דיווח: ייתכן שטראמפ התחמק מתשלום מסים במשך 18 שנה

מסמכי מס שהשיג ה"ניו-יורק טיימס" מראים כי המיליארדר הצהיר על הפסד של כמעט מיליארד דולר ב-1995 ■ מומחי מס אמרו לעיתון כי תקנות המס בארה"ב מתירות לו לקזז סכום זה מהכנסותיו החייבות במס במשך 18 שנה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

אחת מהתעלומות הגדולות במערכת הנשיאות לארה"ב היא מדוע מתעקש דונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, לא לתת פומבי לדו"חות המס שלו, למרות שהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית, וכל המועמדים שקדמו להם בעשרות השנים שחלפו, פרסמו מסמכים אלה כדבר מובן מאליו. הבוקר מסתמן הסבר אפשרי: ייתכן כי מיליארדר לא שילם מס הכנסה פדרלי קרוב ל-20 שנה.

"ניו-יורק טיימס" חושף הבוקר (א'), כי טראמפ הצהיר בדיווח המס שלו לרשות המס הפדרלית לשנת הכספים 1995 על הפסד בגובה 916 מיליון דולר. הצהרה על הפסד גדול כל כך אפשרה לו להימנע באופן חוקי מתשלום מס הכנסה לאורך עד 18 שנה, על פי ניתוח של מומחי מס ששכר העיתון.

העיתון משעין את הדיווח על מסמכי מס של טראמפ מ-1995. ה"טיימס" מציין כי הוא "השיג" את המסמכים אך לא מסביר כיצד ומי חשף אותם, למעט אזכור, שמדובר בשלושה עמודים ש"נשלחו" לכתבת של העיתון, סוזן קרייג, שמתמחה בדיווח על הפיננסים של טראמפ. ככלל, מתן פומבי לדיווחי מס של אזרחים בלי לקבל את הסכמתם הוא עבירה פלילית בת עונשין בארה"ב, אך אין שום ודאות שהפרסום ב"טיימס" חורג מהחוק וסביר להניח שהיועצים המשפטיים של העיתון סרקו בקפידה את הידיעה לפני פרסומה.

כזכור, בעימות הטלוויזיוני בין טראמפ לקלינטון, בשבוע שעבר, העלתה קלינטון אפשרות שהמיליארדר לא שילם "שום דבר במיסים פדרליים". הוא השיב לה: "זה עושה אותי חכם". לחשיפה ב"טיימס" יש פוטנציאל חזק להחמיר עוד יותר את התדרדרותו של המועמד הרפובליקאי בסקרים - ברמה הארצית וברמת מדינות המפתח - בעקבות הביצוע הכושל שלו בעימות עם קלינטון. טראמפ נפל בפח שהטמינה לו המועמדת הדמוקרטית והסתבך בפליטות פה על מיס יוניברס לשעבר. הוא שם אותה ללעג בגין מה שהוא הגדיר המשקל העודף שלה והמשיך בטיראדות נגדה גם אחרי העימות, בציוצים ששלח מביתו ב-3 לפנות בוקר, שבהם המליץ לאוהדיו לבדוק את סרטון הסקס שלה. (אין ראיות על קיום סרטון כזה). לעומת זאת, האתר BUZZFEED דיווח, שטראמפ עצמו השתתף בסרט פורנו רך בתפקיד קמאו.

על פי הדיווח ב"טיימס", המסמכים מגלים את הטבות המס יוצאות הדופן שהפיק המיליארד מעיי החרבות שהותיר אחריו בתחילת שנות ה-90. עיי החרבות האלה הם תולדה של כשלים עסקיים של המיליארדר, טוען העיתון: ניהול כושל של שלושה בתי קזינו באטלנטיק-סיטי, ניו-ג'רזי; הגיחה הכושלת שלו לעסקי חברות תעופה; והעיתוי ביש-המזל של החלטתו לרכוש את מלון "פלאזה" במנהטן.

מומחי המס ששכר ה"טיימס" לניתוח מסמכי המס של טראמפ מ-1995 אומרים, כי תקנות המס מגלות נדיבות לב יוצאת דופן לאנשים עשירים, ותקנות אלה היו מאפשרות לטראמפ לנצל את הצהרת ההפסד בגובה 916 מיליון דולר לקיזוז סכום זהה מהכנסתו החייבת במס לאורך 18 שנה.

ההכנסה החייבת במס של טראמפ בשנים שחלפו מאז 1995 עדיין אינה ידועה, אך הפסד בגובה כזה היה מאפשר לו לחמוק מתשלום מס על הכנסה בגובה של יותר מ-50 מיליון דולר בשנה במשך 18 שנה. כך, למשל, הפסד בסך 916 מיליון דולר היה פוטר אותו ממס על תשלומים שנעו בין 50 אלף דולר ל-100 אלף דולר שקיבל מרשת NBC על כל אפיזודה של תכנית הריאליטי שלו "השוליה"; או על תשלומים בסך 45 מיליון דולר שקיבל בין 1995 ל-2009 כיו"ר חברה ציבורית שניסתה לחזור ולהשתלט על בתי-ההימורים הכושלים של טראמפ באטלנטיק-סיטי. בה בעת, משקיעים מן השורה בחברה הזו נאלצו לספוג ירידה חדה בשווי מניותיהם בחברה - מ-35.50 דולר ל-17 סנט. עשרות קבלנים שביצעו עבודות בבתי-ההימורים קיבלו פרוטות על כל דולר שטראמפ היה חייב להם.

"טראמפ גרף רווחים אדירים מההרס (שהוא הותיר מאחוריו)", אמר ג'ואל רוזנפלד, עוזר לפרופסור במכון שק לנדל"ן באוניברסיטת ניו-יורק, ואחד ממומחי המס ששכר ה"טיימס".

טראמפ נמנע מתגובה ישירה על המסמכים, אך המטה שלו פרסם את ההודעה הבאה, שאינה מאשרת או מכחישה את הצהרת המיליארדר על הפסד בסך 916 מיליון דולר ב-1995: "מר טראמפ הוא איש עסקים עתיר כישוריו; בכפוף לאחריותו לעסקיו, למשפחתו ולעובדיו, הוא חייב לא לשלם יותר מס מכפי שנדרש בחוק. יחד עם זאת טראמפ, שילם מאות מיליוני דולר במיסי רכוש, מיסי מכירות, בלו, מיסי נדל"ן, מיסים עירוניים, מיסים ברמת המדינות ומי סים פדרליים. טראמפ מכיר את חוקי המס טוב יותר מכל אדם אחר שרץ אי פעם לנשיאות והוא היחידי שיודע לתקנם".

במקביל, עורך-דין מטעם טראמפ כתב באי-מייל למערכת ה"טיימס", שפרסום מסמכי המס של מרשו אינו חוקי מפני שטראמפ לא נתן לכך אישור. הוא איים שיגיש תביעה משפטית נגד העיתון.