הדיווחים על מגעים לאחדות שוב מעוררים מרירות במחנה הציוני

בערוץ 10 דווח כי חלה התקדמות בין נתניהו להרצוג, ובמפלגה החלו לסעור הרוחות ■ הרצוג טוען כי מדובר ב"מידע כוזב", אולם חברי כנסת אחרים לא שללו כי המו"מ אכן מתרחש ■ "מצב התאבדות", אמר ח"כ כבל

בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

למרות הכחשות נמרצות מהצדדים המעורבים, הספקולציות על ממשלת אחדות הרסו לחברי הכנסת של המחנה הציוני את היום האחרון של החג. ערוץ 10 דיווח הבוקר (ג') על התקדמות דרמטית במגעים בין יו"ר המפלגה יצחק הרצוג לראש הממשלה בנימין נתניהו ומיד החל שצף קצף פוליטי על המתרחש. בסביבתו של הרצוג וגם בליכוד הכחישו את הדיווח מכל וכל, אך חברי הכנסת לא נותרו אדישים ויש מי שאף התלונן על מי שהורס להם את המנוחה במשחקים פוליטיים.

הרצוג עצמו שלח מסר לפעילים ולחברי סיעתו ובהם התנצל על "הפרת שלוות החג". ח"כ איתן כבל כתב בפייסבוק כי "מי שמתכוון לחפור לי ולבלבל לי את המוח על אחדות שלא ינסה להתקשר". הוא תיאר איך הנושא "מחרב עליי ועל משפחתי את ראש השנה שכל כך אהוב עליי". מזכ"ל המפלגה ח"כ חיליק בר שיגר מסר לפעילים והציע להם ש"לא ליפול שוב בפח הזה". ח"כ יואל חסון, מצדו, האשים את ראש הממשלה במחול השדים. "ברור לכולנו שנתניהו הוא זה שמפריח את בלוני האחדות שוב ושוב ומטריף חצי מדינה ועם שלם של עיתונאים", כתב בטוויטר.

בשבועות האחרונים התחדשו ההערכות במערכת הפוליטית כי המגעים בין הרצוג ונתניהו לקראת צירוף המחנה הציוני או מפלגת העבודה לממשלה נמשכים ואף מתקדמים ביתר שאת. הבוקר פורסם בחדשות 10 כי בחסות החג חלה התקדמות משמעותית במגעים וכי לפי המתווה המסתמן הרצוג יקבל שמונה תיקים בממשלה, כולל תיק התרבות והספורט - שיועבר מידי מירי רגב כחלק מדרישות המחנה הציוני. בנוסף לכך, לפי הדיווח, הוחלט על מאמץ לכינוס ועידה אזורית שתדון במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

הרצוג, שבילה במהלך הבוקר בבית הכנסת, פרסם הכחשה גורפת למה שכינה "מידע כוזב". אחר כך הוא שיגר הכחשה נוספת לפעילים ולחברי כנסת על "עוד ידיעה בלתי מבוססת" על אפשרות של ממשלת אחדות. "לא היו מגעים בחסות החג ואין ולא היה שום שינוי במצב", כתב. מזכ"ל המפלגה, ח"כ בר, פנה גם הוא לפעילים וסיפר כי שוחח עם הרצוג "כדי לוודא הריגה" וקבע כי "הידיעה מצוצה מהאצבע". ח"כ בר הפנה אצבע מאשימה ליו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ולליכוד, שלדבריו "מפיצים שמועות כוזבות מתוך אינטרס לפגוע בנו".

המגעים בין הרצוג לנתניהו על חבירה לממשלה נמשכים כל העת בעוצמות משתנות, מאז הרחיב נתניהו את הממשלה במאי האחרון וצירף את ישראל ביתנו. נתניהו שב ומדגיש בפומבי כי לא השתנה דבר ברצונו לצרף את המחנה הציוני לממשלה ואף אומר כי הוא משאיר את תיק החוץ בידיו - כדי שישמש נדוניה משמעותית למשיכת הרצוג להצטרף לממשלה. לפי ההערכה, על רק הלחץ הבינלאומי הגובר בסוגיית ההתנחלויות והחשש ב ירושלים ממהלך אחרון של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לפני תום כהונתו, נתניהו מעונין לדלל את נוכחות הימין בממשלתו בשבועות הקרובים.

 

בשבוע שעבר, במהלך ישיבת ראשי הקואליציה, שר הבריאות יעקב ליצמן העלה את הנושא ושאל את נתניהו אם הוא מתכוון לעדכן אותם על מהלך כלשהו לצירוף המחנה הציוני. נתניהו השיב שאין כרגע מגעים, אך פנה לכל אחד מראשי הסיעות ושאל אותם מה דעתם על ממשלת אחדות ואם יש מישהו שמתנגד. לטענת גורמים שנכחו בישיבה, אף אחד לא התנגד, אך שני שותפים בכירים בקואליציה - יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט ושר הביטחון אביגדור ליברמן - לא השתתפו בה.

ביום שישי, לאחר הלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, כתב בפפיסבוק ח"כ איתן ברושי, אחד היחידים במפלגה שמצדד בפומבי בכניסה לממשלה, כי "הנוכחות המרשימה של מנהיגים מכל קצוות עולם" בהלוויה מחייבת את מימוש חלום השלום של פרס. הוא קרא לנתניהו ולהרצוג "לקיים משא ומתן גלוי, קצר ותכליתי להקמת ממשלה רחבה ואחראית".

בסביבת הרצוג שבים ומדגישים כי לא מלאו התנאים הנדרשים מנתניהו כדי להצטרף לממשלתו ולהניע מהלך מדיני. לדברי מקורב להרצוג, המתווה שפורסם היום בערוץ 10 הוא "מתווה ממוחזר", שנמצא על הפרק כבר חודשים. ואולם, ההכחשות של הרצוג מתקבלות בסקפטיות רבה במחנה הציוני. "הגזרה חמה מאוד", אמר גורם במפלגת עבודה, שטוען כי בימים האחרונים הרצוג שוחח על הנושא עם פעילים מרכזיים במפלגה, וניסה לשכנע אותם כי יש הזדמנות מדינית נדירה למהלך אזורי פורץ דרך. "לא ברור כמה זה מתקדם באמת, אבל משהו קורה", אמר חבר כנסת אחר בעבודה.

ח"כ מיקי רוזנטל כי "לוי אשכול לא אמר את זה, אבל זה משפט שראוי לציטוט: לא כדאי להאמין לפרסום כמו שלא כדאי להאמין להכחשת הפרסום". גם ח"כ כבל הביע חוסר אמון בהרצוג בפוסט שכתב ובו טען כי "מי שלא מוכן להרוג באבחת חרב את סיפור האחדות ומשאיר אותו על פתילייה לבישול עמוק וארוך, אז שלא יתפלא שהנושא איננו יורד מסדר היום הציבורי". כבל הבהיר בהמשך הפוסט כי הוא מתנגד ל"אחדות מזויפת שכל מטרתה תעסוקה לכמה מחברינו" והגדיר אותה "מצב התאבדות".