בנק ישראל יוכל להגדיל השקעות במניות ובאג"ח במיליארדים

על פי מדיניות ההשקעות החדשה שפורסמה היום, יוכל הבנק להחזיק עד 15% מהיתרות במניות (לעומת 12% כיום) ושיעור דומה באג"ח קונצרני (לעומת 6% כיום)

בנק ישראל יוכל להגדיל בצורה משמעותית את שיעור יתרות המטח של ישראל המושקעות במניות ובאגרות חוב קונצרניות, כך החליטה הוועדה המוניטרית של הבנק.

על-פי מדיניות ההשקעות המעודכנת שפורסמה היום (ג') יוכל הבנק להחזיק עד 15% מהיתרות במניות (לעומת 12% כיום) ושיעור דומה באג"ח קונצרני (לעומת 6% כיום) ובתנאי ששיעור האחזקות המשותף בשני האפיקים לא יעלה על 25% מסך היתרות.

השינויים מבטאים המשך המדיניות שנועדה להגדיל את התשואה על יתרות המט"ח בטווח הארוך תוך הגדלת משקלם של רכיבי הסיכון בתיק. יחד עם זאת הוחלט שלא ישונה פרופיל הסיכון הנוכחי של ניהול התיק הקובע כי בתרחיש הגרוע ביותר (5% מהתוצאות הגרועות ביותר) ממוצע ההפסד לא יעלה על 4% מהתיק באופק של שנה.

יתרות המט"ח של ישראל הגיעו בסוף חודש אוגוסט ל-97 מיליארד ו-626 מיליון דולר, כאשר 10% מהתיק מושקע כיום במניות ו-6% באג"ח קונצרני בדירוג של טריפל B ומעלה.

יתרת הכספים הושקעו נכון לסוף 2015 באג"ח ממשלת ארה"ב (57%), אג"ח ממשלות גרמניה ומדינות אירופיות באיחוד האירו (25.3%), אג"ח של ממשלת בריטניה (2.5%) ואג"ח של ממשלת סין (1.3%). תשואת התיק עמדה ב-2015 על 0.64% במונחי נומרר (סל המטבעות), והממוצע תלת-שנתי עומד על 0.81%.  

הסיכון של התיק בהרכבו הנוכחי עומד כיום על 290 נקודות בסיס או סיכון להפסד של 2.9% באופק של שנה בהינתן 5% התוצאות הגרועות ביותר. מגבלת הסיכון מאפשרת כיום להגדיל את האחזקות באג"ח קונצרני ל-15% ואת האחזקה במניות ל-11%.

ב-2015 הגדיל בנק ישראל את השקעותיו במניות מ-8.2% ל-9.2%, והקצה מניות בשיעור של 1% מהתיק לשוקי מניות חדשים: בדרום קוריאה יפן והונג קונג. קרוב ל-5% מהתיק מושקע בשוק המניות האמריקאי ו-1.9% בשווקים באירופה.