נעילה מעורבת באירופה; דוח תעסוקה מאכזב בארה"ב

ארה"ב: כ-156 אלף משרות נוספו בספטמבר, מתחת לתחזיות ■ הנפט נסחר בירידות לאחר עלייה חדה אתמול

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה מעורבת, לאחר ירידות קלות בוול סטריט אתמול. הסוחרים המשיכו לעקוב אחרי ההתרחשויות בשוק המטבעות, שם הליש"ט ממשיכה לאבד גובה ונסחרת סביב 1.24 דולרים לליש"ט.

 

במהלך המסחר באסיה היום צנחה הליש"ט למשך זמן קצר מתחת ל-1.15 דולרים לליש"ט. ליאור פאוסט, מנהל דסק מסחר במט"ח בלאומי שוקי הון , מציין כי "ציטוט של נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אשר התבטא בחריפות נגד ה-BREXIT, ואמר שהאנגלים טועים לחשוב שהם לא ישלמו על היציאה מהאיחוד - גרר מה שבשווקים מכנים Flash Crash. ההסבר לתופעה, שגרמה תוך פחות מדקה לפאונד לצנוח מרמות של 1.26 אל מתחת לרמות של 1.15, נובע מהעובדה שעשיית השוק - ניהול הנזילות בבנקים בחו"ל - נעשה באופן אוטומטי ע"י רובוטים המופעלים ע"י אלגוריתמים".

בשנים האחרונות אנו חווים יותר ויותר "התקפים" של תנודות קיצוניות בשוקי המטבעות. העדות הקשה ביותר לכך הייתה בינואר 2015 בפרנק השוויצרי, עת בוטלה ריצפת המסחר. הצמד אירו/סוויס התרסק אז ביותר מ-15% בדקות מסחר ספורות. בחודש ינואר הראנד הדרום אפריקאי נפל ביותר מ-9% ב-15 דקות, גם הדולר הניו- זילנדי חווה מהלך חד באוגוסט האחרון.

כך, ברגע שמתבצעת עסקה גדולה בשוק - כמו זו שהתחוללה בשל דבריו של הולנד - לצטטים האוטומטיים אין יכולת לספוג מלאי, כי הם לא באמת עושי שוק, ולא באמת ניתנה להם הסמכות לנהל חשיפות וסיכונים. ולכן, מרגע שהם קיבלו פאונד שעליו הם לא מצליחים להתכסות במחיר השוק במהירות, הם מכבים את עצמם ולא מאפשרים נזילות נוספת. יותר מכך, מרגע שהשוק זז במהירות, בשל אותו אובדן נזילות, מערכות רובוטיות אחרות יודעות לספק נזילות בשווקים שקטים ולהתכסות מיד, יודעות גם דבר נוסף וזה להשבית את עצמן לחלוטין מרגע שהשוק זז מעבר לסטיית תקן מסוימת. וכך המהלך האלים מחריף אף יותר, אומר פאוסט.

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם היום הצביע על תוספת של כ-156 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על תוספת של כ-171 אלף משרות. מדובר בשיפור קל לאחר הוספה של 151 אלף משרות בחודש אוגוסט. שיעור האבטלה עלה במשק האמריקאי עלה בחודש ספטמבר ב-0.1% ל-5%, בעוד האנליסטים צפו כי יישאר ללא שינוי ברמה של 4.9%

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת.

 

 

כלכלני בנק לאומי ממליצים בסקירתם השבועית על חשיפה מנייתית ממוצעת. "במבט קדימה, צמיחה עולמית מתונה צפויה להביא לשיפור קל בלבד ברווחיות הפירמות לקראת סוף שנת 2016. בתרחיש זה, לא צפויות עליות שערים חדות במדדי המניות העיקריים בעולם. למרות זאת, ולאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ".