וול סטריט ננעלה בירידות; טבע איבדה 5%, אלקוברה התרסקה

מניית דויטשה בנק איבדה כ-7% על רקע החששות מקנס בארה"ב ■ אלקוברה הישראלית נחתכה בכ-50% בעקבות הודעה מה-FDA ■ טבע מסתבכת במקסיקו - ומפגרת במירוץ חשוב

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

ההתלהבות שנרשמה אמש בעקבות הודעת מדינות קרטל אופ"ק על ההסכמות אליהן הגיעה, התפוגגה במהלך יום המסחר. בורסות וול סטריט ננעלו היום (ה') בירידות. המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, ושוקי אסיה ננעלו במגמה חיובית.

  

14 המדינות החברות בארגון אופ"ק נועדו באלג'יריה השבוע, בוועידת פורום האנרגיה הבינלאומי. לאחר ששר הנפט האיראני הודיע ביום שלישי כי אין בכוונת איראן להצטרף להסכם עם שאר מדינות הקרטל, התקבלה ההודעה המשותפת על קבלת ההסכמות בהפתעה.

לאחר פרסום דבר ההסכמות ננעל המסחר באירופה אמש בעליות שערים, וכאמור גם בניו יורק הגיבו בעליות. מדינות אופ"ק החליטו לראשונה מאז שנת 2008 לחתום על הסכם שיגביל את מכסות הנפט, במטרה לייצב את המחירים.

על פי ההסכם, חברות הארגון יתחייבו להגביל את מכסת הפקת הנפט שלהן ל-32.5 מיליון חביות ביום, ירידה קלה מהמכסה שנרשמה באוגוסט - כ-33.4 מיליון חביות לכל יום.

מיד לאחר פרסום ההסכם אמש, החוזים למסירה של הנפט  זינקו בכמעט 6%. הנפט המשיך לטפס היום כאשר מחיר חבית מסוג ברנט נושק לרף של 50 דולר.

"למשקיעים יש להם סיבה טובה להיות סקפטיים", אמר מייקל מקארת'ני, אסטרטג ב-Sydney's CMC Markets. "סוחרים ציניים יותר מלאי סימני שאלה בנוגע למחסור בפרטים, בעיקר על רקע הנתון הבעייתי - אילו מדינות יטלו חלק בהסכם".

יו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ממשיכה הערב בעדות אותה החלה אתמול, ועונה על השאלות שמופנות אליה מחברי ועדת השירותים הפיננסים בקונגרס האמריקאי. אמש אמרה ילן כי המערכת הבנקאית מראה יציבות ומגמת שיפור מאז השפל שארע בסוף שנת 2008. "8 הבנקים הגדולים בארה"ב עיבו את ההון שלהן וגייסו באמצעות הנפקת מניות 800 מיליון דולר". 

בגזרת המאקרו, ב-15:30 (שעון ישראל) פורסם נתון התמ"ג בארה"ב, שעלה בקצב 1.4%, טוב יותר מצפי האנליסטים שעמד על 1.3%. בנוסף, התפרסם הנתון השבועי של תביעות לדמי אבטלה, אשר רשם ירידה לרמה של 254 אלף תביעות לעומת התחזית ל-260 אלף תביעות חדשות. 

בגזרת המניות הישראליות, טבע  ריכזה עניין רב על על רקע ההסתבכות של החברה במקסיקו. בנוסף, בימים האחרונים נודע כי ענקית התרופות אמג'ן תשיק מוקדם מהצפוי תרופה שפיתחה לטיפול במיגרנות חוזרות. ככל הנראה, אמג'ן תקדים את השחקניות האחרות בשוק התרופות - וביניהן טבע - שמפתחות תרופות דומות.

מניית דויטשה בנק  ריכזה עניין רב על רקע הקנס של הרשויות האמריקאיות בהיקף של 14 מיליארד דולר שמרחף מעל ראשו של הבנק. במקביל לכוונות הרגולטורים האמריקאים להטיל מס ענק זה על הבנק, החלו קרנות גידור לצמצם חשיפה לענק הגרמני מה שלוחץ את המניה.

מניית התאגיד פפסיקו  המייצר בין היתר את המשקה פפסי רשמה עלייה לאחר שדיווחה על רווחים רבעוניים גבוהים מהצפוי.

גם מניית וול-מארט  ריכזה עניין לאור הפרסומים על כוונתה להשקיע בחברת פליפקארט ההודית, קמעונאית און-ליין.

 

חברת אלקוברה  קיבלה הנחייה מה-FDA המורה על עצירת מתן טיפול קליני בתרופת ה-MDX של החברה לטיפול במבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז. בעקבות הודעה זו השהתה החברה את הניסוי שלב III בתרופה. החברה מוסרת כי בהודעה שנמסרה בעל פה נמסר כי הסיבה להנחייה נעוצה בממצאים נוירולוגיים בניסויים פרה-קליניים. בעקבות כך, המניה צנחה במסחר בוול סטריט.

יאהו  לא ירדה מהפוקוס לאחר שבשבוע שעבר התפרסם כי נפרצו השרתים שלה ונגנבו פרטיהם של לפחות 500 מיליון משתמשים. אתמול פורסם כי טרם ענתה על השאלה החשובה ביותר - מתי נודע לה על דבר הפריצה.

מניית אפל רשמה ירידה של כ-1.5%, לאחר שהבנק הבריטי ברקליס הסיר את המניה מרשימת ההמלצות שלו. אנליסט הבנק ציין את ההאטה בהזמנות אייפון 7 כסיבה להסרת המניה מהרשימה.

ענק הבנקאות וולס פארגו הסתבך לאחרונה בשערורייה סבוכה, כאשר התגלה כי עובדי הבנק ביצעו פעולות לא חוקיות בחשבונות לקוחות כדי לעמוד ביעדי המכירות שהוצבו ע"י ההנהלה. חברת האחזקות ברקשייר הת'אווי , בניהול המשקיע האגדי וורן באפט, מחזיקה בנתח של כ-10% ממניות הבנק.