זעזוע באיכילוב: ד"ר צבי לידר ינהל את המחלקה הנוירו-כירורגית

מנהל המחלקה, פרופ' צביקה רם, הוחלף לאחרונה בד"ר צבי לידר, בכיר במחלקה המשמש כמנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה ■ המחלקה נמצאת עדיין תחת העננה של פרשת תיירות המרפא

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

המחלקה הנוירו-כירורגית באיכילוב, שנמצאת עדיין תחת העננה של פרשת תיירות המרפא לאחר שהמשטרה המליצה על הגשת כתבי אישום נגד ראשיה, ממשיכה לעבור זעזועים. ל"גלובס" נודע כי מנהל המחלקה, פרופ' צביקה רם, הוחלף לאחרונה בד"ר צבי לידר, בכיר במחלקה המשמש כמנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה. חילופי התפקיד נעשו "בשקט" ולפני שפורסם מכרז רשמי - דבר שגרר לא מעט שמועות וספקולציות בקרב רופאי בית החולים.

בהנהלת איכילוב מסבירים כי מדובר במהלך שתואם עם פרופ' רם שימשיך לנהל את המערך הנוירו-כירורגי, הכולל גם את המחלקה לנוירו-כירורגית ילדים בראשות פרופ' שלומי קונסטנטיני, שגם נגדו המליצה המשטרה על הגשת כתב אישום. על פי ההנהלה, המהלך הזה מתרחש במקביל במספר מערכים, במסגרתו ראש המערך "משתחרר" מהניהול השוטף של המחלקה ומתרכז יותר בתכנון ארוך טווח ובגיוס רופאים.

ואולם, גם בכירים באיכילוב מודים במערכת היחסים העכורה, שעדיין שוררת בקרב רופאי המחלקה, ואפשר שהיא מהווה אחת הסיבות לחילופי התפקידים. לא מדובר רק בפרשת תיירות המרפא שנחשפה בתחקיר "עובדה" וגם לא בטענות הקשות שהושמעו בתוכנית על ידי בכירים לשעבר במחלקה - ד"ר ליאנה בני עדני וד"ר שמעון מימון.

היחסים העכורים החריפו עוד יותר בשנה שעברה, לאחר שרם מינה לסגניתו את ד"ר רחל גרוסמן, שהייתה מתמחה שלו בביה"ח תל השומר בתחילת העשור הקודם, כששימש שם סגן מנהל המחלקה הנוירו-כירורגית. בכירים באיכילוב, בהם ותיקים ממנה, ראו את עצמם מועמדים טבעיים יותר לתפקיד. יש מי שמייחס למינוי הזה גם את העזיבה הטרייה של ד"ר נבו מרגלית, בכיר במחלקה, לטובת ביה"ח שערי צדק.

בתוך כך, בפרקליטות עדיין לא הכריעו האם להגיש כתבי אישום נגד רם, קונסטנטיני ופרופ' יוסי פז, בפרשת תיירות המרפא. על פי המשטרה, שהמליצה כאמור על הגשת כתבי אישום, השלושה נהגו לגבות מתיירי מרפא עשרות אלפי שקלים מעבר לסכומים שהם שילמו לבית החולים - זאת בניגוד לכאורה לתקנות משרד הבריאות ולהוראות שאוסרות על רופאים לגבות תשלום באופן ישיר ממטופלים בבתי חולים ממשלתיים. גורמים באיכילוב ומחוץ לבית החולים טענו בעבר בשיחות עם "גלובס" כי הפרקטיקה הזאת הייתה נהוגה על ידי רופאים רבים באיכילוב והייתה ידועה להנהלת ביה"ח עוד לפני תחקיר עובדה - טענה שהוכחשה נמרצות על ידי מי שכיהן באותו זמן כמנהל ביה"ח, פרופ' גבי ברבש.