תהיות בארה"ב: כמה מיילן מרוויחה מתרופת האפיפן?

מיילן לא נוהגת לפרט את רמות הרווחיות של כל מוצר, אך הדיווח מתפרסם בעקבות שימוע שנערך לפני כמה ימים בקונגרס, בעקבות העלאות המחיר החדות בתרופה

חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה
חברת התרופות מיילן / צילום: אתר החברה

מ-2008 ועד 2016, ההכנסות של מיילן מתרופת ה-EpiPen צמחו בכ-500%, מרמה של 184 מיליון דולר לצפי של 1.1 מיליארד דולר ב-2016. במקביל, הרווח מהתרופה זינק פי 140: מ-3 מיליון דולר ב-2008 לצפי של 419 מיליון דולר השנה. כך עולה מדיווח של מיילן ל-SEC, רשות ניירות הערך בארה"ב.

מיילן לא נוהגת לפרט את רמות הרווחיות של כל מוצר, אך הדיווח מתפרסם בעקבות שימוע שנערך לפני כמה ימים בקונגרס, בעקבות העלאות המחיר החדות בתרופה. הדיווח מראה גם שמספר היחידות שנמכרו בארה"ב גדל מ-4.3 מיליון ל-8 מיליון (ב-2015 נמכרו 8.3 מיליון).

הגידול מסביר רק חלק מהעלייה החדה ברווח - העלאות המחיר המרובות בתרופה מסבירות חלק ניכר מכך. אפיפן מיועדת לטיפול באלרגיה חריפה ומסכנת חיים, ועל רקע הסערה שהחלה כשפורסם שמיילן העלתה את המחיר במאות אחוזים בשנים האחרונות נאלצה המנכ"לית הת'ר ברש להתייצב לשימוע.

עם זאת, בדיווחים בארה"ב הצביעו על כך שהרווח של מיילן גבוה משמעותית מהנתונים שסיפקה ברש לקונגרס. בוול סטריט ג'ורנל ציינו שברש דיברה על רווח של 100 דולר ממכירת חבילה של שני מזרקים, אך למעשה הרווח כלל מס לפי שיעור מס החברות בארה"ב, 37.5%. כך למעשה הרווח היה גבוה בכ-60% משמסרה ברש.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, מיילן מסרה שהעבירה לקונגרס נתונים מעודכנים יותר, אך הוסיפו הערכות של אנליסטים לפיהן שיעור הרווח שמיילן דיווחה (37.5%) אינו מדויק, גבוה מהותית מהשיעור בפועל ולא ניתן לייחסו ספציפית לאפיפן.