחים בסוריה ממשיכה לקבל את מירב תשומת הלב מכלל המנהיגים העולים לדוכן הנואמים.

ראש הממשלה נתניהו צפוי לנאום באיזור השעה 19:30 (שעון ישראל), לאחר נאומיהם של רוחאני ואבו מאזן. נתניהו ספג ביקורת צולבת על מדיניות הבנייה בהתנחלויות, כולל מסר תקיף ממזכ"ל האו"ם שביקר גם את הקיפאון בתהליך המדיני.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מגיע לעצרת לאחר שאמש העדיף שלא להגיע לפגישה רבת משתתפים עם הנשיא אובמה. בנאומו הוא צפוי לתקוף את "אזלת היד" של הקהילה הבינלאומית בשיקום החברה והאומה הפלסטינית.

ראש הממשלה נתניהו והנשיא האמריקני אובמה נפגשו אמש בפעם האחרונה במסגרת כהונתו של האחרון בבית הלבן. השניים קיימו שיחה של כשעה וחצי, ומתוכה 25 דקות בפורום מצומצם יותר. ולא החמיצו את ההזדמנות לוויכוח הקבוע בנוגע להמשך ההתנחלויות מול המצלמות ובינם לבין עצמם.

אובמה חזר על טענתו לפיה הבנייה בשטחים חותרת תחת פתרון שתי המדינות, בעוד שנתניהו שב ואמר כי ההתנחלויות הן אינן מכשול לשלום. נתניהו הציג בפגישה דרך להתקדמות במשא ומתן המדיני באמצעות הסדר אזורי, אך סירב למסור פרטים.

למרות המחלוקת הקשה, תיארו את הפגישה כטובה. גורם בכיר בסביבת ראש הממשלה סיפר הפגישה התנהלה באווירת "סוף קורס". בעניין ההסדר האזורי אמר הגורם הבכיר כי נתניהו מתכוון להוביל לנתיב יותר הגיוני ומעשי מהנתיב המוכר והמקובע של פינוי מתנחלים.

נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, נאם ביום שלישי בעצרת האו"ם את נאומו האחרון בתפקיד. בהופעתו האחרונה, הנשיא האמריקני ערך סקירה על השינויים החיוביים שהתרחשו בעולם בתקופת כהונתו. לצד ההישגים והבעיות הגלובליות, התייחס אובמה לסכסוך הישראלי פלסטיני וקרא לישראל לסיים את הכיבוש.

"ודאי שיוטב לישראלים ולפלסטינים אם הפלסטינים יפנו גב להסתה ויכירו בלגיטימיות של ישראל", הדגיש אובמה. "עם זאת, על ישראל להכיר בכך שהיא אינה יכולה לכבוש ולבנות התנחלויות באדמות פלסטיניות".