טראמפ לנתניהו: סיוע צבאי לישראל - "השקעה מצוינת" לארה"ב

רה"מ נפגש עם טראמפ וביקש ממנו להוסיף ולקיים את המדיניות האמריקאית המסורתית כלפי ישראל, לרבות הימנעות מאכיפת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד הערב (א') עם דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות בארה"ב, בדירת הפאר של המיליארדר בטראמפ טאואר.

מקור דיפלומטי ישראלי ציין, שטראמפ עדיין לא נשיא, וכמובן לא ברור אם הוא יהיה אי פעם. למעשה, בשלב זה הוא אזרח רגיל ולכן מן הראוי היה שהמיליארדר ייפגש עם נתניהו במלונו של רה"מ. כאשר מתמודדים על הנשיאות ביקרו בישראל, הם נפגשו עם רה"מ בלשכתו, ולא זימנו אותו לסוויטה שלהם במלון בת"א או בירושלים. אגב, זו הפעם הראשונה מאז 2004 שמישראל נשלל הכבוד של ביקור מועמד אחד לפחות לפני הבחירות לנשיאות. הפגישה עם הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, מתוכננת לחצות, לפי שעון ישראל, ובשלב זה לא נמסר היכן היא תתקיים.

לדברי המקור, נתניהו היה אמור לבקש מטראמפ - וכנראה יבקש גם מקלינטון - שהממשל הבא יוסיף לקיים את המדיניות האמריקאית המסורתית כלפי ישראל, מדיניות שנהנית מתמיכת שתי המפלגות הגדולות: לא לאכוף פתרון מבחוץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, המשך התמיכה בישראל במוסדות בינלאומיים, לרבות הטלת וטו על החלטות אנטי-ישראליות, או מוטות, במועצת הביטחון, והמשך השמירה על היתרון האיכותי של צה"ל.

בהודעה שפרסם מטה טראמפ לאחר הפגישה נאמר, שהשניים דנו על "היחסים המיוחדים" בין ארה"ב לישראל ועל "הקשר שאי אפשר לנתקו" בין שתי המדינות. על פי ההודעה, דנו טראמפ ונתניהו על סיוע צבאי, ביטחון ויציבות במזה"ת".

ההודעה מציינת כי טראמפ הבטיח להכיר בירושלים כ"בירה הבלתי מחולקת של מדינת ישראל". הכרה זו תהפוך על פיה את המדיניות האמריקאית הקיימת מאז 1948. מאז 1967 עמדת כל הממשלים בוושינגטון הייתה, מעמד ירושלים ייקבע בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

טראמפ אמר עוד, לפי הודעת המטה שלו, כי סיוע צבאי לישראל הוא "השקעה מצוינת" לארה"ב. הוא סמך ידו על עמדת נתניהו, שיהיה אפשר להשיג שלום רק לאחר שהפלסטינים יזנחו את המשטמה לישראל ואת האלימות נגדה.

בעוד שטראמפ השמיע הצהרות תמיכה בהתנחלויות ומתח ביקורת על המדיניות המזרח-תיכונית של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, הוא הכריז, בשלבים הראשונים של הקמפיין שלו, שהוא יישאר "נייטרלי" בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי שיוכל לשמש מתווך הוגן. הוא אף אמר, כי חברות נאט"ו ובעלות ברית אחרות של ארה"ב צריכות לשלם לארה"ב על התמיכה בהן וכי הוא יבחן סיוע אמריקאי למדינות אלה על פי אמת מידה זו. הוא לא חזר באחרונה על על הצהרות אלה.

לשכת רה"מ פרסמה את ההודעה הבאה אחרי הפגישה: "ראש הממשלה הציג לפני מר טראמפ את עמדות ישראל בסוגיות אזוריות שקשורות בביטחון ישראל וציין את מאמצי ישראל להביא שלום ויציבות לאזור".

בתצלום שפרסמה הלשכה נראים רה"מ והמועמד הרפובליקאי לוחצים ידיים ומחייכים.

בפגישה השתתף גם חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר (בעלה של איוונקה טראמפ), שנחשב יועצו של טראמפ לענייני ישראל ויהודים.