מהדרין תקבל פיצוי של עד 30 מ' ש' מהפשרת קרקעות באשקלון

זאת במסגרת מהלך של המדינה להגדלת היצע הדירות ■ מהדרין עשויה לקבל בסך-הכול פיצוי של 70-84 מיליון שקל על מתחמים שהוכרזו כמועדפים לדיור

גיא בינשטוק / צילום: איל יצהר
גיא בינשטוק / צילום: איל יצהר

הרצון של ממשלת ישראל, בהובלת שר האוצר משה כחלון, לפעול להגדלת היצע הדירות, מביא בין השאר להפשרה מואצת של קרקעות חקלאיות, על רקע המחסור בקרקעות זמינות לבנייה. זאת, באמצעות ועדה ארצית מיוחדת שהוקמה לשם כך ושבסמכותה להכריז על אזורים המועדפים להקמת מתחמי מגורים.

אחת הנהנות ממגמה זו היא חברת מהדרין , הנמצאת בשליטת נכסים ובניין (המשתייכת לקבוצת אי.די.בי) וקבוצת הביטוח הפניקס (המשתייכת לקבוצת דלק), אשר צפויה לזכות בפיצוי של עשרות מיליוני שקלים בגין הפשרת קרקעות שבבעלותה.

מהדרין, הפועלת בעיקר בנטיעה, עיבוד, אריזה ושיווק של מטעים ופרי הדר (וגם בתחום של נכסים מניבים ואחסון בקירור), דיווחה לבורסה כי קיבלה אתמול (ד') הודעה מרמ"י (רשות מקרקעי ישראל), לפיה בכוונת רמ"י לפעול להפשרת קרקע חקלאית שמוחכרת על-ידי חברת הבת שלה, פרי אור, עקב שינוי ייעוד מחקלאות למגורים, בשטח כולל של כ-520 דונם באזור אשקלון. זאת, בהתאם להוראות החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. בהתאם להודעה, צפויה פרי אור לקבל בקרוב מרמ"י הצעה להתקשר בהסכם השבה (החזרת הקרקעות שהיא חוכרת לצורך שינוי בייעודן).

במהדרין מדווחים כי "נכון להיום קיימת אי ודאות בדבר עיתוי השבת הקרקע, פרטי הסכם ההשבה והתמורה הכוללת בגין ההשבה". עם זאת, החברה מציינת כי בהתאם להחלטה שהתקבלה ברמ"י בחודש מרץ השנה, השבה של קרקע תוך שינוי ייעוד, כרוכה בפיצוי כספי של כ-50 אלף שקל לכל דונם, מתן זכות למשיב הקרקע לרכישה בפטור ממכרז (ובתשלום מלא) מגרשים ששווים 20% מהשווי היחסי של הקרקע שהושבה וכן רשאית רמ"י, במקרים מיוחדים, להעניק פיצוי נוסף בגובה 20% מהפיצוי שנקבע (כלומר עוד 10,000 שקל לדונם). מכאן, שמהדרין צפויה לקבל 26-31 מיליון שקל כפיצוי עבור הקרקע לאחר שהיא תושב לרמ"י לצורך בנייה למגורים.

ההכנסות ירדו, הרווח עלה

עוד מציינים במהדרין כי במהלך השנתיים האחרונות הוכרזו עשרות מתחמים מועדפים לדיור, ולאחרונה התברר לחברה כי ארבעה מתוך המתחמים שהוכרזו במהלך 2016, כוללים שטחים אשר לחברה זכויות חכירה בהם, בשטח כולל של כ-1,400 דונם (הפשרה של כל השטחים האלה עשויה להניב לחברה פיצוי של 70-84 מיליון שקל).

מהדרין, בניהולו של גיא בינשטוק, שווה כיום 550 מיליון שקל. החברה רשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 0.2% בהכנסות ל-804.2 מיליון שקל והיא הציגה עלייה של 147% ברווח הנקי, שהסתכם ב-43.6 מיליון שקל.

החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, הורה ב-2014 על הקמת ועדה לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור ("ותמ"ל"), שמטרתה אישור תוכניות נרחבות למגורים בלו"ז הדוק, כדי להתמודד עם משבר הדיור. טרם הגשת תוכנית לאישור, נדרשת ועדת שרים להכריז על קרקע כמתחם מועדף לדיור, כשההכרזה תינתן לפי המלצת מנהלת מינהל התכנון.