בג"ץ: חוק שכר הבכירים לא יחול על זכויות העבר

חוק שכר הבכירים לא יחול רטרואקטיבית על זכויות עבר של מנהלי הבנקים ■ יחד עם זאת, בג"ץ מסייג את ההחלטה ומציין כי אינו מכריע מראש על כל המקרים בעתיד

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

חוק שכר הבכירים לא יחול רטרואקטיבית על זכויות עבר של מנהלי הבנקים - כך עולה מהחלטת בג"ץ שפורסמה היום (ה'). "החוק נועד לחול על תגמולים בעד עבודה בעתיד בלבד. כלומר, אין להחיל את החוק על זכויות שנרכשו בתמורה לעבודה שביצע העובד לפני תום תקופת ההתארגנות (קרי ה-12.10.2016)", כותבת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בהחלטתה. בג"ץ דחה את בקשת איגוד הבנקים וחברות הביטוח לדחות את כניסת החוק לתוקף בחצי שנה, וקבע כי צו הביניים בנושא החוק יוארך רק עד ינואר 2017.

חשוב להדגיש כי מכיוון שמדובר בסוגיה סבוכה במיוחד בהגדרה של מה הן זכויות עבר, ההחלטה אינה גורפת על כל המקרים, אלא מהווה יותר הצהרת כוונות של בג"ץ: "במסגרת הליך חוקתי בית המשפט אינו מחויב ואף אין בידו את הכלים להכריע מראש בכל המקרים הפרטניים שעשויים לחסות תחת צלו של החוק", נכתב בהחלטה, וכן נרמז לכנסת כי היא יכולה גם לתקן את החוק על-מנת להבהירו: "אם יסבור המחוקק כי אין די בכך, הרי שפתוחה בפניו הדרך לתקן את החוק".

עוד נקבע כי הצעת המדינה לאמץ את מתווה ליכט (מתווה פשרה שהציע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, המציע תחת הסתייגויות רבות שלא להחיל את החוק על זכויות העבר) יהווה רף תחתון מבחינת בית המשפט העליון בסוגיה זו. כמו כן, מודגש כי מדובר בזכויות שעוגנו בחוזים לפני כניסת החוק לתוקף - ולא בזכויות שהתווספו לחוזים אלה בעתיד עבור עבודה בעבר.

בהחלטה מבקרים השופטים את הטענות שהשמיעו בבנקים, לפיהם החוק יביא לעזיבה המונית של מנהלים, מה שיגרום לנזק משמעותי: "מהכרת המציאות הישראלית, הייתי כשלעצמי מתרגש פחות מן החשש של זעזוע בתאגידים הפיננסיים, נטישה המונית וקושי בגיוס נושאי משרה בכירים. להבדיל -'בתי העלמין מלאים באנשים שלא היה להם תחליף', כמאמר הפתגם. כולנו בני חלוף ובני תחליף", נכתב בפסק הדין.