אנליסטים: "למרות הכול - הורדת ריבית עדיין על הפרק"

קונצנזוס בקרב האנליסטים כי הריבית תמשיך להיות נמוכה, וייתכן כי אף תרד עוד מרמתה הנוכחית ■ שביעות-רצון כללית מההחלטה: "שילוב אופטימלי לשוק המניות: צמיחה מואצת, היעדר אינפלציה וריבית נמוכה"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

לאחר החלטת הריבית שפורסמה היום (ב'), ובה בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על רמה של 0.1%, הגיבו מספר אנליסטים בניסיון להסביר את המהלך ואת השלכותיו.

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, ציין כי "על פניו נראה כי בנק ישראל כבר לא צריך לחשוב על המשך הורדת הריבית. האבטלה נמוכה ונראה כי המשק נמצא בתעסוקה מלאה והצמיחה מתאוששת. אך לא באמת ירדה אופציית הורדת ריבית נוספת מהשולחן. בבנק ישראל בתחילת השנה עוד קיוו שהריבית בארה"ב תעמוד על 1.25% או לפחות על 1% בסוף השנה. בנק ישראל היה בטוח שלאחר שזה יקרה השקל ייחלש מול הדולר, היצואנים יחזרו לפרוח ואט אט (2017) גם הוא יוכל לעלות את הרבית. אך לאחר החלטת הריבית האחרונה בארה"ב ודבריה של ג'נט ילן, כל בר דעת מבין שייקח הרבה זמן עד שהריבית בארה"ב תתקרב ל- 1.25%."

בן אריה מסביר כי כי הריבית הנמוכה בארה"ב תקשה על היצואנים, וכפועל יוצא על הצמיחה: "אם נוסיף לכל זה את האינפלציה שכרגע מסרבת להגיע, נבין כי ריבית בנק ישראל תישאר עוד הרבה זמן ב- 0.1% ואפילו ייתכן ונראה הורדת ריבית נוספת".

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, התייחס גם הוא להחלטת הריבית: "למרות העלאת תחזית הצמיחה, הריבית נשארת ללא שינוי בהתאם לתחזיות. בנק ישראל אמנם חוזה שהאינפלציה תעמוד ב 12 החודשים הקרובים על אחוז, אולם אפילו ותחזית זו תתממש, הרי שזוהי עדיין רמה שנמצאת ברף התחתון של היעד. הריבית לא תעלה עוד זמן רב, לא רק בגלל הסביבה האינפלציונית המתונה, אלא גם בשל המדיניות המרחיבה בעולם שאינה צפויה להשתנות. כל אלו ימשיכו לתמוך באגרות החוב לטווח ארוך ".

יונתן כץ מלידר שוקי הון הציג תמונה אופטימית: "לא היו הפתעות בהודעת הריבית וחשוב היה לראות שבנק ישראל ממשיך להשתמש ב forward guidance באמירה שמדינות מרחיבה תיוותר למשך זמן רב, זאת למרות עדכון חד כלפי מעלה בתחזית הצמיחה של בנק ישראל. חשוב לציין שלמרות עדכון כלפי מעלה בתחזית הצריכה הפרטית ל-5.9% השנה ו-3.7% בשנה הבאה בנק ישראל עוד הוריד את תחזית האינפלציה ל-1% שנה קדימה מ 1.1% בתחזית של חודש יוני. מדובר בשילוב אופטימלי לשוק המניות: צמיחה מואצת, היעדר אינפלציה וריבית נמוכה".