עוד תעלומה בבורסת הונג-קונג - הפעם בשווי 10 מיליארד ד'

שווייה של חברת הבנייה פולשר הולדינגס קפץ פי 237 מאז נרשמה למסחר בבורסת הונג-קונג לפני 3 שנים, והיו"ר שלה הפך למיליארדר ■ מדובר בחברה האחרונה בסדרה של מניות גבוהות ללא הסבר כלכלי סביר בהונג-קונג

הונג קונג / צילום: בלומברג
הונג קונג / צילום: בלומברג

בורסת הונג קונג ייצרה עוד מיליארדר אינסטנט, אבל הצרה היא ששוב מדובר בסיפור מוזר.

שווי השוק של חברת הבנייה הסינית הלא מוכרת פולשר (Fullshare) הולדינגס עלה פי 237 מאז רישומה למסחר בדלת האחורית בהונג קונג בדצמבר 2013, מ-40 מיליון דולר לכ-10 מיליארד דולר, מעל השווי של חברות כמו גודייר צמיגים וגאפ, שמכירותיהן ונכסיהן גדולים פי כמה.

יו"ר פולשר, ג'י צ'נגקון, קיבל את רוב החזקתו בחברה, כ-64%, מהמרת אג"ח להמרה שהונפקו עבורו במהלך ההנפקה בהונג קונג. מחיר ההמרה היה 1% בלבד ממחיר המניה, מה שאומר שהרווח שלו, על הנייר לכל הפחות, עולה על 5 מיליארד דולר.

החברה אומרת שהיא מתרחבת מעבר לבניית נדל"ן, במטרה להפוך למובילה עולמית בתחומי שירותי בריאות ושירותים סביבתיים, אבל הביצועים שלה בפועל לא מצדיקים את התנפחות השווי שלה. המניה נסחרת במכפיל של 27 להכנסות ו-10 להון העצמי שלה.

החברה הנפיקה באגרסיביות מניות חדשות בשנתיים האחרונות, וביצעה כמה רכישות של עסקים קשורים במניות ובנכסים, שבהן ג'י היה הצד המוכר. אחד מהרווחים על הנייר הגדולים של פולשר בא מהחזקה של 8% בחברה שנקראת זול גרופ, שמנייתה זינקה פי שלושה מאז שפולשר קנתה את ההחזקה בה מג'י באוקטובר לפני שנה.

בזכות שווי השוק הענק שלה, פולשר צורפה למדדי פוטסי, ומשכה כך משקיעים כמו קבוצת קרנות ונגארד מארה"ב, שמחזיקה 1% ממניות פולשר שאותן צברה בסדרת קניות בשנה האחרונה, לפי נתוני חברת נתוני השוק FactSet. גודלה של פולשר מעניק לה גם זכות למסחר מקביל בבורסות הונג קונג ושנחאי, והתוצאה היא שמשקיעים מסין העממית מחזיקים כעת 3.7% מהמניות, או יותר מ-10% מהמניות החופשיות בשוק.

השווי הגבוה של פולשר לא משך את תשומת הלב של סוחרי השורט (חסר), מפני שחוקי הבורסה של הונג קונג מאפשרים מסחר בשורט רק במניות שמחזור המסחר השנתי בהן עולה על 60% משווי השוק של החברה. השיעור הזה של פולשר הוא רק 22%, ומפני שהמניה ממשיכה לעלות במסחר מצומצם, הסף של 60% רחוק מלהיפרץ.

פולשר היא האחרונה בסדרה של מניות גבוהות ללא הסבר כלכלי סביר בהונג קונג. היא הצטרפה למניית חברה סולארית בשם האנרג'י פאואר, שעלייתה הבלתי מוסברת הפכה את המייסד של האנרג'י, לי הג'ון, לסיני העשיר ביותר לזמן קצר. דוגמה נוספת היא מניות גולדין פייננשל וגולדין פרופרטיז, שיצרו מיליארדי דולרים עבור היו"ר שלהן, פן סוטונג, כאשר הן המריאו לשחקים.

שלוש המניות הללו, שבניגוד לפולשר היו ניתנות למכירה בחסר, צנחו בינתיים מהשיאים שלהן. המסחר במניית האנרג'י הושעה ל-16 חודשים כאשר המפקח על ניירות הערך בהונג קונג בודק את החברה.

פולשר עלתה בשבוע שעבר לכותרות כשהודיעה על כוונה לרכוש את חברת צ'יינה היי ספיד טרנסמישן, CHST, יצרנית של ציוד לאנרגיית רוח. העסקה, לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר לחברה הנרכשת, תמומן כולה במניות של פולשר. ג'י כבר מחזיק אישית ב-9% ממניות CHST, והוא ישמור על החזקתו אחרי העסקה.

בהשוואה לפולשר, CHST היא חברה ידועה, שמסוקרת על ידי האנליסטים של הבנקים הגדולים. אין אנליסט שמסקר את פולשר. הצעת ההשתלטות של פולשר היא אמנם במחיר גבוה ב-47% ממחיר השוק של CHST, אבל כדאי למשקיעי חברה זו לשים לב אילו מניות הם יקבלו במקום מניותיהם.