נתניהו ייפגש מחר בנפרד עם קלינטון וטראמפ בניו-יורק

בעקבות הזמנה פתוחה ששיגרה פמליית נתניהו, קפצו שני המועמדים על ההצעה ■ הרקע: מאמץ להשיג קולות של יהודים בשלוש מדינות מפתח – פלורידה, פנסילווניה ואוהיו ■ נתניהו נפגש עם קרי

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש מחר (א') בניו-יורק, בנפרד, עם הילארי קלינטון ועם דונלד טראמפ, מועמדי שתי המפלגות הגדולות לנשיאות. המטות של שני המועמדים אישרו שהפגישות אכן יתקיימו. הן אורגנו בחופזה לאחר ש"פקיד בכיר" בפמליית רה"מ אמר לסוכנות "בלומברג" ביום ד' בערב, כי נתניהו יהיה מוכן להיפגש עם קלינטון וטראמפ אם השניים יבקשו לעשות זאת.

עד עתה נמנע נתניהו מפגישה עם אחד משני המועמדים כדי שלא יואשם בהתערבות במערכת הבחירות בארה"ב. כזכור, הוא נכווה ב-2012 לאחר שהואשם בתמיכה במועמד הרפובליקני אז, מיט רומני, שביקר בישראל. הוא נכווה שוב במארס השנה, לאחר שנאם לפני מליאות שני בתי הקונגרס נגד ההסכם עם איראן במיזם שיצא מהרפובליקאים על גבעת הקפיטול, בשת"פ עם שגרירות ישראל בוושינגטון, בלי ליידע תחילה את הבית הלבן, על פי כללי הפרוטוקול. התקרית חוללה זעם בסיעות הדמוקרטיות בקונגרס.

טראמפ ביקש להגיע לביקור בישראל בדצמבר 2015, בעיצומו של קמפיין הפריימריז, ולהיפגש עם נתניהו, אך החליט לבטל את הביקור לאחר שרה"מ מתח ביקורת פומבית על הנושא החם של טראמפ באותה עת - קריאה לאסור כניסת כל המוסלמים לארה"ב. בראיון לפוקס ניוז ב-10 בדצמבר אשתקד אמר טראמפ, כי החליט לדחות את הביקור עד אחרי שייבחר לנשיא כדי לא להלחיץ את נתניהו, שהיה נתון אז במתקפה גדולה של האופוזיציה בגין הביקור הצפוי של המיליארדר.

נשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, נפגש בתחילת השבוע עם שני המועמדים בשולי העצרת הכללית של האו"ם.

יש סמליות בהדלפת ההזמנה הישראלית זמן קצר לאחר תום הפגישה בין נתניהו לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמש. הפגישה הזו חתמה, למעשה, את מערכת היחסים הסבוכה שלהם, ונתניהו מאותת עתה לוושינגטון שהוא מוכן לפתוח דף חדש עם הנשיא/ה הבא/ה.

"הצוות שלנו קיים מגעים שוטפים עם צוותו של ראש הממשלה נתניהו במשך השבוע", הודיע המטה של קלינטון ל-NBC. מקור דיפלומטי מסר ל-CNN, כי נציג של טראמפ פנה לפמליית רה"מ בבקשה להסדיר פגישה רק לאחר שנודע למועמד כי קלינטון הקדימה אותו.

הרקע: מאמץ של שני המחנות, ובעיקר של טראמפ, ללקט קולות יהודיים בשלוש מדינות מפתח שעשויות להכריע את גורל הבחירות: פלורידה, פנסילווניה ואוהיו. זה דורות תומכים רוב יהודי ארה"ב בדמוקרטים. כך, למשל, ב-2012, 71% מכספי כל התרומות שנתנו תורמים יהודיים לגופים פוליטיים יועדו לדמוקרטים; רק 29% ניתנו לרפובליקאים, שיעור התמיכה היהודית במועמדים דמוקרטים לנשיאות במרוצת השנים נע בין 66% ל-75%, על פי האתר "538", שמתמחה בניתוח תוצאות סקרים. מצבו של טראמפ בקרב היהודים גרוע עוד יותר: עד עתה 84% מכלל תרומות היהודים נותבו לדמוקרטים ורק 16% לרפובליקאים.

סקר חדש של מכון סטיינהארדט למחקר חברתי באוניברסיטת ברנדייס, שבודק את מספר היהודים בכל אחת ממדינות ארה"ב ובכל אחד ממחוזותיה, מצא ששיעורם של יהודים בכמה מחוזות במדינת מפתח זו או אחרת גדול משיעורם מכלל האוכלוסיה באותה מדינה - ועובדה זו עלולה להשפיע על התוצאה הסופית במדינה הנתונה.

למשל: באזור מיאמי-ביץ', בדרום פלורידה, חיים, לפי הסקר, 209,400 יהודים - 15% מכלל בעלי זכות ההצבעה באזור זה. למספר זה יש חשיבות רבה. הנשיא היוצא, ברק אובמה, גבר על יריבו מיט רומני בפלורידה רק באחוז אחד - 74,309 קולות.

שיעורם של יהודים באוכלוסיית מחוז באקס, בפנסילווניה, שמשמש מוקד עניין לעורכי סקרים, הוא 6% - פי שלושה משיעורם באוכלוסיית ארה"ב כולה. הסקר פורסם בראשונה בסוכנות הידיעות היהודית JTA.

ביום חמישי בערב נפגש נתניהו עם שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, ושמע מפיו כי למרות שלא נותר זמן רב לממשל הנוכחי, עדיין קיימת אפשרות לרשום "הישגים חשובים" בחודשים הקרובים.