"השפעת הבחירות בארה"ב על השווקים לא תהיה מהותית"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות:  "גם אם טראמפ ייבחר, אמריקה לא תשתנה באופן מהותי, רווחי החברות לא ייעלמו ולאחר תגובה אימפולסיבית של השוק, המשקיעים יתרגלו לנשיא החדש ויחזרו לפעול כפי שפעלו תמיד: על סמך נתונים כלכליים"

פחות מחודש וחצי נותרו ליום הבחירות בארה"ב ומשקיעים רבים שואלים את עצם כיצד יגיבו הבורסות לתוצאות. האם יש מועמד מועדף על המשקיעים? 

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם כי "משקיעים כידוע, לא אוהבים חוסר ודאות. מהבחינה הזו קלינטון היא המועדפת, כיוון שהיא מייצגת בסה"כ את המיינסטרים המוכר והידוע בעוד שטראמפ הוא סוג של wildcard בלתי צפוי. ניצחון של קלינטון בבחירות אגב, יכול בהחלט להיות מלווה בניצחון של הרפובליקנים (המפלגה הנגדית) בקונגרס. היסטורית, המשקיעים דווקא אוהבים מצב כזה של נשיא ממפלגה אחת ורוב בקונגרס למפלגה היריבה, כיוון שמצב כזה מקשה על שינויים ומשאיר סוג של סטטוס קוו - מנקודת המבט של המשקיעים, יש פחות אי ודאות".

להערכתנו, אומר קבין, "ברמת המאקרו, השפעת הבחירות על שוקי המניות בארה"ב לא תהיה מהותית ולא תשפיע על כיוון השוק. ניצחון מפתיע של טראמפ בהחלט יכול לגרור ירידות בטווח הקצר ולו בגלל חוסר הוודאות, שיחושו המשקיעים באותו הרגע, אבל בהסתכלות רחבה יותר, סביר להניח שהמשקיעים יתרגלו לרעיון דיי מהר. השוק סובל כרגע בין היתר מנטיה מסויימת של משקיעים לפעול בגישת ה- "בואו נמתין עד לבחירות לפני שניכנס...".

החסרונות בגישה זו ברורים: 1. קשה להעריך מה השוק יעשה עד לבחירות. או במילים אחרות גם אם טראמפ ייבחר והבורסה אכן תרד בעקבות כך 2-3%, זה עלול להיות לאחר מהלך עליות של 5% ומי שימתין עלול לפספס 2. במידה וקלינטון תיבחר, ייתכן מאד שהמשקיעים יצטרכו לשלם פרמיה לעומת המחיר היום. 

תזכורת כואבת קיבלנו רק לפני חודשים ספורים מאירוע הברקסיט. כאן המשקיעים טעו פעמיים: פעם אחת הם לא העריכו נכון את תוצאות המשאל והשווקים עלו לפני המשאל על סמך ציפיות שבריטניה תישאר באיחוד: בפועל קרה ההיפך. בפעם השניה ניתוח התוצאות הביא חלק גדול מן המשקעים למסקנה שגויה. משקיעים רבים ברחו, בזמן שהמהלך הנכון היה לקנות מניות רגע לפני שהשוק פרץ לשיאים חדשים (בחוכמה של בדיעבד כמובן).

הניסיון מלמד, מציין קבין, שלאירועים פוליטיים ובטחוניים ישנה בדרך כלל השפעה זמנית וקצרת טווח על השווקים. במהלך השנים האחרונות ראינו שוב ושוב אירועים כאלו: החל ממשאל העם ביוון, דרך משאל העם בבריטניה (ברקסיט) וכלה בפיגועים קשים באירופה וחששות מגל הגירה בעייתי. אף אחד מן האירועים הללו לא השפיע באופן מהותי על כיוון השוק (לפחות לא בינתיים). 

תפקידו של נשיא ארה"ב, הינו אולי התפקיד הרם בעולם כולו, אבל ההחלטות בבית הלבן אינן מתקבלות על סמך גחמות כאלו ואחרות של אדם אחד. ישנה מערכת שלמה של אנשי מקצוע, יועצים, פקידים ומנגנוני בקרה. "סביר להניח, שגם אם טראמפ ייבחר, אמריקה לא תשתנה באופן מהותי, רווחי החברות לא ייעלמו ולאחר תגובה אימפולסיבית (ואולי אפילו קשה) של השוק, המשקיעים יתרגלו לנשיא החדש ויחזרו לפעול כפי שפעלו תמיד: על סמך נתונים כלכליים".

בשורה התחתונה אומר קבין כי "הניסיון לחזות מי ינצח בבחירות הוא ככל הנראה מיותר מכמה סיבות: 1. אין למשקיע הממוצע יכולת להעריך טוב יותר את סיכויי המועמדים מן הסוקרים המקצועיים. 2. תגובת השוק לתוצאות הבחירות עלולה להיות מפתיעה. משקיעים לטווח ארוך צריכים להתמקד בנתונים הכלכליים. אלו בינתיים מצביעים על שיפור איטי והדרגתי ותומכים במגמה חיובית, אך מתונה במדדי המניות המובילים בארה"ב".