נתניהו: "צער אישי עמוק על פטירתו של יקיר האומה"

(עדכון) - רה"מ ספד לפרס בפתח ישיבת הממשלה: "שמעון היה איש של חזון, איש של שלום" ■ הלוויתו של פרס צפויה להתקיים ביום שישי, וטקס מעבר הציבור על פני ארונו בכנסת יתקיים מחר

שמעון פרס/ צלם: peter halmdgyi
שמעון פרס/ צלם: peter halmdgyi

הנשיא ה-9 של מדינת ישראל שמעון פרס הלך הבוקר לעולמו בגיל 93, שבועיים לאחר שאושפז במצב קשה בשל אירוע מוחי. בשבועיים האחרונים דיווחו הרופאים על הקלה במצבו, אך ביממה האחרונה חלה הידרדרות במצבו והרופאים נאלצו לקבוע את מותו.

מכל קצוות הקשת הפוליטית הספידו את נשיא המדינה ורה"מ לשעבר, שהחל כבר בגיל 28 את הקריירה הפוליטית ארוכת השנים שלו. הלוויתו של פרס צפויה להתקיים ביום ו' וטקס מעבר הציבור על פני ארונו בכנסת יתקיים מחר.

"אנו מביעים צער אישי עמוק על פטירתו של יקיר האומה, נשיא מדינת ישראל לשעבר, שמעון פרס", נמסר מלשכתו של רה"מ נתניהו. 

ראש הממשלה ספד לנשיא פרס בפתח ישיבת ממשלה מיוחדת: "זה יומה הראשון של מדינת ישראל בלי שמעון פרס, מגדולי מנהיגינו". עוד הוסיף נתניהו: "שמעון היה איש של חזון, איש של שלום, ומעולם לא פסק לחתור לשלום ולהאמין בשלום".

"כנסת ישראל מרכינה את ראשה ודואבת את לכתו של הנשיא התשיעי ורה"מ לשעבר שמעון פרס", ספד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "מדינת ישראל נפרדת היום מהעומד בראש משפחתה. היא נפרדת מהאיש שראה הכל, שהיה מעורב בכל ושעיצב הכל. פרס הוא סיפורו של העם היהודי ושל מדינת ישראל, אם כבן למשפחת ניצולי שואה, כעולה, כחקלאי, כאיש ביטחון וכמדינאי".

"הוא היה מענקי ההנהגה הלאומית שקמו לנו במאה האחרונה, איש עתיר זכויות ומופת של ציוני גאה ששאף כל ימיו לעשות למען המדינה ואזרחיה", הוסיף אדלשטיין. "הוא תמיד חיפש היכן להבקיע דרך חדשה ולהביא את כולנו למקומות טובים יותר. ההיסטוריה עוד תדבר נכבדות באדם דגול זה ששמו הלך לפניו בארץ וברחבי העולם כולו כבעל תובנה, נסיון וחזון. חסרונו של פרס יורגש היטב, אולם טביעות אצבעותיו ופירות פועלו יהיו נוכחים כאן לדורות רבים".

יו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון, אמר כי "אנחנו נפרדים היום מאחד מעמודי התווך של מדינת ישראל. מי שליווה את הקמתה, את המערכה לעצמאותה הביטחונית והכלכלית ואת החתירה הנמשכת לשלום. שמעון פרס גילם באישיותו את היצירתיות, הנחישות והאמונה שהצעידו את ישראל לשיאים בכל התחומים ויש לו מקום של כבוד בפנתיאון הלאומי. תנחומיי למשפחת פרס, לילדים ולנכדים".

 

גם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק נפרד מפרס. "הלך מאיתנו ענק, מנהיג ומדינאי משכמו ומעלה", כתב ברק בחשבון הטוויטר שלו. "אחרון המנהיגים של הקמת המדינה. אדם שהרים תרומה שאין לה שיעור לביטחונה של ישראל, למעמדה בעולם ולחתירתה לשלום. מדינאי עולמי, שגם בשיאי הישגיו ועד ימיו האחרונים פעמו בו חזון גדול לישראל ולעולם טובים יותר, לצד סקרנות בלתי נדלית כשל אדם צעיר לכל חידוש ומהפכה שבשער".

ראש האופוזיציה ח"כ הרצוג ספד לנשיא התשיעי שמעון פרס ואמר כי הוא היה מגדולי המנהיגים שהיו למדינת ישראל. "האיש שמנעוריו ועד ימיו האחרונים פעל למען מדינת ישראל, הלך מאיתנו היום והוא בן 93", אמר הרצוג. "הוא היה מורה, חבר ומנהיג גדול שיירשם לעד בתולדות ישראל. איש שידו הייתה בכל מה שצמח כאן. איש של מעשים גדולים שעיצבו את פניה של מדינת ישראל לאורך כל שנות קיומה".

"שמעון פרס היה שר החינוך שלי, והוא יחסר לי מאד", ספד גם שר החינוך נפתלי בנט. "פרס כתב את ההיסטוריה במו ידיו. הוא היה איש החזון הכי מעשי, איש ביטחון שחתר לשלום, מנהיג אמיץ שייצג את מדינת ישראל בגאווה בכל רמ"ח אבריו ובכל מקום בגלובוס".

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג מסרה: "בין שלל הישגיו של שמעון פרס ותרומתו הרבה לחיזוקה וביצורה של מדינת ישראל לאורך ההיסטוריה וחתירתו לשלום, ניתן למנות גם את חלקו החשוב בביסוס כלכלת המדינה. השגשוג הכלכלי שהמשק הישראלי נהנה ממנו בעשורים האחרונים לא היה מתרחש לולא התקבלו החלטות אמיצות וקשות בשיאו של המשבר הכלכלי בשנות ה-80, בעת שפרס כיהן כראש הממשלה, ולאחר מכן כשר האוצר".