בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה והעלה את תחזית צמיחה

בנק ישראל מיישר קו עם הפד ומותיר את ריבית אוקטובר ברמת שפל של 0.1% ■ העלה את תחזית הצמיחה ל-2016 ו-2017 ל-2.8% ו-3.1% בהתאמה ■ תחזית האינפלציה ירדה למינוס 0.2%

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בנק ישראל הותיר היום (ב') כצפוי את הריבית לחודש אוקטובר על כנה, ברמת שפל של 0.1%. במקביל להחלטה הבנק העלה את תחזית הצמיחה ל-2016 ו-2017 והוריד את תחזית האינפלציה.

בבואה לקבוע את גובה הריבית, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל נאלצה להתמודד בין היתר עם סביבת המאקרו העולמית, כאשר מחד הפדרל ריזרב החליט להותיר את הריבית על כנה על הכין את הקרקע להעלאת ריבית נוספת השנה, ומנגד הבנקים המרכזיים באירופה ויפן נוקטים במדיניות של הרחבה מוניטרית אגרסיבית הכוללת ריבית שלילית ורכישות אג"ח בהיקפים גבוהים. בנוסף, השקל התחזק מול הדולר מאז החלטת הריבית האחרונה ב-0.2%, בעוד מדד אוגוסט ירד במפתיע ב-0.3% כאשר בקצב שנתי האינפלציה ברמה שלילית של מינוס 0.7%, הרחק מהיעד של בנק ישראל לאינפלציה בקצב של 1%-3%.

בהתייחסה לאינפלציה, הוועדה המוניטרית מציינת בהחלטה כי "מדד אוגוסט היה נמוך משמעותית מהתוואי. האינפלציה בהסתכלות ל-12 החודשים האחרונים ממשיכה להיות שלילית, והציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים עדיין מצויות מתחת לגבול התחתון של היעד. הציפיות לטווחים הבינוניים והארוכים ממשיכות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד".

במקביל להחלטת הריבית, הבנק פרסם כאמור את התחזיות החדשות שלו והעלה את תחזית הצמיחה מ-2.4% ב-2016 ל-2.8% ומ-2.9% ב-2017 ל-3.1%. תחזית האינפלציה ל-2016 שונתה למינוס 0.2% לעומת התחזית הקודמת שעמדה על מינוס 0.1%. 

הבנק מסביר את השינוי בתחזיות בכך שקצב הצמיחה ברבעון השני של השנה עלה יותר מהצפי בשוק. "על פי הנתונים, הגידול בתוצר בא לידי ביטוי בכל השימושים. בפירוט, הצריכה הפרטית צמחה ברבעון השני בקצב שנתי של 10.0%, בהמשך לקצב גבוה ברבעונים הקודמים", כותבים כלכלני חטיבת המחקר של בנק ישראל.