למה Gett (גט-טקסי) הפסיקה לשתף נתונים עם "גלובס"?

גוגל, שמידע הוא מקור הכנסתה, מוסרת ל"גלובס" נתונים כבר חמש שנים ■ מדוע חברת פולקסווגן הגרמנית מסרבת לחלוק נתונים עם קוראי עיתון עסקים ישראלי?

לוגו GETT גט טקסי
לוגו GETT גט טקסי

עיתונים אינם נוהגים לגלות לקוראיהם כיצד נולדו מדורים המתפרסמים אצלם, אבל אנחנו החלטנו לספר לכם את סיפורו של "מדד התחבורה" , ותיכף תבינו מדוע. המדד, המתפרסם בקביעות בכל חודש במוסף הנדל"ן מקיץ 2013, הוא תחליף.

מעשה שהיה כך היה: בשנת 2012 התחלנו לפרסם את "מדד התנועה", שהיה יוזמה שלנו לאסוף ולנתח נתונים העוקבים אחר שינויים בעומסי התנועה בישראל. ליוזמה זו הצטרפה חברת waze שהייתה אז סטארט-אפ ישראלי שישב ברעננה.

רצה הגורל וקצת יותר משנה אחרי שהתחלנו לפרסם את הנתונים, קנתה גוגל מסן פרנסיסקו את waze תמורת מיליארד דולר. לצד הגאווה והשמחה בשמחת היזמים, התגנב ללבנו חשש ששיתוף הפעולה וחילופי המידע ייפסקו. גוגל היא ענקית מידע, מידע הוא הביזנס ומקור הכנסותיה, מדוע שתסכים לחלוק אותו (ועוד בחינם) עם עיתון עסקים ישראלי? וכך התכנסה המערכת כדי להגות תחליף למדד הפופולרי.

אחרי סיעור מוחות נולד רעיון: את מדד התנועה שעוקב אחר תנועת המכוניות הפרטיות ומשך זמן נסיעתן בין יעדים שכיחים ברחבי הארץ, נחליף באיסוף והשוואה בין נתונים אחרים מתחום התחבורה הציבורית במופעיה השונים והתנועה בכבישים המהירים.

זמן מה חלף, וחששותינו התבדו. למרות ש"גוגל" אינה ממהרת למסור נתונים לגורמים שלישיים, ולמרות ש-waze היא בעצם גוגל, שיתוף הפעולה לא הופסק והחברה המשיכה, והיא ממשיכה עד היום, למסור לנו נתונים. אך מדד התחבורה כבר נהגה ונדמה רעיון טוב, ולכן מאז יש לנו שני מדדים, גם של waze וגם זה שאוסף נתוני שימוש חודשיים משירותי תחבורה ציבורית ופרטית.

החודש שוב קיבלנו את הנתונים, כרגיל: מספר הנוסעים בכביש שש עלה ל-5.8 מיליון, באיילון הוא ירד מעט ל-699 אלף בממוצע בכל יום. ברכבת מספר הנוסעים נותר סביב 5 מיליון (נזכיר שהנתונים מתייחסים לחודש שקדם לשיבושים הנוכחיים, שמקורם בשדרוג המסילות והתחנות), ובחברת מוביט עלו ל-33 מיליון הבקשות למידע על תחבורה ציבורית. בנתיב המהיר לא נרשם שינוי משמעותי: ירידה בשיעור זעיר בנסיעות וירידה של 3% בשאטלים, וכך השינוי במספר השכרות אופניים בתל אופן שירדה כחום הקיץ ב-4% ל-121 אלף.

רק הנתונים מגט-טקסי בוששו להגיע. במשך שלוש וחצי שנים קיבלנו נתונים מחברת Gett והמספרים עלו בעקביות מדי חודש בחודשו. החברה, שהייתה בימי ראשית המדד סוכנות מוניות קטנטונת עם קצת יותר מ-200 אלף נסיעות בחודש, לא העבירה את המספרים שלה הפעם, למרות פניותינו החוזרות. כשהתקשרנו לברר אם קרתה תקלה, קיבלנו את ההסבר הבא: החברה קיבלה השקעה מחברת פולקסווגן הגרמנית בסך 300 מיליון דולר בחודש מאי שעבר, והקשר הבינלאומי מונע חשיפה של נתונים לגבי פעילותה.

גוגל כן, גט-טקסי - לא

החודש הזה התפרסמו ב"גלובס" שתי כתבות על גט-טקסי, שבהן תואר הכוח שצברה החברה בשוק המוניות ומאפשר לה להפעיל לחץ על נהגים ונוסעים כאחד. כדי לבסס את הטענה לגבי הכוח העולה השתמשנו בנתוני הנסיעות שהיו בידנו, ואשר מסרה החברה באופן רשמי, וכן על מידע מגורמים אחרים, ובהם הסכמי בלעדיות שגט-טקסי חתמה בלי מכרז עם גופים ציבוריים וממשלתיים גדולים, ומספר הנהגים הרשומים בצי הרכב שלה.

האם יש קשר בין כתבות אלה לבין ההחלטה להפסיק למסור ל"גלובס" נתונים? אולי כן ואולי לא. האם יש קשר בין הכוח שצברה לבין ההחלטה להצניע את נתח השוק הגדל והולך שלה? אולי כן ואולי לא. גטקסי היא חברה פרטית ואין לה חובה לפרסם מידע על עסקיה.

הדבר התמוה הוא שההסבר נכרך בקשר לחברת ייצור מכוניות. במיוחד כשמעמידים אותו כנגד חברת גוגל שמידע הוא לב עסקיה המובהק, ואשר ממשיכה למסור לנו את הנתונים מדי חודש כבר 5 שנים בקביעות.

מה יגרום לחברת פולקסווגן לבקש שלא לחלוק מידע כזה עם עיתון עסקים ישראלי? גורמים בחברת ייצור הרכב הגרמנית שאליהם פנינו, התעניינו בעובדות המקרה, אך לא מיהרו לשגר הסבר אחר להחלטת Gett, תוך הדגשה שהיא חברה עצמאית בהחלט.

ראו גם:

קריאה דחופה למפרק המונופולים ישראל כץ

חידוש באפליקציית Gett פוגע בנוסעי המוניות - ובמי עוד? 

מדד התחבורה
 מדד התחבורה