מזרחי טפחות מוכר למגדל תיק משכנתאות 950 מיליון ש'

מדובר בתיק משכנתאות משנת 2014, והוא אינו כולל הלוואות בפיגור ■ ביוני מכר הבנק למגדל תיק דומה בהיקף 900 מיליון שקל

ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות  / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל"ן - אלדד פרשר, מנכ"ל בזק מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

שלושה חודשים אחרי שמזרחי טפחות מכר למגדל תיק משכנתאות, נודע ל"גלובס" כי הצדדים חתמו על הסכם נוסף. מגדל תרכוש ממזרחי טפחות תיק משכנתאות בהיקף של 950 מיליון שקל. מגדל תחזיק ב-80% מהתיק, והיתר ייוותר בידי הבנק שימשיך לנהל ולתפעל את התיק. מדובר בתיק משכנתאות משנת 2014, והוא אינו כולל הלוואות בפיגור.

כאמור זו עסקה שנייה בין הצדדים. ביוני האחרון מכר מזרחי טפחות  למגדל  תיק בהיקף של 900 מיליון שקל בעל מאפיינים דומים לתיק הנוכחי, כך שבסך הכל מכר הבנק, שהוא השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, למגדל, שבשליטת שלמה אליהו, נכסים בהיקף של 1.85 מיליארד שקל המהווים כ-1.5% מתיק המשכנתאות שלו.

עסקה זו המשך של רצף עסקאות שנעשו בחודשים האחרונים בין הבנקים למשקיעים המוסדיים בתחום המשכנתאות. עד כה מכרו הבנקים למוסדיים תיקי משכנתאות בהיקף של כ-6 מיליארד שקל (מתוכם הבנקים ממשיכים להחזיק ב-20% מהמשכנתאות). היקף המכירות עדיין היקף זניח מהשוק העומד על יותר מ-300 מיליארד שקל. אך סביר שחשיפת המוסדיים לתחום רק תלך ויגדל.

רק אתמול הודיע בנק לאומי על מכירת תיק משכנתאות בהיקף 1.6 מיליארד שקל לקבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים, בניהול ארי קלמן. מדובר במכירת 80% מתיק משכנתאות שלאומי העמיד, בהיקף כולל של כ-2 מיליארד שקל. מנורה גם רכשה בשנה האחרונה ממזרחי טפחות בהיקף של 770 מיליון שקל.

ללאומי גם שיתוף פעולה עם הראל בתחום המשכנתאות, אך עם הראל מדובר במתן משכנתאות עתידיות בהיקף של 4 מיליארד שקל בתוך שנתיים. הראל גם רכשה באחרונה מבנק הפועלים 80% מתיק משכנתאות בהיקף של 900 מיליון שקל.

שיתופי הפעולה בין הבנקים למוסדיים תופסים תאוצה בשנים האחרונות, אך בעוד בעבר הם היו בעיקר במימון עסקאות גדולות, כעת הם עברו גם לתחום המשכנתאות. לבנקים ניסיון רב במתן אשראי, ותשתיות רחבות בתחום תפעול החוב והחיתום, אך מנגד הם נתונים למגבלות הון מחמירות והולכות. לעומת זאת, למוסדיים עודף כספים להשקעה, והם רק מחפשים מקורות גיוון להכנסותיהם.

את העסקה האחרונה מטעם מגדל ניהלו אסף שהם, מנהל ההשקעות הראשי של החברה, יחד עם רות לוי, מנהלת האשראי. מטעם מזרחי-טפחות ניהלה את העסקה יחידת הסינדיקציה בראשות שי שליטא, שהיא חלק מהחטיבה העסקית של הבנק שבראשה עומד אופיר מורד. עו"ד יונה גושן ממשרד עורכי דין אגמון ייצגה בעסקה את מגדל.