"ישראל - יצרנית פתרונות אבטחת המידע ה-2 בגודלה בעולם"

משתתפי פאנל הסייבר: "בוגרי 8200 מגיעים עם רקע טכנולוגי מצוין, אבל הם צריכים ללמוד איך לפנות למגזר העסקי"

משתתפי פאנל הסייבר / צילום: איל יצהר
משתתפי פאנל הסייבר / צילום: איל יצהר

ישראל היא יצרנית פתרונות אבטחת המידע השנייה בגודלה בעולם, כך קובע יואב לייטרסדורף, מייסד שותף של YL Ventures, שהנחה את הפאנל על האתגרים בפתרונות סייבר בעידן חדש. הפאנל נערך אתמול בכנס הג'רני של פירמת הייעוץ וראיית החשבון ey ו"גלובס". אבל השפע, כך עולה מהפאנל, מביא איתו גם הרבה מוצרים מיותרים, כפולים או נישתיים, הרבה פתרונות לבעיות שלא קיימות, ופער גדול בין הטכנולוגיה ובין היכולת לשווק אותה. המשתתפים, שלכולם קשר עם שוק הסייבר המקומי, התייחסו בהרחבה לדרכים שבהם סטארט-אפ ישראלי יכול להפוך להצלחה עולמית.

"אנחנו יכולים לעבוד עם כמה עשרות חברות בו זמנית, אבל מקבלים פניות מאלפים", אומר שון מלמד, ראש מחלקת הפיתוח העסקי במורגן סטנלי. "הטכנולוגיה והידע לבדוק את כל החברות לא קיימת". וינסנט סטקלר, מנכ"ל יצרנית האנטיווירוס Avast, שרכשה ביולי את המתחרה הגדולה AVG, מסכים: "יש עודף בחברות אבטחה כבר שנים, וסוף הסיפור לגבי רובן יהיה לצאת מהמשחק. חלק יימכרו וישתלבו במוצרים אחרים, מקיפים יותר; רק מעט חברות יישארו עצמאיות. אי אפשר לבנות חברה טובה בפחות משמונה עד עשר שנים, ואילו בשוק המקומי אוהבים לנוע מהר ממקום למקום".

מאמצי השיווק הישראלים, כך עולה מהפאנל, יכולים גם הם לעלות מדרגה. מייקל מלי, מנהל אבטחת המידע של בנק יוליוס בר השוויצרי, חושב שהפתרונות שמציעות חברות ישראליות לא תמיד מתאימים לפתרון בעיות עסקיות. טים מאתר, שהיה עד לפני זמן קצר מנהל אבטחת המידע הוסיף כי "בוגרי 8200 מגיעים עם רקע טכנולוגי מצוין, אבל הם צריכים ללמוד איך לפנות למגזר העסקי. לרכישת מערכות יש לוח זמנים, יש קצב שצריך להיות קשוב אליו".

מלמד: "יש נטייה להסתיר את הטכנולוגיה שיצרתם, לא לחלוק יותר מדי. הנטייה הזאת לא נכונה. טכנולוגיה היא הצד החזק של חברות ישראליות, וככל שתפרטו יותר כך תבלטו יותר".

העצה החשובה ביותר, אומר מלמד, היא למתן תכונה ישראלית טיפוסית: "אל תהיו אגרסיביים מדי מוקדם מדי. אל תהיו סוחרי מכוניות משומשות. בנו מערכת יחסים עם הלקוח. תלמדו את השטח ותלמדו להקשיב ללקוח. כמעט בכל הזדמנות, בשוק רווי כל כך, אתם תתמודדו מול עשרה מתחרים על אותה המשבצת".

האם יש אפיקים פתוחים שמחכים לחברות חדשות? חברי הפאנל חושבים שכן - אבל הם אולי פחות קורצים ליזמים. כמעט כל חברי הפאנל מצביעים על העובדה שפתרונות אבטחה מכוונים גבוה מדי.

סטקלר: "חברות מכוונות לאחוזון העליון של הלקוחות, אבל הכסף האמיתי נמצא בעסקים קטנים ובינוניים".

אבל מעל הכל, מסכימים חברי הפאנל, ריבוי מוצרי האבטחה מטיל את האחריות לרכז את המידע ולהפיק ממנו תמונת מצב מאוחדת על כתפי הלקוח. מלמד: "חדרי אבטחת המידע מלאים במסכי ענק, עמוסים בנתונים והרבה כסף הולך על הכשרת עובדים לפענח את המידע הזה". טים מאתר: "אם אתה מגיע אלי עם פתרון חדש, אני רוצה לשמוע איך הוא יחליף חלק מהפתרונות שכבר יש לי, לא איך הוא יתווסף אליהם. אנחנו צריכים מערכת-על לניהול סיכונים".