"בעל עסק חייב לבדל את עצמו ולעבוד גם מחוץ לפייסבוק"

דני אילני, הבעלים של חברת אופק חדש הפעילה בתחום של הקמת אתרי אינטרנט: "אתה חייב להתעדכן כל הזמן כי העולם הזה משתנה במהירות עצומה. כל אחד יכול לבנות לעצמו אתר בחינם, אבל מהר מאוד הוא מבין שזה לא בחינם"

הייטק  / צלם: פוטוס טו גו
הייטק / צלם: פוטוס טו גו

"המחשב יהיה בגודל של טלפון חכם. וכשתגיע לעבודה, לבית או לכל מקום אחר תתחבר למסך ולמקלדת ותתחיל, או תמשיך, לעבוד. אתה תנהל גם את כל הבית באמצעות הסמארטפון. זה מתחיל לקרות וזה רק ילך ויתעצם. אגב פעם חשבו שכמות השימוש בנייר תלך ותפחת אבל זה לא קרה כך שבהחלט ייתכן שבמשרדים ובבתים ימשיכו להשתמש במחשבים שולחניים גדולים עוד הרבה זמן. נראה". כך אומר דני אילני, הבעלים של חברת אופק חדש הפועלת בתחום של בניית אתרי אינטרנט, בראיון ל"גלובס".

לאילני, שהחל בפעילות בתחום בניית אתרי אינטרנט לפני כ-16 שנים, יש הרבה ניסיון (בתחום הזה ובחיים בכלל..) כך שהוא כנראה יודע על מה הוא מדבר. אילני החל את דרכו בתחום עוד כשהיה מנהל מתנ"ס בלוד. "עם פריצת המחשבים האישיים לעולם הצעתי למנהל המתנ"סים להקים יחידת מחשוב . הוא אמר לי שהוא לא יודע על מה אני מדבר אבל אמר לי ללכת על זה, אז הקמתי וניהלתי הרבה שנים את יחידת המחשוב בחברה למתנ"סים. כשפרץ נושא האינטרנט לעולם הייתי הראשון לדעתי שבנה מערכת לניהול תוכן בעברית. זה היה ב-1998. היא לא הייתה שווה יותר מדי. השתמשנו בזה כמה חודשים והעולם המשיך להתפתח מהר".

"בניתי את האתר של החברה למתנ"סים על מערכת מהסוג הזה - מערכת חוגים עם אתר אינטרנט כללי. לאחר מכן פרשתי מהחברה ולא ידעתי מה אעשה מחר בבוקר. הצטרפתי לארגון לעסקים IBC לפני כ-16 שנים ומאז למעשה אני בונה אתרי אינטרנט לבעלי עסקים קטנים ובינוניים", הוא אומר.

גם כאן העולם השתנה מאוד מהר.

"נכון. אם אתה לא מתעדכן במה שקרה לפני שבוע אז אתה כבר מפגר מאחור. צריך כך הזמן להיות מעודכן. היום אני בונה אתרים עם מערכת מאוד מתקדמת. יש לי חברה, אופק חדש, שבה מועסקים כמה עובדים ואני כמובן גם מוציא פעילויות גם למיקור חוץ לפי הצורך, כמו תכנות וגרפיקה".

מה הייחוד שלכם?

"יש הרבה מערכות לניהול תוכן בשוק. למעשה כל אחד יכול לבנות לעצמו אתר בחינם, אבל מהר מאוד הוא מבין שזה לא בחינם כי צריך למשל לשלם עבור שרת או שם דומיין. אני מלווה את הלקוחות שלי לאורך כל הדרך לאחר הקמת האתר ואני ממליץ ללקוחות שלי לעדכן נתונים כל הזמן ואני ממליץ שאנחנו נכניס את הנתונים לאתר כי אנחנו דואגים שזה ייראה כמו שצריך. צריך כמובן לבנות את האתר נכון שיהיה מותאם למנועי החיפוש, בעיקר לגוגל".

האתרים מותאמים לכל מסך?

"כן. היום זה חייב להיות כך. האתרים מותאמים לכל מסך, כולל כמובן טלפונים חכמים. היום יש עדיין מאות אלפי אתרים שאינם מתאימים לסמארטפונים".

זה בטח חלק משמעותי מהפעילות שלכם לאחרונה...

"כן. זה נכון. היום הכל חייב להיות מותאם לסמארטפונים למיניהם".

כמה עולה להקים אתר אצלך?

"בהתחלה, לפני 15-16 שנים, הייתי מבקש ומקבל על הקמת אתר 12 אלף שקל ולא הייתי הכי יקר בשוק. היום אני מקים אתר ב-2600 שקלים. היום כמובן אפשר להקים אתר בזמן הרבה יותר קצר, פעם זה היה הרבה יותר ארוך ומסובך. זה כמובן תלוי גם בלקוחות, תוך כמה זמן הם מארגנים את החומר שהם רוצים שיהיה באתר ומעבירים לי אותו".

"בעיקרון יש בהקמת אתר שלושה מרכיבים - קניית שם דומיין, הקמת האתר ותחזוקה שוטפת שכוללת אחסון האתר, שימוש בתוכן ועדכון נתונים שוטף".

כמה עולה לאחסן אתר?

"50-60 שקלים לחודש. גם זה היה הרבה יותר בעבר. אני לוקח 100 שקלים לחודש וזה כולל את כל מה שמסביב כולל הזנת נתונים שוטפת".

בתקופה האחרונה יש יותר ויותר פרסומים וכתבות בכלי התקשורת השונים על העלייה בכוחה של פייסבוק וההשפעה ההולכת וגדלה שלה בכל תחומי החיים, וכמובן שגם בתחום העסקים. לדעת אילני אסור לבעל עסק, ולא משנה עם הוא קטן, בינוני או גדול, לבסס את פעילות האונליין שלו על פייסבוק.

פייסבוק לא פוגעת בעסק שלך?

"הייתה תקופה שכן עד שאנשים הבינו שמדובר בשתי מדיות שונות שמשלימות אחת את השנייה. בפייסבוק אתה לא קובע את הכללים אלא חייב לציית לכללים שלהם וכידוע הם יכולים פתאום לשנות את הכללים ולהוריד לך את העמוד או לאלץ אותך לשנות אותו לגמרי. עסק צריך שיהיה לו אתר משלו וגם, במקביל, פעילות דרך הרשתות החברתיות כולל פייסבוק. צריך לזכור גם שפייסבוק לומדת את הרגלי הגלישה של המשתמשים ולפעמים משתמשת בזה נגדך, צריך להבין את זה ולדעת להשתמש בפייסבוק בחוכמה ובזהירות".

העלויות היום מאוד נמוכות וקשה לי להאמין שיש עדיין בעלי עסקים שלא יקימו אתר לעצמם...

"עדיין יש כאלה. אם מישהו מחפש בגוגל נגר למשל ואם אין לך אתר לא יגיעו אליך".

יש לך עצות לעסקים איך לקדם את עצמם דרך גוגל?

"חשוב מאוד לבדל את עצמך. לא לכתוב סתם נגר אלא להוסיף עוד תכונות של העסק. דבר חשוב נוסף זה להוסיף מלל ולעדכן אותו באופן שוטף. גוגל לא יודע לקרוא תמונות, זה לא מספיק. אני תמיד אומר ללקוחות להכניס מילון מונחים, שאלות נפוצות, טיפים. אני גם מבקש מהלקוחות להכין מראש את הדברים האלה ולהעביר אלי ואני אעדכן את האתר מדי פעם. גם אליי מגיעים לפעמים לקוחות בגלל שהכנסתי מילון מונחים".

שם הדומיין מאוד חשוב...

"נכון. אני קונה כתובות בכל יום כמעט. יש כאלה שקנו שמות דומיין טובים בתחילת הדרך והרוויחו המון כסף. המנכ"ל של אחת החברות שעבדתי איתן, ספקית של כתובות סיפר לי יום אחד שהוא קנה שם של דומיין, diamonds.com במיליון דולר, ומכר אותו עוד באותו יום ב-3 מיליון דולר. מדהים. אז הם הפסיקו לעסוק במכירת כתובות אינטרנט ועברו למסחר בשמות דומיינים עם ביקוש פוטנציאלי גבוה. היום זה כמובן הרבה יותר קשה לעשות את זה".

יש לך לקוחות קטנים שפרצו קדימה לאחר שהקימו אתר?

"זה קורה כל הזמן, אין ספק. בעיקר בתחומים יותר נישתיים. החשיבות של אתר מעודכן עצומה".

איפה אתה רואה את התחום הזה בעוד 5 שנים?

"הכיוון הוא להכניס לאתר יומן, ושמערכת הדיוור תנוהל דרך האתר. זה כבר קיים בעולם ואנחנו מכניסים את זה בקרוב מאוד. לדעתי המחשבים השולחניים נמצאים לקראת סוף דרכם. אנשים יעבדו על מחשבים ניידים בלבד וייקחו אותם מהבית לעבודה וחזרה".