חגיגת האג"ח: אלקטרה, אשטרום ופולאר גייסו מאות מיליוני ש'

בספטמבר גויסו 11.5 מיליארד שקל, שמתווספים ל-42 מיליארד שקל שגויסו מתחילת השנה

חגיגת גיוסי האג"ח הקונצרניות בבורסה המקומית נמשכה ביתר שאת בספטמבר, שהיקף הגיוסים בו צפוי לעמוד על סכום שיא של כ-11.5 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני חברת החיתום וההשקעות רוסאריו קפיטל. סכום זה מצטרף ל-42 מיליארד שקל שכבר גייסו החברות בבורסה המקומית בשמונת החודשים הראשונים של השנה.

בימים האחרונים של החודש בלטו הנפקותיהן של כמה חברות נדל"ן ותשתיות שנהנו מביקושי יתר. בהן חברת אלקטרה שבמסגרת הרחבת סדרה (ד') הבטיחה גיוס של יותר מ-200 מיליון שקל בשלב המוסדי, וקבוצת אשטרום שעדכנה כי הבטיחה גיוס בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשלב המוסדי.

הביקושים הגבוהים מאפשרים גישה לשוק גם לחברות לא מדורגות או בדירוגים נמוכים, המשקפים את העלייה בסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, וזאת בין היתר על רקע המחסור באלטרנטיבות השקעה. כך למשל, בשלב הציבורי הצפוי מחר חברת פולאר תקשורת עומדת להשלים הנפקת אג"ח ציבורית ראשונה תחת בעל השליטה החדש - היו"ר בארט מאייר שרכש את מניותיה מוקדם יותר השנה. זאת לאחר שהבטיחה גיוס בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשלב המוסדי של ההנפקה ללא דירוג.

בתחילת השנה עברה השליטה בפולאר לידי חברת Meijer Realty Partners Invest של מאייר, לצורך יציקת פעילות בתחום הנדל"ן בהולנד כנגד המזומנים שהיו בקופתה. בהמשך רכשה פולאר ארבעה נכסי נדל"ן בשטח של 29 אלף מ"ר מידי בעלת השליטה החדשה תמורת כ-11 מיליון אירו. הנכסים כוללים חניון וסופרמרקט בעיר הירלן באזור לימבורג בדרום-מזרח הולנד, מבנה קמעוני בעיר דויבן באזור גלדרלנד במזרח הולנד ובניין משרדים ומחקר בעיר אסן שבצפון המדינה.

עוד בין המגייסות הקטנות, חברת הנדל"ן בוני תיכון השלימה הנפקת חוב בהיקף של כ-50 מיליון שקל, שעיקרו מיועד לפירעון סופי של חובותיה לקרן אוריגו. מגייסת נוספת היא חברת אלעזרא החזקות של אלי אלעזרא שמקדמת גיוס בהיקף של כ-160 מיליון שקל, שעיקרו מיועד לפירעון מוקדם של אג"ח החברה הבת, הכשרה החזקות ביטוח. בניסיון להבטיח את הגיוס עדכנה החברה על הוספת התחייבויות כלפי המחזיקים: אלעזרא התחייבה לתת גילוי בכל דוח דירקטוריון על גובה החוב הפיננסי נטו של קבוצת הנדל"ן אפרידר בה היא מחזיקה; הכשרה ביטוח לא תשלם דמי ניהול לבעל השליטה (אולם תוכל לשלם לו שכר עבודה, נלווים, מענקים ועוד); כמו כן תציע מניות אחד מהפרויקטים של אפרידר לטובת המחזיקים, במידה ואלה ישוחררו משיעבודן לבנק.

על כל הגיוסים האחרונים מאפילה הנפקת ענק בהיקף של 3.2 מיליארד שקל שהשלים בשבוע שעבר בנק מזרחי-טפחות. בכך המשיך הבנק, שכבר גייס כמה מיליארדי שקלים מוקדם יותר השנה בדרך זו, את מגמת גיוסי הענק של הבנקים בחודשים האחרונים. עוד מנפיקה בולטת החודש הייתה בי קומיוניקיישנס, החברה האם של בזק, שהשלימה גיוס אג"ח בהיקף של 1.85 מיליארד שקל.