וואטסאפ וסקייפ מכרסמות בשוק השיחות הבינלאומיות

בכיר בשוק, "הרבעון השני ב-2016 היה יותר קשה מהרבעון הראשון, וכך יקרה מעתה והלאה. ירידה של 10% בשנה היא מטורפת, ואין שווקים כאלה שסופגים ירידות כה דרמטיות"

סלולר / צילום: רויטרס
סלולר / צילום: רויטרס

אחת התופעות המעניינות בשוק התקשורת היא ירידת קרנו של שוק השיחות הבינלאומיות. מה שהחל לפני כמה שנים כטפטוף, הפך היום לבעיה קשה ביותר עבור חברות השיחות הבינלאומיות שמבינות שהשוק הולך ונעלם להן לחלוטין מתחת לידיים.

הנתונים שהגיעו לידינו מראים באופן חד-משמעי שהחברות נקלעות לבעיה, והן יצטרכו למצוא מקורות הכנסה חליפיים כי מדובר לא בירידה מתונה, אלא במדרון תלול בדקות השיחה היוצאות והנכנסות לישראל, דרך רשתות התקשורת.

זאת לצד גידול ברור וחד-משמעי בשיחות דרך האינטרנט בכל סוגי האפליקציות למיניהן אבל בעיקר בשיחות דרך הוואטסאפ. בכירים בשוק השיחות הבינלאומיות מצביעים בבירור על 2015 כשנה משקפת שבה החלה הירידה המשמעותית בשיחות לחו"ל, בעקבות הפיכות שירות השיחות בוואטסאפ לאיכותי.

העובדה שהשוק בירידה גוררת חלק מהחברות להגיב בצורה קיצונית והן מייקרות דקות שיחה אפילו למנויים משויכים. אחד הלקוחות סיפר שהחיובים שלו על שיחות בינלאומיות קופצים בעשרות אחוזים למרות שהוא לקוח משויך, וזה רק מפני שלא דאג להצטרף למסלול מראש או למבצע כלשהו. כלומר להיות משויך לאחת מחברות השיחות הבינלאומיות זה כבר לא מספיק, וכדאי ללקוחות שרוצים להמשיך להתקשר בדרך הנוחה והפשוטה מהטלפון בבית, לוודא את השיוך שלהם מחדש ולהצטרף למבצע עדכני.

המגמה השתנתה ב-2014

מבין שלוש חברות השיחות הבינלאומיות החברה שנפגעה יותר היא בזק בינלאומי, לעומת נטוויז'ן ו-012 סמייל. הסיבה היא פשוטה, בזק בינלאומי היא חברה עצמאית שלא מוכרת סלולר ומתחרותיה מוכרות חבילות של דקות שיחות לחו"ל גם דרך הטלפון הקווי וגם דרך חבילות משולבות בסלולר.

לדברי בכיר בשוק, "הנתונים מצביעים בבירור על הרבעון האחרון של 2015 כעל הרבעון שבו החלה ההידרדרות. כמו כל דבר, לוקח לטכנולוגיה דקה להתניע, אבל הרבעון השני ב-2016 היה יותר קשה מהרבעון הראשון, וכך יקרה מעתה והלאה, כי כמות המשתמשים גדלה דרמטית. ירידה של 10% בשנה היא מטורפת, ואין שווקים כאלה שסופגים ירידות כה דרמטיות, זה שוק שהוא פשוט הולך ונעלם. אין מילה אחרת לתאר את זה חוץ מאשר disruptive technology או בעברית חדשנות משבשת, המונח שמתאר כיצד טכנולוגיות חדשניות מייצרות שוק חדש ומרסקות שווקים ישנים, כמו המצלמה הדיגיטלית שהרסה את קודאק בזמנו".

הנתונים מצביעים על ירידה בשוק השיחות היוצאות והנכנסות כאחד. ב-2013 עוד נרשמה עלייה בדקות השיחה היוצאות מישראל (ללא פלטל הפלשתינאית). ברבעון הראשון של 2013 נרשם גידול של 16.7% בכמות הדקות (לעומת 2012), ברבעון השני הגידול המשיך להיות מרשים עם עלייה של 13.6% במספר הדקות, 8.3% ברבעון השלישי ו-8.7% ברבעון 4.

מ-2014 משתנה המגמה באופן מובהק. הרבעון הראשון של שנת 2014 היווה את נקודת השבר בענף, כאשר דווקא בו רואים את הירידה המתונה יחסית של 0.24% בלבד בדקות השיחה היוצאות, ואחריו בא הרבעון השני עם ירידה של קרוב ל-10%, 7.8% ברבעון השלישי, ו-13.5% ברבעון הרביעי.

לדברי בכירים בענף, הירידה התלולה מתחילה אמנם ברבעון הרביעי של שנת 2015, אז החלו השיחות בוואטסאפ לתפוס תאוצה, אך הודעות הוואטסאפ הפכו לתחליף לא פחות משמעותי. אנשים פשוט כותבים הודעות שמחליפות שיחות, שולחים סרטונים, תמונות, ולא חייבים את השיחות. כמובן שכאשר הגיעו השיחות באיכות טובה אז הדבר עוד יותר העצים את המגמה, אבל גם ההודעות תורמות להתכווצות השוק.

ב-2015 המשיכה מגמת הירידה כפי שמראים הנתונים, אך בצורה יותר מתונה. ככל הנראה הדבר קשור לכך שחברות הסלולר החלו להכניס דקות שיחה לחו"ל לתוך החבילות שלהן. גולן טלקום הייתה הראשונה שהכניסה את המהלך ובעקבותיה רצו כל חברות הסלולר שהכניסו דקות לחו"ל לחבילה הרגילה. התוצאה הייתה ירידה מתונה יותר בדקות היוצאות, כאשר באופן מפתיע אף נרשם גידול חד-פעמי ברבעון השני של 5%.

ואז באה 2016 ונדמה שהמגמה הפעם רק הולכת ומחריפה. אמנם הנתונים שיש בידינו הם רק של המחצית הראשונה של השנה, אבל התמונה המשתקפת מדאיגה. ברבעון הראשון של 2016 נרשמה ירידה חדה של 9.6% בדקות היוצאות, וברבעון השני שיעור הירידה כבר קפץ ל-13.3%. במונחי דקות יוצאות, הירידה נראית כך: ב-2013 היקף הדקות עמד על 1.576 מיליארד דקות, ב-2014 הסתכמו הדקות ב-1.451 מיליארד דקות, וב-2015 ירד המספר ל-1.441 מיליארד דקות. בשני הרבעונים הראשונים של 2016 מספר הדקות היוצאות הסתכם ב-646 מיליון דקות כך שבהערכה שנתית סביר להניח ש-2016 תסתכם בכ-1.3-1.2 מיליארד דקות.

עבור החברות הסלולריות הפיצוי מגיע דרך הגידול בהיקף הג'יגות שהן מוכרות. חברות הסלולר מוכרות יותר ויותר חבילות דאטה לחו"ל על חשבון חבילות של שיחות ו-SMS, או שהן מוכרות חבילות הכוללות גם שיחות וגם דאטה וכך הן מצליחות להקטין במעט את הנזק. מכיוון שמדובר בשוק שבוי שכן התחרות בו מצומצמת מאוד, החברות הסלולריות מנצלות את הסיטואציה ומחירי הדאטה והשיחות הבינלאומיות מאוד גבוהים. הניסיון האחרון לרפורמה בשוק השיחות הבינלאומיות כך שכל לקוח סלולרי יוכל לבחור את הספק שלו ולהוציא דרכו את השיחה מחו"ל לישראל, לא תפס ונגנז.

 

פתרונות חלקיים בלבד

משרד התקשורת, בתקופתו של שר התקשורת גלעד ארדן, ניסה להכניס תחרות בשוק ספציפי זה אך הדבר לא הסתייע, בעיקר בגלל בעיות טכניות והתנגדות של החברות הסלולריות שטענו שהדבר בלתי ניתן ליישום מבחינה הנדסית. בשורה התחתונה, אם חשבנו שהשיחות דרך האינטרנט בין אם מדובר בשיחות בוואטסאפ, סקייפ או כל תוכנה תחליפית אחרת, יובילו לירידה בהוצאות התקשורת מחו"ל, מסתבר שמדובר בפתרונות חלקיים בלבד. החברות הסלולריות בתגובה ייקרו את תעריפי הדאטה. אז מי שמסתפק בהוצאת שיחות רק כשהוא נמצא במלון בחו"ל או כאשר הוא מצליח להתחבר לרשת Wi-Fi פתוחה, אולי יסתדר. מי שלא, ימצא נחמה חלקית בלבד בפתרונות התחליפיים. ותודה רבה למשרד התקשורת.

נוטשים את הטלפון
 נוטשים את הטלפון