נעילה שלילית בוול סטריט; אכזבה מדוח התעסוקה בארה"ב

דוח תעסוקה מאכזב בארה"ב: 156 אלף משרות נוספו בספטמבר, מתחת לתחזיות אנליסטים ■ הסיכוי להעלאת ריבית בנובמבר צנח ל-10%; ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר עלתה ל-66%

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

המסחר בבורסות של ארה"ב ננעל היום (ו') במגמה שלילית על רקע פרסום דוח תעסוקה חלש מהצפוי בארה"ב וירידה במחירי הנפט. הנפט  מסוג WTI ננעל בירידה של כ-1.5% לרמה של 49.8 דולר לחבית. בורסות אירופה ובורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת. 

 

דוח התעסוקה האמריקאי שפורסם היום אכזב את המשקיעים עם תוספת של כ-156 אלף משרות חדשות בחודש ספטמבר, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על תוספת של כ-171 אלף משרות. עם זאת, מדובר בשיפור קל לאחר הוספה של 151 אלף משרות בחודש אוגוסט. שיעור האבטלה עלה במשק האמריקאי עלה בחודש ספטמבר ב-0.1% ל-5%, בעוד האנליסטים צפו כי יישאר ללא שינוי ברמה של 4.9%. 

לאחר פרסום הנתונים, הסיכוי להעלאת ריבית בנובמבר צנח ל-10% לעומת 15% לפני. לעומת זאת, ההסתברות להעלאת ריבית בדצמבר עלתה ל-66% מ-55% לפני פרסום הנתונים. כלומר, הדוח החלש אמנם כמעט מחק את האפשרות להעלאת ריבית בחודש הבא, אך העלה משמעותית את הסיכוי להעלאתה בדצמבר.

"נתוני התעסוקה שהתפרסמו היום קרובים למספרים של כלכלת 'זהבה ושלושת הדובים' (Goldilocks Economy)", כלומר שוק העבודה האמריקאי הינו מאוזן, כך אמר היום סגן יו"ר הפדרל ריזרב ונגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, בנאומו בישיבה השנתית של המכון למימון הבינלאומי. 

לדברי פישר, למרות שנתוני התעסוקה שהתפרסמו היום פספסו את תחזיות האנליסטים, הם עדיין מצביעים על מגמת ירידה בשיעור האבטלה. פישר הוסיף כי הכלכלה האמריקאית מצליחה בצורה יוצאת דופן בצמצום שיעור המובטלים. בנוסף, הוא ציין כי רמת האבטלה הנוכחית קרובה מאוד לשיעור הטבעי והמשק האמריקאי מתקרב לרמת תעסוקה מלאה. מנגד, פישר ציין כי רמת ההשקעות הנמוכה עלולה להימשך בגלל "אי-הודאות באוויר" וירידה במחירי הנפט.

 

מגמה מעורבת אפיינה היום את המסחר בשוקי אירופה. הסוחרים המשיכו לעקוב אחרי ההתרחשויות בשוק המטבעות, שם הליש"ט ממשיכה לאבד גובה ונסחרת סביב 1.24 דולרים לליש"ט.

במהלך המסחר באסיה היום צנחה הליש"ט למשך זמן קצר מתחת ל-1.15 דולרים לליש"ט. ליאור פאוסט, מנהל דסק מסחר במט"ח בלאומי שוקי הון , מציין כי "ציטוט של נשיא צרפת פרנסואה הולנד, אשר התבטא בחריפות נגד ה-BREXIT, ואמר שהאנגלים טועים לחשוב שהם לא ישלמו על היציאה מהאיחוד - גרר מה שבשווקים מכנים Flash Crash. ההסבר לתופעה, שגרמה תוך פחות מדקה לפאונד לצנוח מרמות של 1.26 אל מתחת לרמות של 1.15, נובע מהעובדה שעשיית השוק - ניהול הנזילות בבנקים בחו"ל - נעשה באופן אוטומטי ע"י רובוטים המופעלים ע"י אלגוריתמים".

מניית טוויטר  שצנחה אתמול ממשיכה לרכז עניין גם היום.

מניית קמהדע  נסחרה אתמול על רקע הדיווח על הרחבת השותפות האסטרטגית עם חברת שייר במוצר ה-Glassia. היקף ההכנסות המינימלי בהסכם המורחב בין השנים 2017 עד 2020 יגיע לכ-237 מיליון דולר, עם אפשרות הרחבה נוספת עד לסך של כ-288 מיליון דולר. קמהדע תמשיך בייצור GLASSIA עבור שייר עד 2020, ולאחר מכן האחרונה עשויה לייצר את המוצר בעצמה ולשלם לקמהדע תמלוגים מוסכמים.

מניה דואלית נוספת שריכזה עניין אתמול היא טבע  . החברה הודיעה כי הסכימה למכור נכסים ופעילויות של אקטביס ג'נריקס בבריטניה ובאירלנד ל-Accord Healthcare Limited (חברה בת של Intas Pharmaceuticals Ltd) עבור 603 מיליון ליש"ט, בכפוף לאישור סופי של המועצה האירופית.