על רקע התאוששות הנפט: עליות שערים בסיום המסחר באירופה

קרטל הנפט אופ"ק הודיע אתמול על הסכם להגבלת תפוקת הנפט ■ ההסכם אינו סופי ועשוי להיסגר בוועידת אופ"ק הרשמית בחודש נובמבר ■ מניית דויטשה בנק מרכזת עניין

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ה') בעליות שערים. זאת, על רקע ההסכם המפתיע להגבלת תפוקת הנפט עליו חתמו אתמול מדינות קרטל אופ"ק. ההסכם הקפיץ את מחירי הנפט והוביל לנעילה חיובית בוול סטריט. החוזים העתידיים בניו-יורק מאותתים לפי שעה על פתיחה חיובית.

 

המדינות החברות בארגון אופ"ק התכנסו ביומיים האחרונים בשולי ועידה של פורום האנרגיה הבינלאומי (EFI) שכונסה באלג'יריה. אומנם איראן הודיעה מוקדם יותר השבוע כי אין בכוונתה להגביל את תפוקת הנפט שלה, אך אתמול, במפתיע, הודיעו יצואניות הנפט הגדולות, לראשונה מזה 8 שנים, על הסכם שיגביל את מכסות הנפט ויוביל לייצוב מחירי הזהב השחור. בעקבות ההסכם, החוזים למסירה של הנפט זינקו בכמעט 6% בעוד הסנטימנט החיובי בוול סטריט התגבר.

על פי ההסכם, חברות הארגון יתחייבו להגביל את מכסת הפקת הנפט שלהן ל-32.5 מיליון חביות ביום, ירידה קלה מהמכסה שנרשמה באוגוסט- כ-33.4 מיליון חביות לכל יום.

עם זאת, אנליסטים בשוק מביעים סקפטיות לגבי האפלה הסובבת את פרטי ההסכם כאשר חלקם ציינו את העובדה שהמדיניות שיצרה סעודיה, חזרה אליה כמו בומרנג משום שהיא לא יכלה להתמודד עם מחירי הנפט הנמוכים ונקלעה לגירעונות כבדים. "יש להם מסמך כתוב אך כדאי לראות האם הם יצליחו לאכוף את ההסכם", מציין בריאן ג'קובסון. הוא מבקש להדגיש בנוסף כי אין מדובר בהסכם להגבלת התפוקה אלא רק הסכם הבנות. "הן הסכימו על שהן מסכימות", הוא מציין ומתכוון לכך שיצואניות הנפט הסכימו לדון על מכסות הנפט רק בפגישה הרשמית של אופ"ק ב-30 בנובמבר.

יו"רית הפד ג'נט ילן פתחה אתמול את העדות החצי שנתית שלה בקונגרס באומרה כי המערכת הבנקאית התייצבה מאוד לאחר המשבר הפיננסי הגדול. ילן התייחסה בקצרה למדיניות המוניטרית ורק אמרה כי "אין לוח זמנים קבוע להעלאת הריבית". עדותה של ילן תימשך גם היום והמשקיעים יעקבו מקרוב.

מניית דויטשה בנק  ריכזה עניין גם היום. גורלו הלוטה בערפל של הבנק נמצא בפוקוס, כיוון שקיימות השערות כי הבנק לא יצליח להתאושש ללא עזרה ממשלתית. 

נציין את מניית קפיטה גרופ  שאיבדה גובה, וכן את  Merlin Entertainments  שמרכזת עניין.

גם קומרצבנק  עמדה בפוקוס לאחר שביום שלישי פורסם כי בכוונת הבנק לקצץ יותר מ-9,000 משרות במהלך השנים הקרובות. 

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה חיובית על רקע ההסכם של אופ"ק. 

 

ביפן פורסמו היום המכירות הקמעונאיות, שירדו ב-2.1% באוגוסט, בהמשך לירידה של 0.2% ביולי ובעוד בשוק ציפו לירידה של כ-1.7%. הנסיגה במכירות הקמעונאיות היא עדות נוספת לדפלציה העמוקה בה שרויה הכלכלה היפנית, שמתקשה להיחלץ ממנה חרף המדיניות המרחיבה האגרסיבית בה נוקט הבנק המרכזי.

סקטור האנרגיה ביבשת בלט לחיוב. נציין את חברת האנרגיה האוסטלרית סאנטוס , וכן את Oil Search , וודסייד  ו-  Inpex .