לקראת מיזוג בתחום הזיקוק? דלק US פועלת לרכישת אלון USA

חברת הזיקוק דלק US בראשות היו"ר והמנכ"ל עוזי ימין, מבקשת למזג לתוכה את החברה הבת אלון USA ■ דלק US מחזיקה בכ-47% ממניות אלון USA אותן רכשה אשתקד תמורת 565 מ' ד'

עוזי ימין / צילום: איל יצהר
עוזי ימין / צילום: איל יצהר

חברת הזיקוק דלק US בראשות היו"ר והמנכ"ל עוזי ימין, מבקשת למזג לתוכה את החברה הבת אלון USA.  

דלק US , המחזיקה ב-47.2% ממניות אלון USA אותן רכשה אשתקד מקבוצת אלון תמורת כ-565 מיליון דולר, העבירה ביום שישי מכתב לדירקטוריון אלון USA  ובו הצעה לרכוש את יתרת המניות שאינן בידיה בעסקת של החלפת מניות ולפי שווי חברה של 533 מיליון דולר בלבד. 

ההצעה שהגיש ימין נוקבת ביחס של 0.44 מניות דלק US בתמורה לכל מניית אלון USA שבידי הציבור. אתמול נסחרה מניית אלון USA בבורסת ניו יורק לפי 8.43 דולר, בעוד שמניית דלק US נסחרה במחיר של 17.06 דולר. כך שהצעת הרכישה משקפת מחיר של 7.5 דולר בלבד למניה, או הנחה של 11% על מחיר השוק של אלון USA. 

זו האחרונה נסחרת לפי שווי חברה של כ-600 מיליון דולר, לאחר שאיבדה כמחצית מערכה מאז נמכרה בה השליטה לידי דלק US (שהיא עצמה איבדה באותה התקופה כ-55% מערכה ונסחרת כיום לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר).

דלק US ואלון USA מחזיקות ומפעילות בתי זיקוק, צינורות להולכת דלקים ותחנות תדלוק ברחבי ארה"ב. בתגובה להצעה, הודיעה אלון USA כי היא הועברה לבחינה אצל ועדה מיוחדת, בה חברים דירקטורים עצמאיים ואשר פועלת בתקופה האחרונה לבדיקת חלופות אסטרטגיות לחברה. הוועדה המיוחדת, לה מייעצת חטיבת הבנקאות להשקעות של ג'יי.פי מורגן, מתכוונת כאמור לבחון את הצעה ולנהל משא ומתן עם דירקטוריון דלק US על פרטיה. באלון USA הדגישו כי כל הסכם שייחתם בין הצדדים יחייב באישור של רוב מקרב בעלי מניות המיעוט.

לכאורה, המחיר הראשוני שהציע ימין נמוך ממחיר השוק, ולכן עתיד להידחות בידי הוועדה הבלתי תלויה. אלא שבמכתב ששלח ימין לדירקטור דודי ויסמן, כנציג הוועדה המיוחדת, הוא מדגיש כי שתי החברות מתומחרות כיום בחסר בידי שוק ההון. לדעת ימין ההצעה משקפת את יחס השווי בין החברות לאור מבנה המאזן והתחזית של כל אחת מהן, ועל בסיס האתגרים בפניהם ניצב המגזר כולו. 

"אנו מאמינים כי השילוב הזה (בין החברות, ע"כ) ייצור ערך משמעותי לבעלי המניות של דלק ושל אלון, הן בטוח הקצר והן בטווח הארוך, וביצוע העסקה במלואה במניות תאפשר לבעלי מניות אלון, שרבים מהם כבר מחזיקים גם במניות דלק, את ההזדמנות להשתתף באופן מלא ביצירת הערך במימושה", כתב ימין. 

"אנו מאמינים כי ההצעה שלנו משקפת הזדמנות משכנעת לבעלי מניות אלון ומחכים לתגובתך", הוסיף ימין במכתבו לדודי ויסמן, שהקים את אלון USA בתקופתו כמנכ"ל קבוצת אלון, ומכהן כאמור כדירקטור פעיל בחברה וכן כיו"ר השותף הכללי של השותפות אלון USA פרטנרס, שבשליטת אלון USA. ויסמן גם מחזיק בעצמו ב-4.3% ממניות אלון USA בשווי של 26 מיליון דולר, כך שהשגת עסקת מיזוג מוצלחת היא בעלת משמעות רבה גם עבורו. בעלי מניות מיעוט מרכזיים נוספים באלון USA הם הגופים המוסדיים דיימנשנאל פאנד (8.5%), ואנגארד גרופ (7.1%), די.אי שואו קאלון (5.4%) וקרן פוינט72 (5.4%). לג'ף מוריס, המשמש כסגן היו"ר בשותף הכללי של אלון USA פרטנרס, אחזקה ב-2% ממניות החברה האם.

ימין גם מדגיש במכתבו, כי ההצעה שתביא לאיחוד פעילויות שתי החברות בתחומי הזיקוק, ההולכה והקמעונאות, תומכת במשימה המשותפת של שתיהן להשגת אופטימיזציה תפעולית וצמיחה יציבה בתזרים המזומנים. הוא מדגיש כי דלק US כבר נקטה לאחרונה בכמה צעדים לחיזוק מצבה הפיננסי, ובראשם ההסכם עליו חתמה למכירת הפעילות הקמעונאית שלה לחברת האנרגיה הצ'יליאנית COPEC, בתמורה ל-535 מיליון דולר במזומן. 

הפעילות הקמעונאית של דלק US כוללת כיום 348 מתחמים הכוללים תחנות תדלוק וחנויות נוחות, הפזורים בשבע מדינות בדרום ארה"ב ובעיקר בטנסי, אלבמה וג'ורג'יה. פעילות זו, שמכירתה צפויה להתבצע עד סוף דצמבר, הציגה במחצית הראשונה של 2016 הכנסות של 671.4 מיליון דולר ותרמה לחברה האם רווח של 30.2 מיליון דולר. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הציגה הפעילות הקמעונאית הכנסות של 747.9 מיליון דולר ותרמה רווח של 26.6 מיליון דולר.