קייט פארמה נסקה לשווי של כמעט 3 מיליארד דולר בעקבות הצלחה בניסוי

מחיר מניית החברה, אחת מהחלוצות בפיתוח תרופות ממשפחת ה-CAR-T לסרטן, עלה פי שניים מאז הנפקתה ביוני 2014

מניית חברת קייט פארמה  עלתה כ-10% ביומיים ונסחרת כעת לפי שווי של 2.98 מיליארד דולר. זאת לאחר שהחברה הודיעה אתמול על תוצאות ביניים טובות מניסוי קליני בתרופה ממשפחת הCAR-T לטיפול בסרטן.

קייט היא חברה אמריקאית שהוקמה ומנוהלת על-ידי הישראלי לשעבר פרופסור אריה בלדגרין ואחת המשקיעות בה היא קרן פונטיפקס הישראלית. מחיר מניית החברה עלה פי 2 מאז הנפקתה ביוני 2014.

החברה היא אחת החלוצות בפיתוח תרופות ממשפחת הCAR-T לסרטן, הנחשב לאחד הטיפולים המבטיחים למחלת הסרטן. במסגרת הטיפול מפיקים תאי מערכת חיסון מגוף החולה, מהנדסים אותם גנטית לזהות את הגידול ומחזירים אותם בחזרה לגוף, לאתר ולתקוף את הגידול. כל תוצאה טובה של אחת החברות המובילות בתחום, היא מעניינת ומעודדת עבור התחום כולו.

הניסוי נערך ב-112 חולים בסרטן מסוג לימפומה שאיננה הודג'קינס שלא הגיבו לכימותרפיה או שהגידול שלהם חזר אחרי כימותרפיה (כל החולים היו בקבוצת טיפול, שכן בניסויים בתרופות לסרטן אין קבוצות ביקורת).

היעלמות זמנית של הגידול

כיום שיעורי היעלמות הגידול בטיפול בכימותרפיה הם כ-8%, ואילו בניסוי של קייט נהנו 52% מהחולים מהיעלמות הגידול. עם זאת, אצל חלק מן החולים הגידול חוזר תוך שלושה חודשים - רק אצל 39% מהחולים לא ניכרה חזרה של הגידול בבדיקה שנערכה 3 חודשים לאחר הטיפול.

גם היעלמות גידול למשך 3 חודשים נחשבת לתוצאה טובה מאוד כשמדובר בטיפול בסרטן. חלק מן האנליסטים מעריכים כי יתכן וקייט תוכל כבר להתחיל ולשווק את המוצר שלה כבר בשנה הבאה. זאת למרות מיעוט החולים שעברו את הטיפול, ולמרות שהמוצר גורם לתופעות לוואי חמורות (כמו רוב התרופות לסרטן) והחברה אף זיהתה שני מקרי מוות כתוצאה מן הטיפול. קייט מציינת כי כיום מתים בכל יום 10 אנשים מהיעדר טיפול.

היעד הבא של החברה הוא להשלים מעקב אחר החולים למשך שישה חודשים, כדי לראות האם בחלקם היעלמות הגידול היא ממושכת. יצויין כי אצל שלושה חולים שטופלו בתרופה של קייט בניסוי קודם, והשיגו היעלמות מוחלטת של הגידול לאחר שלושה חודשים, לא שב הגידול גם לאחר תשעה חודשים. מספר חולים שטפלו בתרופה באופן ניסיוני ב-NCI, המכון הלאומי לסרטן בארה"ב, מחוץ לניסוי קליני רשמי, כבר חיים ללא גידול בין 7 ל-20 חודשים.

אתגר נוסף הוא תהליך הייצור של התרופה, שכולל הנדסה גנטית מותאמת אישית לכל חולה. החברה מסרה כי בניסוי הנוכחי, לא נצפו קשיים בטיפול בחולים ב-20 קליניקות שונות.