נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר פרוטוקולי הפד

הפרוטוקולים של הבנק המרכזי: "העלאת ריבית בארה"ב תידרש ממש בקרוב" ■ אירופה ירדה עד 0.7%, אסיה עד 1% ■ אפל עלתה 0.9% על רקע הצרות של סמסונג

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

לאחר פתיחה שלילית, ועליות קלות ברוב שעות המסחר, בורסות וול סטריט סיימו היום (ד') במגמה מעורבת, לאחר פרסום פרוטוקולי הפד של ישיבת הריבית האחרונה שרמזו על העלאת ריבית בקרוב. מדד הנאסד"ק רשם ירידה קלה, וה-S&P 500 והדאו ג'ונס עלו קלות. מחירי הנפט ירדו היום עקב עלייה בתפוקות בחודש ספטמבר, וכן בשל חוסר הוודאות באשר לשאלה אם רוסיה תסכים להקטנת התפוקה העולמית של הזהב השחור. אתמול וול סטריט סגרה בירידות חדות של יותר מ-1% לאחר פתיחה צולעת של אלקואה לעונת הדוחות לרבעון השלישי.

 

ב-21:00 פורסמו פרוטוקלי הפדרל ריזרב לישיבת הריבית של ספטמבר שבה הריבית לא עלתה. מהפרוטוקולים עולה כי חברי הפד ציינו כי "העלאת ריבית בארה"ב תידרש ממש בקרוב", ומצד שני החברים הביעו דאגה כי העלאת ריבית בתקופה בה שוק העבודה לא בתעסוקה מלאה, עלולה לדחוף את המשק למיתון. 

עוד עולה מההודעה של הפד, כי הסיכויים והגורמים לטובת העלאת ריבית עלו, אבל הפד מחכה ל"ראיות נוספות" שידחפו לפעולה של הבנק - שיעור תעסוקה מלא ככל האפשר ושיפור בשוק העבודה, ועלייה בקצב האינפלציה. הישיבה הבאה של הפד היא ב-1-2 בנובמבר וגם בישיבה זו, כך לפי החוזים על ריבית הפד, הבנק לא צפוי להעלות ריבית. בישיבה בדצמבר יש סיכוי של מעל 60% להעלאת ריבית.

עוד לפני הודעת הפד, ביל דאדלי, מושל הפד בניו-יורק, אמר היום כי ציפיות האינפלציה מאוזנות כעת והסיבה העיקרית שהבנק המרכזי לא פעל עד כה היא שוק העבודה שעדיין לא הגיע לאיזון מלא.

"הודעת ועדת השוק הפתוח היא האירוע הכי מעניין היום במסחר", אמר ארט הוגאן, אסטרטג שווקים ב-Wunderlich Securities בניו-יורק. "השוק גם מגיב לדוחות הגרועים של אלקואה מאתמול, להתחזקות הדולר, וחולשה בשוק הסחורות".

כמדי שנה, ענקית האלומיניות אלקואה  היתה הראשונה לדווח על התוצאות הכספיות לרבעון השלישי, והיא פיספסה את תחזיות האנליסטים בוול סטריט. החברה דיווחה אתמול על רווח של 32 סנט למניה, לעומת הצפי ל-34 סנט. ההכנסות הסתכמו ב-5.2 מיליארד דולר לעומת התחזיות ל-5.33 מיליארד. בשנה שעברה החברה הרוויחה 21 סנט למניה מהכנסות של 5.57 מייארד דולר. המניה צנחה אתמול במסחר והיא בולטת לשליליה גם היום. בנק אוף אמריקה/מריל לינץ הוריד היום את ההמלצה למניית אלקואה ל"נייטרלי" מ"קנייה", וחתך מחיר היעד מ-33 דולר ל-30 דולר למניה.  

כלל החברות הנמנות עם מדד ה-S&P 500 צפויות לרשום במצטבר ירידה של 0.8% ברווח התפעולי של הרבעון השלישי, ברבעון השישי ברציפות - הרצף הארוך ביותר מאז 2009. ללא חברות האנרגיה הצפי הוא לעלייה של 2.5%.  

מחירי הנפט ירדו היום עד 1% ל-50-51 דולר לחבית מסוג WTI וברנט בהתאמה. מנתונים שפורסמו לאחרונה, עולה כי התפוקה של הזהב השחור גדלה בחודש ספטמבר על רקע אי הוודאות באשר להסכמתה של רוסיה לצמצם את התפוקה העולמית. נשיא רוסיה פוטין אמר שהוא כן יסכים לקיצוץ קולקטיבי בתפוקה, אך יו"ר חברת הנפט הממשלתית ברוסיה רמז היא הוא מתנגד. מדינות אופ"ק כבר הסכימו לקצץ 200-700 אלף חביות נפט ביום, אבל זה בכפוף להסכמתה של רוסיה.

סמסונג   חתכה היום את תחזיות הרווח וההכנסות לרבעון השלישי, לאחר שאתמול חיסלה רשמית את מותג הגלקסי נוט 7 עקב מקרי ההתלקחות. בתגובה, מניית אפל  עולה היום במסחר והיא ברצף העליות הארוך ביותר מאז פברואר 2015. אתמול אנליסטים העריכו כי אפל תוכל למכור עוד 15 מיליון אייפונים בגלל המחדל של סמסונג והנוט 7.

 

אמזון  צפויה להגביר את מעורבותה בשוק הקמעונאות ולהשיק רשת חנויות נוחות, מה שיעמיד אותה בתחרות ישירה מול וול מארט 

אירופה ואסיה ירדו בסיום

בורסות אירופה ירדו היום במסחר בתגובה לירידת מחירי הנפט. הפטסי הבריטי הוביל את הירידות, ואחריו הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי. חולשה במניות הטכנולוגיה הכבידה אף היא על הסנטימנט. המדד האזורי STOXX 600 ירד 0.5% בסיום המסחר. 

הליש"ט הבריטית התאוששה היום מול הדולר ועלתה ב-1.2% ל-1.219 דולר לליש"ט. אתמול המטבע הבריטי צנח מול הדולר על רקע דברים מעודדים של רה"מ תרזה מיי להרגעת החששות מהברקזיט. מיי אמרה כי בריטניה תשמור על יחסי מסחר עם האיחוד האירופי לאחר יציאת המדינה ממנו.

 

באסיה המדדים ירדו הבוקר עד 1% בתגובה לירידות החדות בסיום המסחר בוול סטריט אמש. סמסונג בלטה לשלילה במסחר לאחר הורדת התחזית וחיסול מותג הנוט 7 המתלקחים. מניית אריקסון צנחה היום יותר מ-20% לאחר שהחברה פירסמה אזהרת רווח לרבעון השלישי. החדשות הרעות השפיעו גם על שאר מניות סקטור הטכנולוגיה כמו נוקיה ו-AMS.