"ייתכן שאנחנו לפני גל של צמיחה כלכלית חזקה מאוד"

קובי חזן הקים את קרן אמידה ב-2012, שמאז הקמתה "השאירה אבק" למדדי המניות עם תשואות דו-ספרתיות נאות ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על ההחלטה לצאת לדרך עצמאית, על מתודולוגיית ההשקעות שלו ומה הוא חושב על השווקים

קובי חזן/ צילום: אורית גלברט
קובי חזן/ צילום: אורית גלברט

תחום קרנות הגידור וההשקעה מפותח מאוד בעולם כשקרנות גידור והשקעה בעולם מנהלות טריליוני דולרים. בארץ התחום מתפתח משנה לשנה אם כי בהשוואה לעולם היקף הכספים שהקרנות המקומיות מנהלות עדיין נמוך.

קובי חזן, 38, מנהל את אחת מקרנות ההשקעה היותר מצליחות בישראל. חזן, מנהל השקעות ותיק בשוק ההון הקים את החברה המנהלת אמידה השקעות בע"מ בתום שנת 2012 (קרן אמידה החלה לפעול רשמית באמצע 2013) לאחר שעבד בבית ההשקעות אנליסט, בשנים 2003-2012. "היו לי שתי אופציות מהגופים הפרטיים לאחר שסיימתי את הלימודים ובחרתי באנליסט. היה לי חשוב לבחור בגוף שרמת האנליזה בו גבוהה מאוד. שם למעשה התחלתי את דרכי הרשמית בשוק ההון", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

למה רשמית?

"כי עוד לפני השירות הצבאי עולם ההשקעות ובעיקר שוק ההון משך אותי מאוד אז התחלתי להתעניין בו וללמוד את התחום הרבה לפני שהתחלתי לעבוד באנליסט. בבית הספר התיכון הלימודים פחות ריתקו אותי אבל כבר אז התחלתי לחפור בספרים של שוק ההון בספריה הציבורית כי האינטרנט הביתי היה אז מאוד איטי. באנליסט עשיתי את הסטאז' גם בייעוץ השקעות וגם בניהול השקעות. רציתי לבנות את עצמי הלאה בצורה נכונה ועם בסיס איתן של ידע כיון שהסתכלתי עשרות שנים קדימה. לאחר מכן התחלתי לנהל תיקים של משקיעים פרטיים, לאחר מכן מוסדיים, קופות גמל וקרנות נאמנות".

איך עברת את המשבר הגדול של 2008?

"יחסית בסדר. הפסדתי כסף בשנת 2008 , זה לא שלא הפסדתי. אבל,כאשר בוחנים את המצב בעיניים אנליטיות ובקור רוח, אמרתי למשקיעים שנוצרה כאן הזדמנות אדירה של פעם בחיים, וגם את כל ההון העצמי שלי הכנסתי לשוק לשיעורין בסוף 2008 וכן את כל הכספים הפנסיוניים שלי ושל אשתי העברתי למסלולים מנייתיים וציינתי זאת בפני המשקיעים שלי שאני לא רק מציע להם אלא אני גם מבצע באופן אישי".

הצלחת למנוע ממשקיעים לברוח?

"כן. וחלקם גם העבירו עוד כספים. היה צריך הרבה מאוד אומץ ומדובר במשקיעים שיש להם הרבה כסף ועם הרבה ניסיון. ועדיין, היה צריך הרבה אומץ להשקיע. ברגעים האלה צריך לדעת לדבר עם המשקיעים, להרגיע אותם וגם להמליץ להם לפעול בדרך הנכונה".

מתי החלטת לצאת לדרך עצמאית?

"תמיד ידעתי שאני רוצה להיות עצמאי מתישהו. אני מאמין בעצמי וביכולות שלי.היה חשוב לי לעבור משבר פיננסי כשכיר ובסוף 2012 התנאים מבחינתי הבשילו, עזבתי את אנליסט והקמתי את קרן אמידה שהחזון שלה הוא להרחיב את מגוון אפשרויות הבחירה של המשקיעים".

איך הייתה ההתחלה?

"לא קלה ואפילו מאוד קשה. זה לא פשוט בכלל לגרום לאנשים להעביר לניהולך כספים, אפילו אם יש לך ניסיון וקשרים. התחלנו עם כמה מיליוני שקלים בלבד".

מאז השקתה הרשמית באמצע 2013 רשמה קרן אמידה תשואות שנתיות דו-ספרתיות נאות בסיכון נמוך יחסית (סטיית תקן נמוכה משמעותית לעומת מדד ת"א 100) כך שהקרן הלכה וגדלה גם על רקע התשואות המרשימות ובמקביל עקב גיוסי כספים נוספים. בדומה למנהלי קרנות גידור אחרים בארץ ובעולם, גם חלק מכספו האישי של חזן מושקע בקרן.

צריך הרבה אומץ להתחיל ככה...

"כן. הייתה לי אמונה בעצמי והלכתי על זה. המשקיעים גם מחפשים משהו אחר - הזהות אינטרסים חשובה למשקיעים וכן המיקוד בניהול השקעות ולא בנוסף לפעילויות נוספות בגוף ההשקעות".

גם סביבת הריבית הנמוכה עוזרת..

"נכון. התשואות באג"חים מאוד נמוכות ושוקי המניות מדשדשים, ובתקופה כזו מתחדדים ההבדלים בין המנהלים הטובים יותר לבינוניים. כשהשוק כמעט ולא זז ולעומת זאת קרן אמידה מניבה תשואות דו-ספרתיות יפות כל שנה, זה כמובן עושה רושם ניכר על משקיעים פוטנציאליים ונוכחיים. המנגנון מאוד מסודר- מדי חודש נשלחים דיווחים למשקיעים ובהתאם לפקודת השותפויות כספי כלל המשקיעים כולל שלי באופן אישי מנוהלים באמצעות חשבון בנאמנות".

אתה משקיע בעיקר בתל-אביב ובעיקר במניות?

" קרן אמידה רשאית להשקיע הן במניות והן בשוק החוב אך נכון להיום האטרקטיביות בשוק האג"ח ביחס סיכוי/סיכון איננה גבוהה, לפיכך החשיפה שלנו למניות יכולה לנוע מחשיפה נמוכה לחשיפה גבוהה והכל בהתאם להזדמנויות הקיימות בשוק עם התמקדות בשוק ההון המקומי אך ישנן בקרן אחזקות שוליות גם בחו"ל. אני רואה את קרן אמידה כקרן השקעות שאיננה ממונפת כיון שאני סבור שבאמצעות בחירה נכונה וסלקטיבית של נכסי ההשקעה ניתן להגיע לתשואות עודפות וכן כיון שאני מעדיף לישון טוב בלילה".

התשואות מרשימות אבל הקרן קיימת תקופה קצרה יחסית ..

"נכון. תקופה של 38 חודשים בהשקעות איננה מהווה תקופה ארוכה ולמרות זאת כשמנתחים את ביצועי הקרן בתקופה לא טובה בשווקים - מקיץ 2015 עד היום כאשר שוק המניות הציג תשואה שלילית של סדר גודל 8%, קרן אמידה הניבה תשואות חיוביות דו-ספרתיות. בראייה רחבת שנים, אם אתה מצרף גם את שנות עבודתי באנליסט אתה תראה שגם שם השגתי תשואות מאוד יפות בקרנות שניהלתי וברמת סיכון הנמוכה ממדד הייחוס. תקופה של למעלה מעשור עם ביצועים עדיפים על מדד הייחוס כבר מהווה אינדיקציה מובהקת בתחום ניהול ההשקעות".

מודל 20 היהלומים

מה מייחד את דרך הפעולה שלך?

"יש לנו את מודל 20 היהלומים. כלומר בכל זמן נתון נשקיע ב-20 רעיונות ההשקעה הטובים ביותר שלנו".

זה מאוד ממוקד..

"נכון. וזה מאלץ אותנו להתחדד ולבדוק היטב כל השקעה. אם אנחנו רואים פתאום הזדמנות ורוצים לקנות, אז אנחנו חייבים למכור אחזקה אחרת בקרן אשר ביחס סיכוי/סיכון היא הכי פחות אטרקטיבית . אנחנו משקיעים אך ורק בחברות שעומדות בקריטריונים שלנו, וזו עבודה סיזיפית מאוד. נדרשת מאיתנו גם משמעת עצמית גבוהה לאורך זמן. אנחנו חייבים להיצמד כל הזמן לעקרונות הבסיסיים ולא להיסחף להרפתקאות מיותרות".

מה הם הקריטריונים החשובים ביותר שלכם?

"ישנם מספר רב של קריטריונים שחשובים לנו ואנו עוברים עליהם טרום ביצוע השקעה וגם במהלכה אך אם לתמצת אותם אז ישנם 4 קריטריונים עיקריים - קודם כל אנחנו מחפשים ניהול ישר והוגן. כלומר שהמנהלים ידאגו לכלל בעלי המניות ולא יתמקדו בטובת בעלי השליטה. בנוסף - תשואה על ההון גבוהה ומאזן איתן. חברה יכולה לקחת חוב אבל לעשות זאת במינון נכון ביחס לתזרים הפנוי העתידי שלה. נקודה נוספת - שזה יהיה עסק שאנחנו מבינים אותו היטב. אנחנו מבצעים את האנליזה בעיניים עסקיות ולא רק בהסתכלות פיננסית וזו נקודה חשובה מאוד".

אתה משקיע בדרך כלל לטווח ארוך?

"כן. אנחנו לא סוחרי יום. אנחנו תמיד מחפשים להיכנס לעסק לטווח ארוך. למשל, השקענו בחברת לוטוס בייקריס, שמנייתה נסחרת בבלגיה, בתחילת הדרך ואנחנו עדיין מחזיקים אותה. המניה הזאת הניבה יותר מ-250% בסטיית תקן נמוכה יחסית. כשקנינו אותה היא הייתה לא זולה בהסתכלות פיננסית וגם היום היא לא זולה אבל אנחנו ממשיכים להחזיק אותה כיון שמבחינה עיסקית החברה בכיוון הנכון".

החלק שלה מסך נכסי הקרן לא גדל ואילץ אותך למכור?

"לא. כי לאורך הזמן היו יצירות בקרן וגם בגלל שמניות אחרות עלו. אנחנו כל הזמן מבצעים התאמה למשקל שאנו מעוניינים, שזה בדרך כלל 3% עד 8% מנכסי הקרן. יכול להיות שנשקיע במניה מסוימת והיא תעלה פתאום בחדות בפרק זמן קצר ואז נחליט למכור אותה או בגלל שהיא הפכה ליקרה מדי או שנראה פתאום הזדמנות אחרת ואז, בגלל שאנחנו מתמקדים ב-20 אחזקות בלבד, נמכור. אגב, הקרן איננה מוגבלת מבחינה תשקיפית אבל להערכתי עדיף להיות ממוקד ולא להתפזר, כך אתה חושב כמה פעמים טרום רכישת הנכס והכנסתו לפורטפוליו - התוצאה המתקבלת מאסטרטגיית ההשקעות הזו היא תיק השקעות איכותי שמגיב היטב בזמנים פחות נעימים בשווקים".

אתה גם שונה מאוד מגוף שמנהל עשרות מיליארדים ואז הקרנות שלו משקיעות ב-100 או אפילו יותר מניות..

"נכון. יש לנו משמעת עצמית גבוהה וכשאנחנו ממוקדים אנחנו יכולים להבליט את היתרון שלנו על אחרים".

יש לך עוד דוגמא למניה טובה שאתה הולך איתה הרבה זמן?

"כן. מיטרוניקס. יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שנסחרת בתל-אביב. זה עסק שמנוהל בצורה יוצאת מגדר הרגיל וצומח יפה מאוד בעולם ובנוסף לכך הנתח שוק שלהם הוא הגבוה ביותר. אנחנו מחפשים עסקים עם יתרונות ביחס למתחרים שצומחים לאורך זמן ובעקביות. עם האחזקה במיטרוניקס נהננו לאורך כל הדרך שלה ממדד היתר למדד 100 ".

לא חושש ממפולת

למרות מה שנראה כהאטה משמעותית בקצב הצמיחה של הכלכלה העולמית והתנודתיות הגבוהה בשוקי המניות ב-2016, חזן לא חושש ממפולת בשווקים בתקופה הקרובה.

מה אתה חושב על השווקים כיום?

"אנחנו פועלים מלמטה למעלה, כלומר ממוקדים במיקרו ולא במאקרו. אין ספק שהיום יש פחות הזדמנויות לעומת המצב לפני כמה שנים, מצד שני ישנן העדר אלטרנטיבות השקעה מחוץ לשוק ההון והן כנראה ימשיכו להיות לא אטרקטיביות בעתיד הקרוב, ולכן אני לא רואה סיבה להתרסקות או מפולת בשווקים. הדאון-סייד מוגבל. למעשה, אני חושב שאנחנו נמצאים בפתחו של עידן שיביא צמיחה מאוד חזקה במשך כמה שנים בעולם, וגם בישראל".

למה?

"בזכות מספר סיבות - הריבית המאוד נמוכה שקיימת כבר תקופה ממושכת עוזרת לחברות להפחית את עלויות המימון שלהן, השכר הריאלי שלא עלה במשך שנים רבות מתחיל לטפס ועוד ימשיך במהלך זה - החיסרון של מגמה זו היא עלייה בהוצאות השכר בחברות אך בראייה רחבה יותר מרבית הגידול בשכר יגדיל את הצריכה הפרטית וכן בגלל טכנולוגיות חדשות שמתפתחות עם הזמן ועוד יפתיעו אותנו בעתיד הקרוב".

אתה לא חושש מהתפרצות אינפלציונית?

"כן. זה נמצא ברקע ואף אחד לא יודיע לנו כשזה יקרה. זה יכול לקרות בפתאומיות. אבל כמובן שאף אחד לא יודע מתי זה יקרה. זה סיכון שתמיד קיים והאינפלציה יכולה להתפרץ בטווח הבינוני של ה- 3-5 שנים. היום אנשים לא חושבים על זה אבל תמיד יכולה לבוא הפתעה. אסור לשכוח את זה".

מה דמי הניהול בקרן ?

"קיים בקרן מנגנון גמיש - ישנה אופציה של דמי ניהול קבועים מסך ההשקעה כפי שמרבית המשקיעים רגילים אך קיימת גם אופציה של דמי ניהול על בסיס הצלחה בלבד".

מהן נקודות היציאה מהקרן?

"יצירות, כלומר כניסת כספים פעם בחודש. יציאות מהקרן פעם ברבעון. אגב, בחירת המשקיעים חשובה מאוד. מתאימים רק משקיעים עם הון פנוי שמעוניינים שינהלו להם אותו בהגינות, מקצועיות ולאורך זמן בלבד. כאמור מדובר על שותפות בנאמנות וכך גם ההתייחסות אל המשקיעים , כאל שותפים לאורך זמן. ההכרות שלי עם המשקיעים היא גבוהה והרבה מעבר ליחסי לקוח-ספק סטנדרטים. עושים תיאום ציפיות קרוב וממוקד עם המשקיעים, מעדכנים אותם כל חודש ולפעמים גם במהלך החודש. כך למשל בתחילת 2016 כשהיו ירידות חדות בשווקים, וגם הקרן שלי ירדה, דיברתי עם מספר משקיעים, עדכנתי אותם ולשמחתי אף משקיע לא נבהל . מאז הקרן החזירה את ההפסדים של תחילת השנה ועברה לתשואה דו-ספרתית נאה ב- 2016 וממשיכה לממש את חזונה - הרחבת מגוון אפשרויות הבחירה של משקיעי הקרן".

*** אין באמור לעיל משום המלצה כלשהי להשקיע בנייר ערך כזה או אחר. קרן אמידה עשויה להשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה. כל המשקיע בניירות הערך המוזכרים בכתבה עושה זאת על דעתו בלבד.