בועת החוב בסין לקראת פיצוץ? "סכנה גדולה לכלכלה הגלובלית"

החוב של סין טיפס השנה לשיא של כ-237% מהתוצר, והכלכלן הנודע קנת' רוגוף מודאג מהמשך ההאטה בכלכלה השנייה הגדולה בעולם ■ "סין כבר עוברת נחיתה קשה", הוא טען בראיון ל-BBC והוסיף כי חגיגת החוב בסין "לא תימשך לעד"

נשיא סין שי ג'ינפנג / צילום: רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפנג / צילום: רויטרס

רמות החוב של סין צמחו בקצב עצום ב-8 השנים האחרונות מאז המשבר הפיננסי הגלובלי והציתו חשש לגבי יציבות המערכת הפיננסית של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם כמו גם לגבי הכלכלה הגלובלית. אומנם כלכלת סין לא הייתה במוקד העניינים בחודשים האחרונים בשל אירועים כלכליים אחרים שתפסו את קדמת הבמה כגון ה"ברקזיט" והחלטות הבנקים המרכזיים, אך כעת היא שבה לכותרות.

"ההאטה בסין הי הסכנה הגדולה ביותר לכלכלה הגלובלית", אמר הכלכלן הנודע קנת' רוגוף בראיון ל-BBC. "אני סבור שהכלכלה הסינית מאטה בקצב גבוה הרבה יותר מהנתונים הרשמיים שמפרסם הממשל", אמר רוגוף, לשעבר יו"ר קרן המטבע הבינלאומית. הוא הוסיף שסין עוברת "מהפכה פוליטית גדולה" וכיוון לכך שכלכלת סין עוברת תהליך שבסיומו היא תהיה מבוססת יותר על צריכה פרטית כאשר במקביל הממשל הסיני מתמקד במלחמה בשחיתות.

היחס חוב-תוצר של סין נסק השנה לרמה של כ-237%, בעוד הממשל הסיני לווה הון עצום כדי לעודד צמיחה כלכלית. החוב הנקי של הממשל עומד על יותר מ-25 טריליון דולר, בעוד ה- credit-to-GDP gap עומד על כ-30% (לפי נתונים של הבנק להסדרים בינלאומיים) כך יחס החוב-תוצר הגבוהה צפוי להישמר גם בטווח הארוך. "אם אתם רוצים לחפש אזור בעולם עם בעיית חוב, תביטו על סין", מציין רוגוף וטוען כי הצמיחה של הכלכלה הסינית הייתה מבוססת בעיקר על אשראי אך "זה לא יימשך לעד".

לאחר שנים שבהן סין צמחה בשיעור תלת-ספרתי, הכלכלה השנייה בעולם צפויה לצמוח בקצב של 6.6% השנה, לפי תחזית של קרן המטבע. רוגוף טוען כי סין חווה כבר "נחיתה קשה" ואמר כי הוא מודאג מאוד מההאטה במדינה.