מניות בכורה: תשואה גבוהה או אחיזת עיניים מסוכנת?

בסביבת הריבית הנמוכה יש היגיון רב בצירוף מניות בכורה, הנושאות דיבידנד גבוה, לתיק ההשקעות ■ מצד שני, העלייה בביקוש למניות כאלה בתקופה שכזו עלול להפוך אותן למלכודות ערך

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

בסביבת הריבית הנמוכה השוררת כיום בשוק, יותר ויותר משקיעים פונים אל מניות בכורה בחיפושם אחר תשואה. מניית בכורה הוא שם קצת מטעה, שכן היא שונה מהותית ממניה רגילה, ויש לה תכונות שדומות יותר לאלו של איגרות חוב מאשר לאלו של מניות. היתרון המרכזי של מניות הבכורה הוא בעדיפות שהן זוכות לו בקבלת הדיבידנדים על פני שאר בעלי המניות.

מניית בכורה בדרך כלל אינה מעניקה למחזיקים בה זכות הצבעה, היא אינה נהנית מעליית שווי החברה, אולם במקרה של פירוק החברה יש לבעלי מניות הבכורה עדיפות בקבלת הכסף על פני בעלי המניות הרגילים. הדיבידנד שנקבע מראש עבור כל סוג של מניית בכורה, הוא זה שגורם להן להיות דומות יותר לאיגרת מסוג קונסול (איגרת חוב ללא תאריך פדיון).

ישנם מספר סוגים של מניות בכורה, ואחד הפרמטרים היותר חשובים הוא האם המניה צוברת את הזכות לקבל את הדיבידנד, או שהיא מוגדרת כלא צוברת. בתקופות טובות שבהן החברה מרוויחה, אסור לה לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה לפני שהיא סיימה לחלק קודם כל לבעלי מניות הבכורה, אולם בתקופות יותר מאתגרות או קשות, הנהלת החברה יכולה להחליט שלא לחלק דיבידנד כלל, ואז גם בעלי מניות הבכורה לא יקבלו דבר.

מנית הצוברות את הזכות, יהיו זכאיות לקבל את מלוא הדיבידנד הצבור, גם לתקופות שבהן הוא לא חולק. לדוגמה, אם חברה לא שילמה דיבידנד במשך שנתיים לבעלי מניות הבכורה, עליה לשלם להם את מלוא הסכום שהצטבר לפני שהיא תוכל לשלם דיבידנד לשאר בעלי המניות. מנגד, במקרה של בעלי מניות לא צוברות, הם לא יקבלו את הדיבידנד במשך השנתיים, וגם לא יהיה להם פיצוי על האי-תשלום.

מכיוון שהדיבידנד המחולק ידוע מראש, המחיר של מניית בכורה מושפע משני פרמטרים עיקריים. הראשון הוא איתנות החברה והיכולת שלה לשלם את הדיבידנדים. מחזיק מניית בכורה יעדיף חברה יציבה על פני חברה צומחת, שכן המחיר של מניית הבכורה כמעט אינו מושפע מיכולת החברה להכות את תחזיות הרווח, או מצמיחה גדולה יותר, והעיקרון המנחה הוא האם החברה יכולה לשלם את הדיבידנד המובטח.

הפרמטר השני הוא התשואה של מניית הבכורה אל מול ריבית חסרת סיכון. המשקיע צריך לקחת בחשבון את התשואה שהוא מקבל על מניית הבכורה, ואת הסיכון שהחברה לא תשלם, ולהשוות זאת אל מול האלטרנטיבה של מוצרים דומים.

אחד מהסעיפים המפורטים בתשקיף, כאשר חברה מנפיקה מניות בכורה, הוא התנאים שבהם החברה יכולה לבצע פדיון מוקדם, במחיר ידוע מראש (בדרך כלל 25 דולר). עובדה זו מחייבת להבין את המנגנון של מניית הבכורה לפני ההחלטה לרכוש אותה.

נניח כי מניית בכורה של חברת JPM נסחרת במחיר של 27 דולר, והיא מתחייבת לשלם דיבידנד של 2 דולרים כאשר יש לחברה את היכולת לקרוא למניה עוד כחצי שנה. אם החברה תקבל החלטה לקרוא למניית הבכורה, הרי מי שרכש אותה במחיר של 27 דולר פתאום מגלה כי קנה את הנייר בתשואה שלילית שנתית של כ-7.5%. בעקבות ההחלטה, הוא יקבל 25 דולר כקרן, ועוד 1 דולר עבור עבור ששת החודשים שהחזיק את המניה, אל מול 27 דולר ששילם.

החלטת החברה לקרוא (פדיון מוקדם) למניית הבכורה יכולה לנבוע ממגוון סיבות שונות: יחס הלימות הון של החברה, רצון להקטין את המינוף הקיים או יכולת החברה למחזר את החוב בעלות נמוכה יותר. מכיוון שמניית בכורה שונות זו מזו הן בתנאים שבהם הן מונפקות, והן בדיבידנד שאותו הם מחלקות, יש לבדוק כל השקעה באופן ספציפי.

מניית בכורה בדרך כלל נושאת דיבידנד גבוה יחסית, ובסביבת הריבית הנמוכה השוררת כיום בשוק, אנו רואים עלייה בביקוש אליהן. הביקוש הגואה והרצון לפזר סיכונים מוביל לזרימת כסף גדולה בעיקר אל תעודות הסל. בדרך כלל תעודות סל עושות עבודה טובה כאשר הן עוקבות אחרי מדדים, אולם במקרה זה עודף הביקוש מוביל דווקא לעיוותים במחירי מניות הבכורה, שעלולים לפגוע במשקיעים.

בשוק ההון קיימות כמה תעודות סל העוקבות אחרי מניות בכורה, והגדולה שבהן, השייכת לחברת iShares, מנהלת קרוב ל-17.6 מיליארד דולר. כמעט 28% מהחזקות התעודה הן מניות בכורה שניתן לקרוא להן עד סוף השנה; לשש מתוך עשר ההחזקות הגדולות עבר תאריך הקריאה, וניתן לפרוע אותן בהתראה קצרה. לשם הדוגמה, מתחילת חודש יוני, יותר מ-23 הנפקות בשווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר נקראו על-ידי החברות המנפיקות, ועוד היד נטויה.

באופן היסטורי, נדיר היה למצוא מניות בכורה שנסחרות במחיר הגבוה מ-25 דולר (מחיר הקריאה), אולם כיום, בעקבות הביקוש הגובר, חלק ניכר מהחזקות התעודה נסחרות במחיר העולה על 25 דולר.

להערכתנו, יש היגיון בשילוב מניות בכורה בתיק ההשקעה. הדיבידנד האטרקטיבי והמחסור באלטרנטיבות הופך אותן לנכס מעניין מאוד. אולם, בתקופות שבהן עודף הביקוש הופך חלק ממכשירי ההשקעה למלכודות ערך, וכאשר המחיר גבוה וניתן לקרוא למניה תוך זמן קצר, רצוי להיות יותר בררנים כאשר בוחרים להשקיע בהן.

פדיון מוקדם /קריאה

פדיון המוצע על-ידי החברה המנפיקה לפני תאריך הפדיון. בתשקיף של נייר הערך המונפק עם תאריך פדיון יש התייחסות לתנאים שבהם החברה יכולה לפרוע את נייר הערך בתאריך הקודם לתאריך הפדיון

*** הכותבים הם מנהלת מחלקת המחקר במנורה מבטחים פיננסים ומנהל השקעות בכיר בקרנות בית ההשקעות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות בכורה לבדוק את התשואה האמיתית
 מניות בכורה לבדוק את התשואה האמיתית