ענקית הרפואה האמריקאית שמחפשת סטארט-אפים בנגב

בכירי Allscripts ביקרו השבוע במרכז החדשנות CDI שבנגב, בחיפוש אחר טכנולוגיות ישראליות בתחום הבריאות הדיגיטלית

תחום הבריאות הדיגיטלית פורח: מפיתוחים טכנולוגיים שאמורים למנוע טעויות במינוני תרופות מרשם, הנגשת מידע רפואי רלוונטי עבור כל מטופל ועד לפיזיותרפיה בעזרת משחקי קינקט - אלה הטכנולוגיות שיקלו בעתיד הקרוב מאוד את הנגישות לטיפול רפואי עבור המטופל, ואת עבודת הרופאים, המרפאות ובתי החולים.

עברו כשלוש שנים מאז ש-dbMotion של היזם זיו אופק נמכרה לענקית הטכנולוגיה הרפואית האמריקאית Allscripts בסכום של 235 מיליון דולר ופתחה מרכז מו"פ בישראל בפארק ההיי-טק בבאר-שבע. מאז ועד היום, סמוך למרכז המו"פ הקים זיו אופק את CDI נגב (Center Of Digital Innovation) - מרכז לחדשנות טכנולוגית בתחום הבריאות הדיגיטלית.

השבוע ביקרה בישראל משלחת של בכירים מ-Allscripts העולמית, שערכו סדנאות לסטארט-אפיסטים ישראלים הפועלים בתחום הבריאות הדיגיטלית. "מאז הרכישה של dbMotion אנחנו עובדים עם חברות תוכנה ישראליות ואנחנו מתרשמים מאוד מרמת הטאנלטים, איכות הרעיונות וקהילת הפיתוח בישראל" אומר סטנלי קריין, מנהל החדשנות העולמי של Allscripts, שביקר השבוע בארץ.

מה בעצם עושה Allscripts?

"Allscripts היא פלטפורמה פתוחה לטכנולוגיות בתחום הבריאות. אנחנו מעניקים למפתחים ויזמים כלים באמצעותם שבהם הם יכולים להתחבר למערכת שלנו וליצור אפליקציות לצרכים שונים. בניגוד לחברות הפועלות בתחום התעוד הרפואי הדיגיטלי, אנו מבינים שהעתיד טמון בשיתופי פעולה בין חברות. בעוד שהמתחרים שלנו מתעקשים לבנות הכל בעצמם, אנו בונים גשרים לחברות יזמיות ומאמינים כי זו הדרך המהירה להביא רעיונות חדשים לתוך בתי חולים והמרפאות".

מה דעתך על תחום הבריאות הדיגיטלית בארה"ב ואיפה הוא עומד ביחס לעולם?

"זו שאלה מורכבת מאוד. בישראל, לדוגמה, יש מסד נתונים (דאטה-בייס) של כל המטופלים והרישום הרפואי שלהם. היינו רוצים שגם בארה"ב יהיה כזה. זה יעזור לרופא לקבל החלטה הרבה יותר מהירה אם יש להם גישה לרשומות הבריאות השלמה של המטופל באופן אלקטרוני. בארצות הברית, ביקורים רבים אצל רופא מתחילים בכך שהמטופל צריך למלא באופן ידני שאלון על דף נייר, כי אין לנו מאגר כזה. ואם אתה מסתכל על העלות והאיכות של המוצר הסופי, במערכת הרפואית האמריקאית - ניתן לראות זאת באופן ברור: השוואת ארה"ב לשאר העולם המערבי במדדים של תוחלת חיים ותמותת תינוקות, למשל, כמעט בכל קנה מידה - רחוקה מלהיות הטובה ביותר. המצב הזה הוא מבחינתנו הזדמנות לחשוב איך אנחנו יכולים לספק כלים טובים יותר ויותר לחולים ולמי שמטפל בהם".

בריאות דיגיטלית מציעה יתרונות רבים עבור רופאים ומטופלים, אבל השקיפות גם חושפת אותם להתקפות סייבר ושימוש מזיק במידע רפואי. מהם התרחישים בזירה הזאת ואיך אפשר להגן מפניהם?

"רשומות חולים ונתוני בריאות חייבים להיות מאובטחים ומוגנים. זה קריטי, להשתמש בהגנות הנתונים בטכנולוגיות הטובות והחזקות ביותר. בארצות הברית, למשל, אנו מיישמים תהליך אימות דו-שלבי ליצירת מרשמים. יצרנו צוות של מומחי אבטחה שסוקרת את המערכות ומכשור של הלקוחות שלנו. אלה גם מייעצים להם כיצד הם יכולים לאבטח את הרשתות שלהם בצורה יעילה יותר".

מהם החידושים הצפויים בתחום זה, וכיצד אתה רואה את התפתחות הבריאות הדיגיטלית משפיעה על הטיפול הרפואי עשר שנים מהיום? האם זה ישפיע על המהירות, האיכות והיעילות של הטיפול הרפואי?

"אני חושב שיישום של טכנולוגיות מתחומים מגוונים לעולם הרפואה הדיגיטלית יסייעו לשפר את כל המערכות. דברים כמו הפיכת וידיאו צ'אט לצא'ט רפואי יעשו הבדל ביעילות של כל המערכת. פגשנו פה חברות כמו MedAware שמיישמת טכניקות מעולם הונאות בכרטיסי אשראי, במטרה לסייע לזהות טעויות רפואיות לפני שהם קורות; EmergeCDS עוזרת לרופאים למצוא כל מסמך ברשומות הסוכרת של המטופל בתוך שניות - וכך הרופא יכול לקבל החלטה טובה ומהירה יותר".

האם אתה מאמין כי ישראל תהפוך למובילה עולמית בתחום הבריאות הדיגיטלית?

"בהחלט. ישנן שתי תכונות קריטיות בתחום החדשנות שמביאות בסופו של דבר מוצר פורץ דרך לשוק: רעיון טוב והאומץ לקחת את הרעיונות ולעבוד כדי להפיח בהם רוח חיים. אחת הסיבות שאני באמת אוהב לעבוד עם ישראלים הוא שיש להם כמות מדהימה של שניהם. יש להם הרבה רעיונות גדולים ואמונה עצומה בעצמם. לכל זה מתווספים כישורים טכניים ברמה עולמית.

"זו אחת הסיבות שהשותפות בין Allscripts ו-CDI עובדת כל כך טוב. לנו יש פלטפורמה פתוחה וערכת כלים למתכנתים ויזמים המקלה עליהם לחבר את הרעיונות שלהם למוצרי Allscripts. זה יוצר שוק מוכן עבור המוצרים שלהם בתוך בסיס הלקוחות שלנו".