בנק ישראל נושם לרווחה: הדולר מתחזק ב-0.7% ל-3.8170

במהלך היומיים האחרונים בהם השוק המקומי היה סגור לרגל יום כיפור, הדולר התחזק מול המטבעות המובילים בעולם וגם מול השקל: השלים עלייה של כמעט 2% ל-3.8170 - שיא של חודשיים

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

ביומיים האחרונים בהם השוק המקומי היה סגור לרגל יום כיפור והמסחר הבינבנקאי לא התקיים, המסחר העולמי במט"ח נמשך כרגיל. הדולר התחזק מול המטבעות המובילים בעולם וגם מול השקל: מול האירו התחזק המטבע האמריקאי בכ-1% לרמה של 1.1020 ומול השקל הדולר התחזק באופן מסורתי בשיעור מתון יותר - עלייה של 0.7% ל-3.8170 - שיא של יותר מחודשיים. בסה"כ במהלך היומיים האחרונים השלים הדולר עלייה של כ-2% מול השקל. 

כתוצאה מכך, שערו של האירו מול השקל המשיך להישחק - האירו ירד הבוקר ב-0.8% אל מתחת לרף ה-4.20 שקלים. האם היצואנים ירוויחו מהמהלך שהתרחש בשוק המט"ח? משקל הייצוא של ישראל לארה"ב הוא כ-32%, לעומת כמעט 25% ייצוא לאירופה, כך שבסה"כ ניתן לומר שבאופן מקוזז לא תהיה השפעה רבה על כלל היצואנים הישראלים.  

הסיבה העיקרית כאמור להתחזקות הדולר מול השקל היא התחזקות הדולר בעולם - מדד הדולר (DXY) מול המטבעות העיקריים עלה לשיא של כמעט 7 חודשים. אך קיימת סיבה נוספת לפריצה זו של הדולר מעל הרף של 3.80 שעשויה לתמוך בדולר למשך תקופה ממושכת, מדובר בפערי תשואות בין אג"ח ממשלת ישראל לבין אג"ח ארה"ב אשר על פי ההערכות בשוק רק ילכו ויגדלו בתקופה הקרובה.

בעת שבארה"ב בכירי הפד מכינים את הקרקע להעלאת הריבית בדצמבר, בפעם שנייה במהלך השנה, בישראל הנגידה משדרת מסרים הפוכים לחלוטין. פרוטוקולי הריבית של חודש אוקטובר חשפו כי ההחלטה להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1% התקבלה פה אחד, כאשר מצד אחד ציינו חברי הועדה כי קיימת עלייה בצמיחה, ומצד שני ציינו את החולשת הכלכלה הגלובאלית, חוזקת השקל וסביבת האינפלציה. ולכן, באופן שלא משתמע לשתי פנים חברי הועדה המוניטרית של בנק ישראל הדגישו כי "המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב". על פי ההערכות בשוק הכוונה היא לפחות עד שנת 2018.

בארה"ב, לעומת זאת, התמונה היא שונה לגמרי: "העלאת ריבית בארה"ב תידרש ממש בקרוב" - כך עולה מהפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שפורסמו אמש (ד'). יחד עם זאת, החברים הביעו דאגה כי העלאת ריבית בתקופה בה שוק העבודה לא בתעסוקה מלאה, עלולה לדחוף את המשק למיתון. 

לדברי רוני גיטלין, מנהל מסחר בספוט של חדר עסקאות מט"ח בלאומי שוקי הון, "הסיפור של התקופה האחרונה הוא הודעת הריבית בארה״ב , אם עד לפני כשבועיים הציפיות להעלאת ריבית בארה״ב השנה היו פחות מ-50%, אז בימים האחרונים עם ההתבטאויות של חברי הפד ביחד עם נתונים יחסית יפים בכלכלה האמריקאית, ואנו רואים כי הציפיות עולות לאזור ה-70% אחוזי וודאות".