מניות הפארמה צונחות: בטבע "פרמיית ויגודמן" כמעט נעלמה

השתיים סובלות מהסנטימנט השלילי במניות מגזר התרופות על רקע הבחירות לנשיאות בארה"ב ■ הצעות במעל מיליארד דולר לפעילות טבע בבריטניה

הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע /  צילומים: איל יצהר ורויטרס
הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע / צילומים: איל יצהר ורויטרס

מניות טבע   ומיילן   חזרו היום (ד') להיסחר בבורסה בת"א אחרי חופשת החג, והעיקו על מדד ת"א 25, שבו הן מהוות חלק משמעותי. שתי המניות נסחרו בימים האחרונים בירידות בוול סטריט - טבע איבדה 7% בבורסת ניו יורק מיום חמישי האחרון, ומיילן ירדה ב-5.6% בנאסד"ק.

שתי החברות נסחרות כיום בשפל של שנתיים: מניית טבע במחיר של כ-45.3 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 41.4 מיליארד דולר - ירידה של 35% מהשיא בו נסחרה ביולי 2015, ומחיר למניה הגבוה ב-10% בלבד לעומת זה שבו נכנס ארז ויגודמן לתפקיד מנכ"ל החברה בפברואר 2014.

מניית מיילן נסחרת במחיר של כ-38 דולר, המשקף לחברה שווי של 20.3 מיליארד דולר. רק לשם ההשוואה, עד לפני שנה ורבע טבע ביקשה להשתלט על מיילן לפי מחיר של 82 דולר למנייתה - יותר מפי 2 מהמחיר הנוכחי של מיילן. טבע, כזכור, ויתרה על הניסיון כשרכשה לבסוף את אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, בעסקה של קרוב ל-40 מיליארד דולר (כ-35.5 מיליארד דולר נטו) - דומה מאוד לשווי הנוכחי של טבע אחרי המיזוג עם אקטביס.

טבע ומיילן סובלות שתיהן מהסנטימנט השלילי כלפי מניות מגזר התרופות, על רקע הבחירות לנשיאות בארה"ב, שאחד הנושאים הבולטים בהן הוא הדיון במחירי התרופות. מיילן נמצאת במוקד הסערה עם ה-EpiPen - מזרק לטיפול באלרגיות מסכנות חיים - שמחירו זינק בשנים האחרונות במאות אחוזים.

מנכ"לית מיילן נאלצה להתייצב לשימוע בנושא בקונגרס, ובמקביל החברה פרסמה דיווח ובו נתוני הרווח שלה מהתרופה. גם הנתונים שפורסמו עוררו בעיקר תהיות על גובה המס שלפיו סיווגה מיילן את התרופה בדוחות.

בימים האחרונים שלחו חברי ועדה בקונגרס האמריקאי מכתב למנכ"לית מיילן, הת'ר ברש, ובו דרישה לספק מסמכים נוספים ובהם פירוט על שיעור המס, הרווח, ההנחות שניתנו ועוד. בנוסף נשלח מכתב מיו"ר ועדת המשפט בסנאט, הסנאטור צ'רלס גראסלי, ובו הוא מבקש פרטים על מה שנראה כמו סיווג לא נכון של התרופה בתוכנית הביטוח הממשלתית Medicaid, שכתוצאה ממנו מיילן כנראה נהנתה מהחזרים גבוהים יותר משהגיעו לה. ואם זה לא מספיק, בדיווחים השבוע נאמר שהמועמדת לנשיאות הילארי קלינטון הגדירה את מיילן "שחקנית תאגידית רעה" (bad corporate actor).

הצעות במעל מיליארד ד' לפעילות טבע בבריטניה

בטבע לא היו בימים האחרונים אירועים מיוחדים - לאחר התביעה שהגישה החברה בשבוע שעבר נגד מייסדי חברת Rimsa המקסיקנית שטבע רכשה ב-2.3 מיליארד דולר, שכעת היא טוענת כי המוכרים רימו אותה וכי "רימסה עסקה במשך שנים ארוכות במכירת מוצרים פגומים ולא חוקיים, ובהסתרת ההפרות מהרגולטורים במקסיקו".

החדשות היחידות במהלך החג היו השלמת רכישת חברת ההפצה ANDA ודיווחים על המכירה הצפויה של נכסים גנריים של טבע בבריטניה ואירלנד. טבע הודיעה על רכישת ANDA - המפיצה הרביעית בגודלה של תרופות גנריות בארה"ב - מידי אלרגן ב-500 מיליון דולר לפני כחודשיים. "הרכישה משקפת את עמדתנו כי הזדמנויות צמיחה, חיצוניות ופנימיות, קיימות בתעשיית הגנריקה בכלל, ועבור שרשרת ההפצה הנרחבת שלנו בפרט", אמר סיגי אולפסון, נשיא ומנכ"ל קבוצת הגנריקה הגלובלית בטבע.

במקביל, כחלק מרכישת אקטביס מאלרגן, טבע נדרשה למכור חלק מפעילותה בבריטניה כדי למנוע פגיעה בתחרות, ולפי דיווחים בהודו, החברות ההודיות Aurobindo ו-Intas מתמודדות על הרכישה, כמו גם מיילן, נוברטיס וקרנות פרייבט אקוויטי, וההצעות הן בגובה של מעל מיליארד דולר.