"איבדנו הכול": הוריקן "מתיו" טלטל את האיטי וגבה כ-850 קורבנות

(עדכון) - עשרות אלפי בני אדם איבדו את בתיהם במדינה הענייה, שנפגעה קשות מהוריקן "מתיו" ■ הסערה מתחוללת בסמוך לג'ורג'יה, שבה כבר הוכרז מצב חירום

סופת הוריקן / צילום: thinkstock
סופת הוריקן / צילום: thinkstock

"איבדנו הכול - את החיות שלנו, את החיטה, את המסמכים", אמר אמש (שישי) בייאוש אנדרה מואיס, בן 26 מהאיטי, שהוריקן "מתיו" טלטל את עולמו. "כל מה שיש לנו הם הבגדים שאנו נושאים, ומיץ מאגוזי קוקוס". פרנזי מישל, אזרח האיטי נוסף, בן 28, הצר גם הוא על אובדן הגידולים "אין אבוקדו, וגם פרי עץ הלחם אבד", אמר בריאיון ל"מיאמי הראלד. לדבריו, "אלה רגעים קשים".

ההוריקן גבה עד כה את חייהם של לפחות 842 בני אדם בהאיטי מקריסות עצים, מפגיעת חפצים שהתעופפו ומשיטפונות, וכמה בני אדם נוספים נהרגו במדינות אחרות בקריביים. עם עליית מניין ההרוגים הודיע חיל הים של ארצות-הברית כי ישלח ספינת סיוע למדינה. בנוסף לאובדן החיים, עשרות אלפי בני אדם במדינה הענייה איבדו את בתיהם, אחת מהם היא אנג'לי לאונרד. "הרוח הייתה עזה, היא הניפה בתים וריסקה אותם", תיארה.

ז'אן-מישל ויגרקס, מנהל ארגון הסיוע "דאגו להאיטי", אמר כי בג'רמי שבדרום-מערב המדינה 80% מהבניינים בעיר נהרסו. "כל קווי הטלפון וכל חוטי החשמל נפלו. הגישה לעיר כמעט בלתי אפשרית, וכמעט לכל התושבים אזלו המזון והכסף. הבנק מושבת, כולם מבוהלים.

מרק סוניל נואל, סגן ראש העיר שאנטל, גם היא בדרום-מערב האיטי, תיאר מצב דומה. "לא נותר לנו דבר שיסייע לנו לשרוד. על הגידולים נהרסו, כל עצי הפרי נפלו. אין לי מושג איך לתקן את המצב".

נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, אמר אחר-הצהריים כי ההוריקן חלף על פני פלורידה, וכעת הוא מסכן בעיקר את ג'ורג'יה. עם זאת, הסכנה טרם חלפה מהעיר ג'קסונוויל, שנמצאת בצפון-מזרח פלורידה.

כמו כן, אובמה הכריז על מצב חירום בפלורידה, בקרוליינה הדרומית ובג'ורג'יה והורה על העברת סיוע פדרלי למדינות. בנוסף לכך, בשלוש המדינות הללו התבקשו 3.1 מיליון בני אדם להתפנות מבתיהם. שירות מזג האוויר הלאומי בג'קסונוויל הזהיר את התושבים באזורי החוף של המדינות הללו מפני "נזקים קטסטרופליים".

משמר החופים האמריקאי סגר את הנמלים סוואנה וברונסוויק בג'ורג'יה לקראת פגיעתו של ההוריקן. הם יישארו סגורים לכניסת כלי שיט וליציאתם עד להודעה חדשה.

 

המרכז האמריקאי לחיזוי סופות הוריקן הוריד הבוקר את רמת העוצמה של הוריקן " מתיו " מארבע לשלוש. על אף שלא הכה בפלורידה בעצמה החזקה שנחזתה תחילה, הוא גרם נזקים והביא לכך שכ-600 אלף בתים נותקו מחשמל. לדברי המושל ריק סקוט, בתים נוספים עשויים לאבד את זרם החשמל. סקוט הוסיף במסיבת עיתונאים כי שיטפונות גדולים עשויים להתרחש באזור העיר ג'קסונוויל.

הסופה כבר גרמה לאובדנו של אדם אחר במחוז סנט לואיס בפלורידה. השריף של המחוז אמר כי האדם נזקק במהלך הלילה (שעון מקומי) לסיוע רפואי, אך שירותי ההצלה לא היו יכולים להגיע אליו בגלל מזג האוויר.