"קבלנים רוצים להרוויח מאות אחוזים על דירות. זה חזירי"

שיחה עם הקבלן כמיל עלי, שזכה במכרזי מחיר למשתכן במעלות ובכרמיאל: "איך אפשר לומר על תוכנית שיש בה 4,600 נרשמים כישלון?"

כמיל עלי / צילום: שלומי יוסף
כמיל עלי / צילום: שלומי יוסף

לפני כשבועיים נסגרה ההרשמה להגרלת דירה בתוכנית מחיר למשתכן במעלות. 4,611 זכאים לדירה נרשמו ורק 247 מהם זכו בדירה בשכונת האורנים בעיר. מחירה של דירה בת 110 מ"ר בעיר יעמוד על 737 אלף שקל.

מי שזכתה במכרז לבניית הדירות היא חברת ורדים השקעות ונכסים בבעלותו של כמיל עלי (52), תושב מעלות, שעבר אליה לפני כעשרים שנה מפקיעין. עלי אינו מגדיר את עצמו כיזם. לדבריו, הוא מתפרנס בעיקר מחברת הסעות (מובילי הוורדים) שבבעלותו. לפני כשלוש שנים הרחיב את פעילותו לתחום הנדל"ן ובינתיים הספיק לזכות גם במכרז מחיר למשתכן לבניית 160 דירות בכרמיאל, שם תעלה דירת 120 מ"ר 965 אלף שקל.

בניגוד ליזמים רבים שמתחו ביקורת חריפה על תוכנית מחיר למשתכן, עלי מעריץ את התוכנית ומאשים דווקא את הקבלנים.

- איך נראה המכרז?

"במעלות הייתי מתמודד יחיד. למעשה בהתחלה לא היה לי סיווג קבלני מתאים ולא היו הצעות על מחיר למ"ר של 5,200 שקל. המכרז התעכב והמחיר עלה כמה פעמים עד שהגיע ל-6,000 שקל למ"ר לפני מע"מ ואז ניגשתי עם ההצעה של 5,883 שקל למ"ר. אני בטוח שאם לא הייתי ניגש, לא היו ניגשות חברות והמחיר היה מגיע ל-7,000 ואפילו ל-7,500 שקל למ"ר. זאת השיטה של הקבלנים: הם דואגים לא לגשת למכרזים ומשאירים את השוק בלי דירות.

"אני בכלל לא קורא לזה מחיר נמוך. אני מרוויח טוב מאוד, מעל 20%. זה רווח ריאלי. זה מה שצריך להיות, אלא שקבלנים רוצים ומכוונים לרווחים של מאות אחוזים. זה חזירי. אני עובד עם חברת נ.ר.ש.א. כחברת ביצוע וגם היא מרוויחה יפה. אם מחשבים את המחיר לטון מלט, אם מחשבים את המחיר למ"ר בנייה שעולה 4,500 שקל - המחיר שהקבלן גובה מהצרכן הסופי המסכן פשוט לא הגיוני".

- איך בכלל הגעת לעסוק בבנייה, הרי אתה בעל חברת הסעות?

"אני איש עסקים, ואיפה שיש רווח אני פועל. יום לאחר השחרור מהצבא התחלתי לעבוד באגד והייתי חבר אגד כמעט 10 שנים. כשפרשתי פתחתי את חברת ההסעות ומיד שיניתי את השוק. עד שנכנסתי היה קרטל של כמה חברות הסעה, וכשנכנסתי יצרתי תחרות. בהמשך התרחבתי ופתחתי גם חברת תיירות ולפני כמה שנים פתחתי את חברת היזמות. אני עדיין לא מתמודד מול חברות גדולות. התחלתי בקטן ואני מקווה ומאמין שאגדל".

- יכול להיות שאתה אומר את הדברים כי אתה ניגשת למכרזים בצפון ובמרבית אזורי הביקוש חוקי המשחק שונים והמחירים הרבה יותר גבוהים?

"נכון שלא בניתי במרכז, אבל אני מכיר את כל הארץ. אני מבטיח לך שאגיע גם לראשון ולהרצליה ולכל מקום. אני לא מחפש להתעשר מזה. יש לי שני ילדים ואני מתפרנס יפה מאוד מחברת הסעות עם 250 כלי רכב. אני מכוון לרווח הוגן ולתת מוצר טוב לאנשים. אין לי מטרה להיות טייקון או מפורסם. אפילו לדבר בתקשורת לא מעניין אותי. הרי גם אליכם לא אני פניתי. אני אדם צנוע וגם היום לפעמים עולה על אוטובוס ומסיע אנשים. אני מרגיש סיפוק מעשייה וחשוב לי לפתוח את השוק בנדל"ן כדי שיתנהל בהיגיון ולא כמו עכשיו".

- אתה אחד הבודדים שמפרגנים לתוכנית מחיר למשתכן. מרבית הקבלים מגדירים אותה ככישלון.

"איך אפשר לומר על תוכנית שיש בה 4,600 נרשמים כישלון? אני לא תופס את זה. הרי יכולתי לבנות 4,600 דירות ולמכור את כולן. חבל שהמדינה לא משחררת כמות כזאת של דירות במעלות. הכל בכלכלה זה היצע וביקוש. ובגלל שאנחנו כבר עולים על הקרקע השבוע במעלות, אני מבטיח להקדים את לוחות הזמנים בצורה משמעותית".