המלחמה בסוריה: ארה"ב השעתה את המגעים עם רוסיה

מחלקת המדינה האמריקאית הכריזה על הפסקת המאמצים המשותפים במדינה, בטענה כי מוסקבה הפרה את התחייבויותיה תחת הפסקת האש ■ מוקדם יותר הכריז פוטין על השעיית הסכם גרעין שנחתם לאחר המלחמה הקרה בשל "פעולות עוינות"

ארצות-הברית הכריזה היום (ב') על השעיית המגעים עם רוסיה בנוגע למלחמה בסוריה, בטענה כי מוסקבה לא עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הפסקת האש האחרון. "ארצות-הברית משעה את השתתפותה בערוצים הבילטראליים עם רוסיה, שהוקמו במטרה לשמר את הפסקת האלימות", מסר דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי. "ההחלטה הזאת לא התקבלה בקלות".

ההחלטה האמריקאית מגיעה שעות ספורות לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו נשיאותי המורה על השעיית ההסכם בין הממשל במוסקבה לארצות-הברית, שנחתם לאחר המלחמה הקרה ונועד להשמדת פלוטוניום מראשי נפץ גרעיניים. זאת, על פי הודעת הקרמלין, בשל "הופעת איום ליציבות האסטרטגית כתוצאי מפעולותיה העוינות של ארצות-הברית נגד רוסיה ומכישלונה של וושינגטון לעמוד בתנאי ההסכם".

לטענת מוסקבה, ארצות-הברית לא מיישמת במלואו את ההסכם, שנחתם בשנת 2000 ונכנס לתוקפו בשנת 2010, והקרמלין קרא לממשל האמריקאי "להבטיח את יישום ההגבלות של שימוש בפלוטוניום". ההסכם דורש משתי המעצמות להשמיד 34 טונות של חומר גרעיני שניתן להשתמש בו למטרות צבאיות.

"למשך זמן רב רוסיה יישמה את ההסכם באופן חד-צדדי", טען היום דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב במסיבת עיתונאים. לדבריו, "כעת, תוך התחשבות במתיחות הכללית הנוכחית, הצד הרוסי סבור כי מצב הדברים לא יכול להימשך עוד כפי שהוא".

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הביע הערב אכזבה נוכח ההחלטה הרוסית, שהתקבלה לדבריו באופן חד-צדדי.

רוסיה דורשת הסרת הסנקציות

על פי הצו שפורסם באתר הפרלמנט הרוסי, רוסיה דורשת את הסרת כל הסנקציות שהטילה ארצות-הברית על מוסקבה ופיצוי עבור הנזק הכלכלי שנגרם לה בעקבותיהן. דרישות נוספות של הקרמלין לחידוש הסכם הגרעין כוללות ביטול "חוק מגניטסקי", שמטיל על מוסקבה את האחריות על מותו של עורך הדין הרוסי סרגיי מגניטסקי בבית הכלא בשנת 2009, והפחתת הנוכחות הצבאית האמריקאית בשטחן של מדינות שהצטרפו לברית נאט"ו לאחר 1 בספטמבר 2000, כלומר בעיקר מדינות חבר העמים לשעבר.

מלבד הסנקציות שהטיל הבית הלבן על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים מידי אוקראינה בשנת 2014, שתי המדינות חלוקות בדעתן על סוגיות בינלאומית רבות, בראשן מלחמות האזרחים באוקראינה ובסוריה. היחסים בין מוסקבה לוושינגטון החריפו עוד לאחר שרוסיה הציבה כוחות אוויריים בסוריה בשנה שעברה, על מנת לסייע לכוחותיו של הנשיא בשאר אסד.

המתיחות בין ארצות-הברית לרוסיה בעניין סוריה הסלימה מאז קריסת הפסקת האש בחודש שעבר, בעוד שכל צד האשים את האחר בכישלונה. במקביל, כוחות הצבא הסורי בתמיכת מטוסים רוסיים פתחו במתקפה גדולה נגד האזורים שבשליטת המורדים בצפון העיר חאלב.

ביום שבת הזהירה רוסיה את ארצות-הברית מביצוע תקיפה ישירה של מטרות של צבא סוריה. ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי לפעולות אלה יהיו "השלכות על כל המזרח התיכון". סוכנויות הידיעות הרוסיות ציטטו את דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זאקרובה, האומרת כי התערבות אמריקאית נגד הצבא הסורי "תוביל להשלכות נוראיות, טקטוניות, לא רק בשטח סוריה אלא באזור כולו".