"כמות הגז שירדן התחייבה לרכוש מלוויתן - 75% ממה שדווח"

בכיר ירדני לעיתון "א-דוסטור": ירדן התחייבה לרכוש 2.25 BCM גז טבעי בשנה ■ כמו כן, המחיר ליחידת חום עומד ככל הנראה על 5-5.5 דולר - ולא על 6.3 דולר כפי שפורסם

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

האם נתוני עסקת הגז בין השותפות בלוויתן לבין חברת החשמל הירדנית, שונים מאלה שפורסמו עם חתימת ההסכם? בתדריך שנתן בכיר ירדני לכתבים וצוטט בעיתון "א-דוסטור" הוא אמר כי כמות הגז המינימלית שהירדנים מחויבים לרכוש מלוויתן מבלי לשלם קנס היא 75% בלבד ממה שפורסם, כלומר 2.25 BCM לשנה.

כמו כן, מכיוון שמחיר הגז מוצמד למחיר חבית נפט, המחיר ליחידת חום עומד ככל הנראה על 5-5.5 דולר בשלב הראשון של ההסכם, ולא על 6.3 דולר כפי שפורסם.

על-פי גורמים בתחום, כמות הגז שתרכוש ירדן צפוי לעמוד על לפחות 3 BCM בשנה, משום שהביקוש לגז טבעי בירדן גבוה.

לדברי אלה פריד, אנליסטית הגז והאנרגיה של לאומי שוקי הון, "מכיוון שבירדן יש דרישה אמיתית לגז הטבעי, הגופים הממנים יילכו לפי נוסחה שמשקללת בין ה-100% ל-75%. זה פרויקט בעל חשיבות אזורית לאמריקאים. הנשיא אובמה הזכיר את שיתוף הפעולה בין ירדן לישראל כהישג שלו, והגז הוא הפרויקט הכלכלי הכי גדול בין המדינות". לנוכח זאת פריד סבורה שההסכם עם ירדן מקדם משמעותית את סיכויי המימון של לוויתן.

סוגיית המחיר מורכבת גם היא, מכיוון שהוא מוצמד למחיר חבית נפט. הצדדים להסכם נמנעו מלפרסם את תחזית מחירי הנפט שעליה התבססו, ההנחה המקובלת בקרב גורמים בתחום היא שהמחיר הנוכחי, של מעט פחות מ-50 דולר לחבית, נמצא ברף בתחתון של תחזית המחירים לעתיד.

מכיוון שהמחיר של 6.3 דולר ליחידת חום הוא המחיר הממוצע על פני 15 שנה, ישנה הסכמה בקרב כמה מומחים שהמחיר בשלב הראשון צפוי להיות בין 5 ל-5.5 דולר ליחידת חום.

סברה נוספת שעלתה בנוגע למחיר היא שיש לנכות ממנו 30 סנט ליחידת חום על ההולכה, אך בדלק קידוחים אומרים שהמחיר שפורסם אינו כולל את ההולכה.

מכל מקום, בדלק קידוחים העדיפו היום (ב') שלא למסור תגובה.