אפל, מאחורייך: גוגל חשפה את הסמארטפונים החדשים

גוגל קיימה הערב אירוע השקה בו הציגה את הסמארטפונים החדשים שלה: פיקסל ו-פיקסל XL ■ מחיר המכשיר הבסיסי יתחיל מ-650 דולר - בדומה לטווח המחירים של האייפונים החדשים

פיקסל של גוגל / צילום: רויטרס
פיקסל של גוגל / צילום: רויטרס

גוגל פותחת ברפורמה מקיפה של אסטרטגיית המובייל שלה, ומשיקה זוג מכשירים מהודרים ועוצמתיים שיתחרו לראשונה ראש בראש עם האייפון האייקוני של אפל.

גוגל, שבבעלות אלפבית, חשפה הערב (ג') את פיקסל (Pixel) ואת פיקסל XL הגדול יותר - מכשירי הטלפון הראשונים שהקונספט, העיצוב, התוכנה והבדיקות שלהם התבצעו בגוגל עצמה. מכשירי פיקסל כוללים עוזרת אישית וירטואלית דמוית-סירי ומצלמה איכותית. כמו כן פיקסל הוא הטלפון הנייד הראשון שבו מותקנת הגרסה החדשה של מערכת הפעלה של אנדרואיד Nougat 7 7.1. ההשקה מסמנת את כניסתה של גוגל לשוק חומרת הסמארטפונים, שמגלגל 400 מיליארד דולר, ומוכיחה שגוגל מוכנה להסתכן בהעכרת היחסים בינה לבין שותפות כגון סמסונג ו-LG, שמוכרות מכשירי טלפון מבוססי-אנדרואיד.

"גוגל היא כעת המוכרת הרשמית של הטלפון הזה", אמר ריק אוסטרלו, מנהל חטיבת החומרה החדשה של החברה. הוא ציין כי החברה מנהלת כעת את המלאי, בונה קשרים עסקיים עם ספקיות שירותי טלפון, מגבשת עסקאות שרשרת אספקה ומנהלת את ההפצה. גוגל אפילו מייצרת אקססוריז, כולל נרתיקים וכבלים.

עד כה הסתפקה גוגל בכניסה מוגבלת מאוד וזהירה לשוק חומרת הסמארטפונים באמצעות תוכנית נקסוס שהושקה לפני שש שנים לצורך מיתוג משותף, ושבמסגרתה ביצעה גוגל מיקור חוץ של מרבית הפיתוח והעבירה אותו ליצרניות סמארטפונים אחרות. מכשירי נקסוס זכו להערכה, אך הם שימשו בעיקר אמצעי ניסוי לגוגל. במשך הזמן החלו מנהלי גוגל להכיר בתועלת הגלומה בגישתה של אפל: תיק מאוחד של מוצרי צריכה אלקטרוניים שמציג לראווה את שירותי החברה באופן טוב יותר משיכולות שותפותיה להציג. באירוע חשיפת פיקסל אתמול (ג') בסן פרנסיסקו הוצגו גם רמקול למערכת בית חכם, קסדת מציאות מדומה, מערכת ניתוב Wi-Fi ואבזר משודרג להזרמת וידיאו.

הכניסה לשוק החומרה כרוכה בהתחייבות פיננסית ותפעולית גדולה ועתירת סיכון, אך גוגל היתה זקוקה למכשיר טלפון משלה כדי להבטיח את הפצת שירותי הרשת שלה, וכן את הפצתם של מוצרים מורכבים יותר כגון מציאות מדומה ומציאות רבודה. לפיכך אישר מנכ"ל החברה, סונדר פיצ'אי, בקיץ 2015 את פרויקט פיקסל. הפיתוח החל בסתיו שעבר. "מה ששונה במכשיר הזה הוא שהתחלנו מהתחלה", אומר דייב בורק, שמנהל את הנדסת התוכנה של אנדרואיד. במכשירי נקסוס, לעומת זאת, היתה גוגל מתחילה להשתתף במוצר רק לאחר ש-90% ממנו כבר הושלמו. 

שרשרת אספקה כמו של אפל

כשאוסטרלו בן ה-44 הצטרף לחברה באמצע אפריל, הוא חיבר את צוותי החומרה של גוגל לחטיבה אחת והפסיק פרויקטים שלדעתו לא תרמו לעתידה של גוגל. כעת עובדים יחד מהנדסי התוכנה והמעצבים מ-Google Glass, Chromecast ופיקסל. לדברי אוסטרלו, עבודתם הנפרדת בעבר "הקשתה על החברה להשיג את היעד של אסטרטגיה אחידה". חטיבת החומרה, שמממשת את שאיפותיה הישנות של גוגל לבנות שרשרת אספקה כמו של אפל, כוללת כעת צוות ניהול אספקה ששואב מהמומחיות של חברת הבית החכם Nest, שאותה רכשה גוגל לפני כמעט שלוש שנים.

גוגל סירבה לנקוב בסכום שהיא משקיעה בפרויקט, אך ג'ייסון ברמנר, לשעבר בכיר בקוואלקום שמפתח כעת את מוצרי החומרה של גוגל, שם את הדברים בהקשרם. "חלק מלהיות המוכר הרשמי זה המלאי והסיכון שבשרשרת האספקה, אתם יודעים, מאות מיליוני דולרים שמונחים על כף המאזניים בכל יום נתון - עכשיו זה באחריות גוגל", אמר ברמנר.

עכשיו כשגוגל מעצבת את מכשירי הטלפון בעצמה, היא תוכל סוף סוף לבנות מפת דרכים למוצר שתשיק עוד כמה שנים. למשל, בחודש שעבר ראה בורק צילום שבוצע במכשיר גוגל שישוחרר לשוק רק בסתיו הבא. זה "לא היה קורה מעולם עם נקסוס", אמר בורק. בעתיד תפתח גוגל בעצמה מספר גדל והולך של הרכיבים הפנימיים של מכשיר הטלפון. בורק אומר כי בסופו של דבר תוכל החברה לשווק "סיליקון" מתוצרת עצמית. "סיליקון" היא הבאזוורד למעבדים בהתאמה אישית שמאפשרים למכשירים לפעול טוב יותר.

ניהול חטיבת החומרה של גוגל הוא תפקיד שונה מאוד מתפקידו הקודם של אוסטרלו בגוגל: ניהול חטיבת מוטורולה. "היינו חלק מגוגל, אבל מאוד מרוחקים", מספר אוסטרלו. כעת זוכה הצוות שלו לגישה משודרגת להתקדמויות שרושמת החברה בתחום הלמידה החישובית ולחדשנויות של צוות Assistant. מכשירי פיקסל גם יהיו הראשונים שיפעלו על הגרסה הבאה של אנדרואיד, Nougat 7.1, שכוללת מצלמה מקצועית, צ'אט במענה מיידי ושירות שמשחרר אוטומטית נפח אחסון במכשיר הטלפן באמצעות הענן.

גוגל בנתה במכוון חומת אש בין חטיבות החומרה והאנדרואיד, כדי למנוע את דליפת הטכנולוגיה הקניינית של יצרניות מכשירי טלפון אחרות. הירושי לוקהיימר, שמנהל את חטיבת אנדרואיד, הוא ידיד ותיק של אוסטרלו, לדבריו, הצוות שלו יתייחס לצוות החומרה כמו אל כל לקוח אחר. "סמסונג היא שותפה מאוד חשובה, וגם LG ו-וואווי, ואחרות", אומר לוקהיימר. "ריק הוא שותף מאוד חשוב. סמסונג מוסרת לנו מידע חסוי לגבי קו המוצרים שלה, התוכניות שלה. אנחנו לא נספר את זה ל-LG, וגם לא נמסור לסמסונג מידע של LG. זה נמשך. כולם מקבלים את אותו היחס, כולל הצוות של ריק".

סמארטפונים / צילום: רויטרס
 סמארטפונים / צילום: רויטרס

הקרב על הבית

בעולם הטכנולוגיה לפעמים מוטב מאוחר מאשר אף פעם. גוגל, למשל, המתינה זמן רב לפני שהשיקה יחידה מבוססת קול לשוק. המכשיר, Google Home, יוצע למכירה החל מהחודש הבא, שנתיים שלמות לאחר שאמזון השיקה את Echo, המכשיר שלמעשה יצר את השוק לרמקולים שמשמשים גם כפורטלי בית חכם.

התמהמהויות כאלה עלולות להיות פטאליות בתעשייה שנעה במהירות כה רבה, אך לגוגל יש סיכויים טובים להצליח. ראשית, השוק עדיין בחיתוליו. גרטנר מעריכה כי מכירות הרמקולים האלחוטיים שפועלים גם כעוזרים אישיים הסתכמו אשתקד ב-360 מיליון דולר. עד 2020 צפויות המכירות לתפוח ל-2.1 מיליארד דולר, וגם אז יותקנו רמקולים כאלה רק בכ-3% מסך משקי הבית בעולם, להערכת החברה העוסקת במחקרי שוק.

כיום יש לאמזון יתרון חזק על מתחרותיה. מארק מהאי מ-RBC Capital מעריך כי כ-7 מיליון מכשירי אקו שווקו מאז השיקה אמזון את המוצר בשלהי שנת 2014. אך יתרונו של מכשיר Home של גוגל הוא שהוא נתמך בידי מערכת עולמית אדירה שהניעה את מרבית חיפושי האינטרנט ב-15 השנים האחרונות.

מערכת זו גם יצרה עסק רווחי מאוד של פרסום בתוצאות חיפוש שמממנת את הפרויקטים עתירי הסיכון של החברה האם, אלפבית. גוגל תמחרה את רמקול Home ב-129 דולר - 50 דולר פחות ממחיר אקו.

כמובן שמטרתה האולטימטיבית של גוגל היא לחלוש על שוק הרמקולים. בדומה לאמזון, זקוקה גוגל ללקוחות בעלי גישה לרשת העולמית האדירה שבבנייתה היא השקיעה מיליארדי דולרים במרוצת השנים. ולפעמים חברה צריכה לבנות את שערי הגישה האלה בעצמה, גם אם זה לוקח קצת יותר זמן.